Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Garanti på et swappet produkt


Vu-caN

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte en skjerm i 2005. Skjermen er en benq fp937s+.

 

20 mnd senere (starten av 2007) fikk jeg swappet denne med en identisk da den plutselig ble defekt.

 

Nå har det gått nye 20 mnd, og den "nye skjermen" er blitt defekt.

 

Det jeg lurer på da er om det følger med ny garanti på nytt produkt når man swapper en defekt med en ny skjerm. Det er jo logisk å tro at et nytt produkt, skal vare like lenge som et nytt produkt.

 

Får jeg to nye år? I så fall får jeg ny skjerm.

 

Benq prøvde seg med å referere til kjøpsdatoen for det første produktet, og sa at garantien hadde gått ut. Jeg har besvart dem, men ikke fått noe svar enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener det er datoen for når du fikk din eksisterende skjerm som gjelder (hvis denne da var ny fra produsent).

 

Din produsent garanti på produktet (serienummer) gjelder jo ikke for den skjermen du ikke har lengre - men for den du faktisk sitter med p.d.d.

 

Dette iom at det var det jeg fikk beskjed om fra netshop da jeg leverte inn et defekt hauppeage MCE500 etter 1.år (fikk nytt kort) og fikk forklart at garanti gjaldt for det "nye" produktet fom datoen da jeg fikk erstatningen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det er snakk om en skjerm, hvor hele skjermen har blitt byttet. Det kalles vel swapping i dette tilfellet fordi det skjer nærmest på døra. Veldig rask behandling som regel. LCD skjermer er vel ikke det som lønner seg å fikse.

 

Hvis det er ett forbrukerkjøp har har du fremdeles reklamasjonsretten i behold. reklamer til brutikken og ikke la deg avspise med å måtte kontakte produsent direkte.

 

Kjøpte den hos pyton.no, som nå er en saga blott. Så da har jeg ingen andre steder å gå enn til produsenten.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Problemstillingen om fornyet reklamasjonsrett/garantitid er ikke aktuell for trådstarter, da det uansett er mindre enn fem år siden han kjøpte den opprinnelige skjermen. Selv om man skulle basere fristberegningen på opprinnelig kjøpsdato, er man innenfor den absolutte reklamasjonsfristen. Understrek overfor BenQ at du ønsker å reklamere etter forbrukerkjøpsloven.

 

For øvrig: Hvorvidt garantitiden tilbakestilles ved omlevering, avhenger med av en tolkning av garantivilkårene. Når det gjelder tilbakestilling av reklamasjonsfristen, fremgår det av forarbeidene til forbrukerkjøpsloven ny frist løper fra omlevering (byttes hele enheten løper ny frist på hele enheten, byttes en del løper ny frist på denne delen).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Behøver produsenten å følge forbrukerkjøpsloven da? De har jo solgt varen som bedriftssalg til pyton.no

Etter fkjl. §35 kan forbrukeren gjøre sitt mangelkrav gjeldende mot tidligere salgsledd. Begrensninger mellom BenQ og pyton.no kan ikke påberopes overfor forbrukeren, jf. andre ledd.

Lenke til kommentar

Jeg poster svaret fra benq. Foreløpig har jeg bare bedt om å bruke garantien, men det er tydeligvis på tide å ta i bruk reklamasjonen.

 

Jeg synes det er sært at et nytt produkt ikke får fornyet garanti. Burde da være et lovverk mot slikt. Men det er vel derfor vi har et eget lovverk overfor reklamasjonsretten, som vil fange opp diverse tolkninger av garanti. Funker ikke garantien -> reklamasjon.

 

Dear customer,

 

The warranty on our products is always counted from the original date of purchase, in this case from 20/01/2005. When you receive a swap monitor or your monitor is repaired on warranty the warranty period or condition for it is not changed. It still refers to the original unit and in case we ask for receipt you would have to show the original one even if the original was already swapped. This case is outside of warranty.

Lenke til kommentar
Det er vel ikke mulig å reklamere direkte mot Benq. Så vidt jeg vet har de ikke et eget kontor i Norge. Du må i så fall ta det mot importør/grossist.

 

Edit: Så at butikken var konkurs.

 

Hmm. Finne fram til importør, overbevise dem om at de er ansvarlige for reklamasjon for senere ledd i salgsprosessen, og motta en skjerm som de sikkert har slutta å produsere. Er usikker på om jeg skal gidde dette. Om det da ikke er folk på forumet som har erfart noe liknende å anbefaler meg å kjøre løpet ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...