Testkise Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Har satt opp nettverk mellom en bærbar og en stasjonær. Bruker switch, har NGT i en port, den stasjonære i en annen, og den bærbare i en tredje. Har kjørt wizard'en for hjemmenettverk og alternativ "Denne datamaskinen kobler til internett direkte eller gjennom en nettverkshub. Andre datamaskiner på nettverket kobler også til internett direkte eller gjennom en hub." Har kjørt denne på begge maskiner. Kjører XP pro på begge. Arbeidsgruppen er den samme, og navnene er ulike. Har deaktivert brannmur på begge maskiner. Har NAV, men har prøvd å deaktivere Auto-Protect. Når jeg kjører Koble til nettverksstasjon ser jeg begge maskinene i arbeidsgruppen, men det skjer INGENTING når jeg klikker på den jeg vil i nettverk med. De har ulike IP-adresser, 10.24.21.3 og 10.24.21.2. Har prøvd å ping'e begge maskinene fra DOS ledeteksten, og jeg finner den andre maskinen fra begge maskinene. Internettilknytningen fungerer perfekt. HVA I HELVETTE ER I VEIEN!!! Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Må bare sjekke om jeg har skjønt deg rett her, begge maskinene kan bruke internett men de klarer ikke å se hverandre på nettverket ? Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Begge maskiner klarer å bruke internett, men de kan ikke kobles sammen. Fra den stasjonære kan jeg se begge maskinene, men klarer ikke å koble meg til den bærbare. Alt fungerte i dag tidlig, så dro jeg til min bror for å helpe ham med noe or prøvde å sette opp nettverk mellom hans maskin og min bærbare. Det fungerte ikke. Da jeg kom hjem igjen funket ikke nettverket her. Jeg antok at noen innstillinger hadde blitt endret da jeg var hos min bror, og avinnstallerte alt (både kortet og klienter/protokoller). Reinnstallerte så alt på nytt, men det VIL IKKE FUNKE!!! Blir snart gal... Har sjekket 100 ganger at brannmuren er av, og at gjestekontoen er aktivert. Har prøvd å kjøre wizard'en ca. 20 ganger, men aldri noe resultat. Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Ok, sjekk permissions på share og vilke "brukere" som er der, "everybody"/"guest" bør stå der (minium av hårtap når de er med på lista). Gjøres på begge maskinene. Viss det alt er i orden der så veit jeg ikke hvordan det skal ordnes, ftp/nfs server på begge maskinene men er der mye mer stuk å sette opp og bruke enn cifs/smb (windows shares). Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Alt er nok greit. Jeg skjønner INGENTING! Og alt funket jo PERFEKT idag tidlig! Må vel bare prøve 250 ganger til med wizard'en Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Wizzard'en er ikke til mye help, den setter bare opp ip, gateway, dns og sånnt Så den hjelper lite når pc2 nekter pc1 tilgang pga. at den ikke har rett brukernavn/passord. Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Kanskje denne linken kan være til hjelp http://www.practicallynetworked.com/sharin...g/troubleshoot/ Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Du kan prøve dette. skriv : ipadressec$ fungerer dette så har du kontakt. =) Lenke til kommentar
vidarkri Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Har du samme brukerkonto på begge? Får du koblet opp nettverksstasjon manuelt? Lenke til kommentar
barton Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 sjekk på www.wown.com Her står det et par parametre som må settes dersom du kjører uten passord på brukerene dine........ Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Kan på den bærbare fremdeles se begge maskiner. Kan ikke komme meg inn på den stasjonære. På den stasjonære ser jeg kun arbeidsgruppen. Jeg tviler på at det har noe med users å gjøre, ettersom alt har fungert HELT fint lenge. Jeg har jo ikke endret noe på users/password-innstillinger. Lenke til kommentar
