Gå til innhold

Spørsmål ang. de nyeste skjermkortene, og noen av dems funksjoner. NYTT SPM! :)

JarlG

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har nå i det siste begynt å tenke på om jeg skal bygge min egen datamaskin, og da er det jo selvfølgelig viktig å vite mest mulig om delene som skal kjøpes/settes sammen før man kjøper dem/setter dem sammen. Jeg lager denne tråden i håp om å få klarnet opp i ett par spørsmål. :yes: (Merk at dette er min første post på forumet, håper den er postet riktig. :whistle:)

Til spørsmålene; Jeg ser at kortene til ATi er de billigste for ytelsen den dag idag (?), og det beste kortet er da 4870x2 (?), er dette to 4870-kort satt sammen i ett? If so; er det dobbel ytelse i forhold til ett 4870-kort? Hvor mange PCI-slots tar det opp?

Fra før av har jeg 2 skjermer, en 19" og en 17", og jeg planlegger å kjøre disse skjermene i crossfire-systemet fra ATi. (nVidia sitt svar på det er SLi?) For det første; er det mulig å kjøre disse ulike størrelsene i crossfire? Crossfire, er det betegnelsen på to skjermkort som samkjører, eller at to skjermer henger sammen? Trenger man 2 kort for å kjøre 2 skjermer?

Om man gjør det; kan 4870x2 telles som 2 kort, og kjøre begge?

Jeg ser også når jeg ser rundt på nye deler at det er noen 4870(x2) kort fra ASUS, andre fra Sapphire, og enda ett fra MSI?! Jeg er rimelig sikker på at disse er de samme kortene, hva er så forskjellene? Er det ikke slik at alle f.eks. 4870-kort har samme vifte, eller kommer det an på disse andre selskapene?

Jeg takker på forhånd for svar! :D Det er godt mulig jeg poster videre i denne tråden om jeg lurer på noe mer, så vær på vakt! :yes:

Btw; Ikke vær redd for å rette på meg om jeg har sagt feil eller noe, jeg har lyst å finne ut mest mulig om dette, og man lærer best av sine feil. ;)

Endret av JarlG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan godt kalle HD 4870X2 for 2stk HD 4870 kort i ett.

Det vil gi deg mellom 50 til 80% ytelsesforbedring over HD 4870, men ikke dobbel (100%).

Kortet plugges kun til 1 PCIe spor. Grunnet kjøleløsningen vil PCI sporet under bli ubrukelig.

Crossfire og SLi er betegnelsen for 2,3 eller 4 skjermkort som sammkjører.

Nei, du trenger ikke to skjermkort for å kjøre to skjermer.

Nei, HD 4870x2 kan ikke betegnes som 2 skjermkort, det er og vil forbli et skjermkort.

På HD 4870x2 er det lite forskjell. Største forskjellen er Asus TOP kortet som er klokket og yter noen prosent bedre enn de andre HD 4870X2 kortene. Elelrs er den eneste forskjell mellom HD 4870X2 kortene pris og hva som følger med i pakken av programmer og spill.

HD 4870 kortene derimot finnes det litt mer forskjeller. Her finner du blandt annet kort med forskjellige 3part kjøleløsninger fra blandt annet Zalman, Arctic Cooling og ZEROtherm. Forskjellige kjølere betyr også en rekke forskjellige hastighet, eller styrker om du vil på de diverse HD 4870 kortene.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et veldig informerende innlegg! :dribble:

Jeg sitter dog igjen med noen spørsmål; dette med at HD4870X2 ubrukeliggjør PCI-slotten vedsiden av, er pga. størrelsen, at den skjermer over den andre PCI-slotten? Er dette alltid tilfellet, eller er det hovedkort der PCI-slottene er mer utbredte, slik at disse typer kort har bedre plass? Du sa også at den eneste forskjellen på de forskjellige leverandørene (?) var klokking, evt. kjølingssystem. Dette med klokking, er ikke det like bedre å kjøpe fra en billigere leverandør (?), for så å klokke det selv? Har tenkt å prøve meg på klokking, også, skjønner du. ;) Tar gjerne imot tips om hvilke kort som er gode å klokke, evt. dårlige. :thumbup:

Har også funnet ut at det er forskjellige typer PCI-slots, vanlige, og exspress 16x og 1x (?), hvilke av disse er det skjermkortet skal inn i? I og med at det står 'PCI express 2.0' de fleste kortene gjetter jeg riktig når jeg sier at PCI express 16x-slotten er den eneste av slottene som er kraftig nok til å dra et skjermkort, eller er 'PCI express 2.0' en betegnelse på noe annet? :hmm:

Om jeg antar at dette med at skjermkort går i PCI express 16x, så har jeg lagt merke til at på flere hovedkort, ligger disse helt ytterst, enten inntil CPU-sokkelen, eller kabinettet. Vil det ikke da være mulig å plassere et kort som HD 4870X2 lurt, slik at du ikke skjermer for noen andre PCI-slots?

Du indikerte også at det var kjølesystemet som evt. ville blokke for en annen PCI-slot, dette ville ikke skje om jeg tok av kjølesystemet (om mulig)? Eller er kjølesystemet en vital del av skjermkortet, som jeg absolutt ikke vil ta av?

Jeg ser også at HD 4870X2 er en god del dyrere enn lillebroren HD 4870, er den ekstra ytelsen verdt det? Prisforskjellen er nesten 2:1, noe som betyr at jeg kunne kjøpt 2 HD 4870-kort og kjørt dem i CrossFire, istedet for ett HD 4870X2 som allikevel tar 2 PCI-slots, eller er det akkurat det samme?

Om jeg skal spille nye spill som Far Cry 2, og kommende titler, er ett HD 4870-kort (evt. 4850) bra nok? Vil jeg kunne spille med høyeste grafikk med ett av disse kortene (samt en god nok setup), eller må jeg ty til 2 kort? Ser forresten at HD4870 på bilder ser like stort ut som oppfølgeren HD4870X2, er dette feil, eller vil begge disse kortene ta opp 2 PCI-slots?

Ser også at HD4830 nettopp er kommet ut på markedet. Kanskje jeg skulle ta det, og 4850 med i betraktning, i og med at det er ganske billig?

Sist, men ikke minst; jeg vil gjerne ha litt informasjon om ytelse av high-end kortene til ATi i forhold til hverandre (gjerne i forhold til nVidias, også), og i form av FPS i et spill som Far Cry 2.

Igjen, takk for veldig utdypende svar! :D

EDIT: Skulle gjerne visst litt om støyen til de forskjellige kortene, også - i og med at jeg ikke liker mye støy! :)

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Det finnes forskjellig layout fra hovedkort til hovedkort.

Slik som bildet av hovedkortet fra MSI viser, vil et HD 4870 og HD 4870X2 kort Dekke til PCI-Ex1 sporet under om du kjører et enkelt kort. (Markert i gult) Kjører du 2 skjermkort vil det andre kortet også dekke PCI sporet under det andre kortet. (markert i grønt)

Nå er faktisk ikke PCI-Ex1 sporet særlig mye brukt, så det vil ha liten til ingen betydning om dette blir dekket av skjermkort kjøleren. PCI sportet blir derimot brukt til eksempel lydkort, nettverkskort, tv-kort og så videre. På nyere hovedkort er det dog kun nødvendig med et ledig PCI spor til et trådløs nettverkskort. Lydkort og vanlig nettverkskort er allerede integrert i selveste hovedkortet, og er på de nyere hovedkorrtene av god stand. Kan til eksempel ta lydkortet; Et PCI eller PCI-Ex lydkort som eksempel Creative X-fi eller Asus Xonar, er på papiret og teknisk sett bedre enn det integrerte lydkortet. Denne ekstra lydforbedrelsen er derimot ganske unyttig om man ikke har høytalere som kan benyte seg av dette. Jeg vil si at man må opp ganske høyt i pris skalaen også, rundt 2500 kroner og oppover. Det finnes unntak, men de fleste kjøper høytaler sett til mellom 500 og 1000 kroner. Og med slike høytalere vil den vanlig mann ikke høre forskjell om det er koblet til et integrert lydkort eller PCI/PCI-Ex lydkort. Når det gjelder nettverkskort (ikke trådløs) er det ingen forskjell til eller fra. Enkelte hovedkort fra Asus har både lydkort, vanlig nettverkskort og trådløs nettverkskort integrert i hovedkortet.

-

magicalsnap200810250537pd5.th.jpgthpix.gif

Det er rett at skjermkortet skal kobles til PCI express 2.0 porten.

Du kan Lese om PCI og PCI express på disse sidene:

http://no.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

http://no.wikipedia.org/wiki/PCI

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Local_Bus

kjølesystemet er en vital del av skjermkortet, som absolutt ikke skal fjernes. Eneste unntak er om man skal bytte til en 3part kjøler, men da skal og bør man vite hva man holder på med.

Vil du forsøke deg på overklokking, ville jeg valgt 2stk HD4870 kort med gode kjølere, fremfor 1stk HD 4870X2 kort. Eksempler er:

PowerColor Radeon HD 4870 "PCS"

Sapphire Radeon HD 4870 Toxic

Gainward Radeon HD 4870 Golden Sample

Når det gjelder Ytelsesforskjellen så er generelt et HD 4870X2 kort 50 til 80% kraftigere enn et HD 4870 skjermkort. 1x HD 4870X2 kort og 2x HD 4870 skjermkort vil sammenlagt score ganske så likt. Det er heller ingen forskjell om man velger HD 4870 eller HD 4870X2 kort, kjølerene på begge er like store så begge vil dekke til sporet under. Som nevnt tidligere er det oftest PCI og PCI-Ex1 sporet som blir dekket av skjermkort kjøleren. PCI-Express 16 sporet som skjermkortet skal kobles i pleier vanligvis å ha rikelig med avstand, slik at man kan kjøre oppsett med 2 skjermkort. Dette blir også vist på bildet over.

HD 4830 og HD 4850 er også gode kort. Jeg vil dog ikke anbefale disse kort til en PC som skal kjøre Crysis, Far Cry 2 og nyere spill.

Jeg kan ikke komme med direkte data, men fra kraftigst til svakest skjermkort blir listen:

1. Radeon HD 4870X2

2. GeForce GTX 280

3. Radeon HD 4870

4. GeForce GTX 260

5. Radeon HD 4850

Lenke til kommentar
Det finnes forskjellig layout fra hovedkort til hovedkort.

Slik som bildet av hovedkortet fra MSI viser, vil et HD 4870 og HD 4870X2 kort Dekke til PCI-Ex1 sporet under om du kjører et enkelt kort. (Markert i gult) Kjører du 2 skjermkort vil det andre kortet også dekke PCI sporet under det andre kortet. (markert i grønt)

Nå er faktisk ikke PCI-Ex1 sporet særlig mye brukt, så det vil ha liten til ingen betydning om dette blir dekket av skjermkort kjøleren. PCI sportet blir derimot brukt til eksempel lydkort, nettverkskort, tv-kort og så videre. På nyere hovedkort er det dog kun nødvendig med et ledig PCI spor til et trådløs nettverkskort. Lydkort og vanlig nettverkskort er allerede integrert i selveste hovedkortet, og er på de nyere hovedkorrtene av god stand. Kan til eksempel ta lydkortet; Et PCI eller PCI-Ex lydkort som eksempel Creative X-fi eller Asus Xonar, er på papiret og teknisk sett bedre enn det integrerte lydkortet. Denne ekstra lydforbedrelsen er derimot ganske unyttig om man ikke har høytalere som kan benyte seg av dette. Jeg vil si at man må opp ganske høyt i pris skalaen også, rundt 2500 kroner og oppover. Det finnes unntak, men de fleste kjøper høytaler sett til mellom 500 og 1000 kroner. Og med slike høytalere vil den vanlig mann ikke høre forskjell om det er koblet til et integrert lydkort eller PCI/PCI-Ex lydkort. Når det gjelder nettverkskort (ikke trådløs) er det ingen forskjell til eller fra. Enkelte hovedkort fra Asus har både lydkort, vanlig nettverkskort og trådløs nettverkskort integrert i hovedkortet.

-

magicalsnap200810250537pd5.th.jpgthpix.gif

Det er rett at skjermkortet skal kobles til PCI express 2.0 porten.

Du kan Lese om PCI og PCI express på disse sidene:

http://no.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Express

http://no.wikipedia.org/wiki/PCI

http://en.wikipedia.org/wiki/PCI_Local_Bus

kjølesystemet er en vital del av skjermkortet, som absolutt ikke skal fjernes. Eneste unntak er om man skal bytte til en 3part kjøler, men da skal og bør man vite hva man holder på med.

Vil du forsøke deg på overklokking, ville jeg valgt 2stk HD4870 kort med gode kjølere, fremfor 1stk HD 4870X2 kort. Eksempler er:

PowerColor Radeon HD 4870 "PCS"

Sapphire Radeon HD 4870 Toxic

Gainward Radeon HD 4870 Golden Sample

Når det gjelder Ytelsesforskjellen så er generelt et HD 4870X2 kort 50 til 80% kraftigere enn et HD 4870 skjermkort. 1x HD 4870X2 kort og 2x HD 4870 skjermkort vil sammenlagt score ganske så likt. Det er heller ingen forskjell om man velger HD 4870 eller HD 4870X2 kort, kjølerene på begge er like store så begge vil dekke til sporet under. Som nevnt tidligere er det oftest PCI og PCI-Ex1 sporet som blir dekket av skjermkort kjøleren. PCI-Express 16 sporet som skjermkortet skal kobles i pleier vanligvis å ha rikelig med avstand, slik at man kan kjøre oppsett med 2 skjermkort. Dette blir også vist på bildet over.

HD 4830 og HD 4850 er også gode kort. Jeg vil dog ikke anbefale disse kort til en PC som skal kjøre Crysis, Far Cry 2 og nyere spill.

Jeg kan ikke komme med direkte data, men fra kraftigst til svakest skjermkort blir listen:

1. Radeon HD 4870X2

2. GeForce GTX 280

3. Radeon HD 4870

4. GeForce GTX 260

5. Radeon HD 4850

Vil bare føye til at FarCry 2 krever ikke så mye i det hele tatt faktisk.. derimot crysis krever noe enormt på max. og ganske så mye på litt lavere settings også.

Jeg kjører FarCry2 med 2x8800gt kort i SLI. får helt utmerket til å kjøre Ultra-high og 1920x1200 så lenge jeg begrenser Anti-aliasing til 4X.

Synes det er kjempe fyldig og bra svar Svenni212000.

Har en liten ting å si bare. ranking listen er ikke helt riktig. F.eks så slår et 9800gx2kort et GTX260, HD4850 og ligger vel hakket over et HD4870.

Mine to 8800gt kort tilsammen slår alle disse kortene utenom 9800gx2 i de aller fleste tester jeg har prøvd. Eneste trone kortene er GTX280 og HD4870x2..

Lenke til kommentar

Tusen hjertelig takk, begge to! :dribble:

Ekstremt gode og utfyllende svar, Svenni! Spesielt bildet hjalp mye, og ikke minst når du blander inn egne valg, erfaringer og meninger.

Sitter foreløpig igjen med ett spørsmål; jeg ser du ville valgt 2x HD4870-kort til overklokking, og du nevner disse 'leverandørene' - har du noen erfaringer med disse? Det er mange andre 'leverandører' du ikke nevner, som f.eks. Asus (som jeg er fan av ;)) er det fordi disse ikke er like gode som disse 'leverandørene' du nevner? Har hørt mye bra om Sapphire sin HD 4870 Toxic, vet du noe om erfaringer om denne? Og; er det riktig når jeg sier den eneste forskjellen på kortene du nevner, er kjøleløsninger og evt. programvare som følger med?

Som sagt, jeg vil ha gode kjølingssystem, men også lite støy, og sist men ikke minst, god ytelse. Et kort som er overklokket fra før av, vil jeg ikke ha, da jeg skal prøve å overklokke selv.

Takker MASSE for ekstremt gode svar, du har virkelig hjulpet meg!

Lenke til kommentar

Beklager, Asus skal selvfølgelig være med.. Tar jeg ikke feil, Asus Radeon HD 4870 TOP Dark Knight.

Kan også nevne HIS Radeon HD 4870 Turbo skjermkortet.

Når det gjelder disse kortene, så er alle overklokket fra fabrikk. men det er rom for ytterlig overklokkiung også.

Siden støynivå er et faktor, ville jeg strøket Gainward fra listen. Har ikke dette selv, men har lest flere tester der dette kortet har fått minus for litt mye støy.

Jeg er ingen PC Gamer, så jeg må innrømme at jeg selv ikke har testet disse high end skjermkortene. Er litt old school kan du si, og synes spill er best på konsoll. Jeg har for det meste holdt meg til ATI skjermkort fra Sapphire, og har personlig aldri blitt skuffet. Hadde et kort fra Club3D for mange årsiden som da var en skuffelse for meg. Det var da meningen å oppgradere fra Sapphire Radeon 9500 til Club3D Radeon 9700. Ble da utrolig skuffet når jeg kjørte en håndfull programmer som alle viste at Club3D kortet ytet dårligere enn mitt gammle Radeon 9500 skjermkort. Særlig siden jeg da var en 13-14år og hadde lagt alle pengene i en kurv, etter å ha sykklet med avisene i snø og sluddbyger, grytidlig om morgenen før skoletid for å kjøpe dette skjermkortet. Nå er dette en del år siden og man kan vell egentlig ikke klage på snøen som falt i fjor. Men slik setter spor etter seg, og det er heller ikke umulig at man kan bumpe borti et tilsvarende problem den dag i dag.

Etter å ha lest en rekke tester er mitt synspunkt at PowerColor Radeon HD 4870 PCS og Sapphire Radeon HD 4870 Toxic er de beste Radeon HD 4870 kortene på markedet. Problemet er pris og om pris kan forsvares. La oss nå ta eksempel fra pris hos nettbutikken komplett: PowerColor kortet koster 2.450,- mens Sapphire kortet koster 2.995,- Ja, Sapphire kortet er kraftigere, men ytelsesforskjellen er gjerne på 3-5fps. Du får selv avgjøre om dette lille hoppet er verdt å betale nesten 600 kroner ekstra for. PowerColor PCS kortet har også en versjon med 1GB videominne for 2.695,- hos komplett. Sapphire Toxic kortet vil fremdeles yte bedre, men nå er ytelsesforskjellen på ned i 1-3fps.

Jeg selv ville nok meget sansynlig gått for Sapphire Toxic kortet. Dette til dels fordi jeg ikke er så ivrig etter å prøve noe nytt, og til dels for at jeg føler meg trygg på Sapphire siden jeg aldri har blitt skuffet av dette merket.

Kjøleløsningen og hva som følger med i pakken er vanligvis den største forskjellen.

Siden du skal overklokke er kjøleløsningen det viktigste faktoret for deg, og som vist over er det powerColor PCS og Sapphire Toxic som har de beste kjølerene. Har tidligere nevnet at disse også er ferdig overklokket fra fabrikk, men skal være rom for ytterlig overklokking. Kjøpe et HD 4870 kort standard med standard kjøler vil heller ikke gi deg noe bedre overklokkingsmuligheter, snarere tvert imot.

Lenke til kommentar

Okei, tusen takk for enda et kjempegodt svar! :thumbup:

Tror jeg vil gå for Sapphire-kortet, jeg også. Hører du har gode erfaringer med Sapphire, og kortet virker som at passer mine behov. ;) Når du sier at et standardkort fra ATi ikke ville hjulpet på overklokking, antar jeg at det er pga. dårlige kjøleløsninger, og varme er den mest bestemmende faktoren i overklokking?

Av en eller annen grunn, så hadde hodet mitt bestemt seg for å fokusere mest på deler av ASUS og Sapphire fra før jeg lagde denne tråden - fra da jeg bare så på deler o.l. så jeg har for det meste bestemt meg nå! :)

Takker veldig for mye hjelp, nå kan jeg endelig gå bort til Hovedkort-delen, og spørre litt der! :!:

EDIT: Er ikke helt sikker på om jeg kjøper 2 kort til ~3000kr, hvordan tror du spill som Far Cry 2 vil virke med ett HD4870-kort fra Sapphire?(evt. litt overklokket ;)) Toxic-versjonen, da. Sapphire har jo også et 'vanlig' (?) kort til ~2000kr, dette er et kort med dårligere kjøleløsninger, samt ingen overklokking?

EDIT2: Det går vell også an å kjøpe kjøleløsninger/vifter for GPU separat, for så å overklokke kortet og få samme ytelse for ~500kr mindre, eller er disse kjøleløningene man kan kjøpe separat ikke like gode som Sapphire sin kjøleløsning på deres Toxic-kort? Ser blant annet at Zalman har en vifte for skjermkort. Hvordan ville denne fungert, kontra Sapphire sine vifter? Ville en kjøleribbe fungert bedre? Vil gjerne ha litt info om de forskjellige kjøleløsningene nå, i og med at jeg selvfølgelig vil spare mest mulig penger! :roll:

EDIT3: Ser nå at jeg antar at det i det hele tatt er mulig å endre kjøleløsninger på skjermkort (feste vifter, ta av osv.) er det det?

Endret av JarlG
Lenke til kommentar

Det er 3 viktige faktorer angående overklokking.

Nummer 1, den første og viktigste er kjøleløsning

Nummer 2, er en smule kunnskap

Nummer 3, er en smule flaks.

Har du Sapphire Radeon HD 4870 Toxic, vil det holde med -1- enkelt kort til Far Cry 2.

Sapphire kortet til ~2000 kroners klassen er av standard kjøler og er ikke overklokket.

Man kan få kjøpt 3 part kjøler ja, som eksempel fra Zalman. Disse vil som oftest virke bedre enn standard kjøleren som følger med. Store minuset her er at du vil miste alt av garanti om noe skulle gå galt med kortet. Jeg personlig synes dermed det vil svare seg å heller betale litt mer for et skjermkort som har en bedre kjøler ferdig montert fra fabrikk.

Zalman VF1000-LED er nok en meget god kjøler, men det er ingen indikasjon på at dette kortet har støtte for Radeon HD 4870. Thermalright HR-03 GT skal derimot ha full Radeon HD 4870 støtte. Thermalright er også et populært merke innen kjøleløsninger.

Thermalright HR-03 GT + Noctua NF-B9 vil havne på 564,- hos Netshop.no

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=109893

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=100715

Jeg har bare hørt positive ting om Thermalright. Noctua vifte har jeg selv og vet denne har meget lavt støynivå og meget god kjøleegenskaper. Legger du til en standard Sapphire Radeon HD 4870 skjermkort, blir totalprisen på 2.559,- hos Netshop.no

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=106606

Jeg sier nå ikke at Zalman VF1000-LED vil være ubrukelig på et HD 4870 kort, jeg personlig ville bare følt meg mer trygg på en kjøler jeg vet offisielt fra produsent er listet opp som kompatibel med skjermkortet jeg skal montere den til.

Så om du tør å montere kjøler selv, vil du spare en rundt 500 lappen på dette.

Lenke til kommentar

Takker enda en gang for informativt og utfyllende svar! :thumbup:

Jeg la merke til at på prisguiden.no (siden jeg bruker for å finne billigst mulig deler) var det ingen valg for å velge kjølere for HD4870-kortet, så takk for at du viser meg nye kjølere, og tar med egne erfaringer og meninger! ;)

Du sier personlig at du ville kjøpt Toxic-kortet istedenfor å kjøpe kjølere separat, selv om dette vil sannsynligvis gi bedre kjølingsresultater(vil det det?). Du viser også 2 kjølere, holder det altså ikke bare med en? Jeg ser lett att Thermalright HR-03 GT kan settes direkte på GPUen, og er spesifisert for denne jobben, mens Noctua NF-B9 er bare en helt vanlig vifte, den