eiga Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Arbeidsgruppen er den samme, og navnene er ulike. Har deaktivert brannmur på begge maskiner. Har NAV, men har prøvd å deaktivere Auto-Protect. Når jeg kjører Koble til nettverksstasjon ser jeg begge maskinene i arbeidsgruppen, men det skjer INGENTING når jeg klikker på den jeg vil i nettverk med. De har ulike IP-adresser, 10.24.21.3 og 10.24.21.2. Har prøvd å ping'e begge maskinene fra DOS ledeteksten, og jeg finner den andre maskinen fra begge maskinene. Internettilknytningen fungerer perfekt. HVA I søren ER I VEIEN!!! Dette er symptomer på at du ikke har lagt inn nettverksrange for LAN inn i trusted Zones i NPF(norton personal firewall, som er en del av pakken NIS). Du kjøre ikke tilfeldigvis denne i tillegg til NAV? Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg HADDE NIS tidligere, men fikk store problemer med både nettverket og Ipaq-sync'ing. Derfor har jeg KUN NAV. Der har jeg i tillegg disablet Auto-Protect, selv om ikke dette skal gjøre noe. Men igjen, i går tidlig fungerte ALT perfekt! DRITTOPPLEGG! Lenke til kommentar
eiga Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Høres litt merkelig ut ja....kan ramse noen standarder til deg(sjekkliste som du sikkert har vært igjennom). [V] NetBIOS over TCP/IP aktivert. [V] Klient for MS nettverk [V] Deling av filer og skrivere Jeg ville fjernet TCP/IP på begge kortene og lagt protokollen til på nytt. Så ville jeg gjort det hele manulet(dersom de fortsatt ikke finner hverandre). Lenke til kommentar
boza Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Det hjelper i noen tilfeller og installere TCP/IP protokellen på nytt, og teste en gang til. Eller fjerne alt av protokoller på evnt begge maskinene, og sett opp på nytt. Men en annen ting, vet du om PCI slotten som nettkortet sitter ikke er blitt ødelagt? Har opplevd tidligere at PCI sporet er fukka, at jeg kommer på nett men ikke no videre, pga defekt PCO spor. Lenke til kommentar
boza Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Det hjelper i noen tilfeller og installere TCP/IP protokellen på nytt, og teste en gang til. Eller fjerne alt av protokoller på evnt begge maskinene, og sett opp på nytt. Men en annen ting, vet du om PCI slotten som nettkortet sitter ikke er blitt ødelagt? Har opplevd tidligere at PCI sporet er fukka, at jeg kommer på nett men ikke no videre, pga defekt PCI spor. Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Jeg VET jo at ikke PCI-slot'en er føkket. Jeg kan jo "se" den andre maskinen på nettverket, men klarer ikke å koble meg til den. Nå har jeg kjøpt meg en 1394-kabel for å se om DET virket. Samme problemet. Den VIL bare ikke! Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Prøv å enable NetBIOS Over TCP/IP på maskinene det gjelder, og eller Insaller IPX Med NETBIOS... men letteste er TCP/IP NetBIOS (NetBIOS = gjør om ifra PC-navn til IP og omvendt, enkelt forklart) Lenke til kommentar
covah Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Har sett i lignende tråder tidligere at noen anbefaler å installere NetBEUI og IPX. Det er ikke nødvendig. Så lenge man aktiverer NetBIOS over TCP/IP, går det som regel greit (så fremt man ikke har div. firewall problemer). For å aktivere NetBIOS i XP, gjør du følgende: - Control Panel > Network connections - Høyreklikk på "Local area connection" og velg Properties - Bla ned Til "Internet Protocol (TCP/IP) og dobbeltklikk på den. - Gå til Advanced > WINS - Aktiver NetBIOS Mange blander også NetBIOS og NetBEUI sammen. NetBEUI er en egen, ikke-routbar nettverksprotokoll som ble mye brukt på små lokal nettverk tidligere. IPX er en annen nettverksprotokoll, og blir for det meste brukt ilag med Novell tjenester (selv om man nå også kan bruke TCP/IP). I motsetning til NetBEUI er den routbar, men totalt unødvendig dersom du bare skal ha kontakt mellom PC'ene. Enkelte gamle spill (gamle dos spill) bruker forøvrig IPX som protokoll for nettspill. Lenke til kommentar
Testkise Skrevet 1. april 2003 Forfatter Del Skrevet 1. april 2003 Har aktivert NetBIOS, men det er samme problemet. Det virker jo veldig som om jeg har firewall-problemer, men jeg kan ikke skjønne hvordan! Jeg har nå til og med avinnstallert NAV, og kjører ingen andre systemprogrammer. Tviler liksom på at Kazaa har en hemmelig firewall som nekter all nettverksaktivitet. Dessuten klarte jeg jo for et par dager siden å få det til å fungere. Kan det hende at noen av de gamle innstillingene ligger og forsurer hele opplegget? Har noen en enkel og grei sjekkliste for hvordan sette opp nettverk? For nå begynner jeg å lure på om det er jeg som er en idiot... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå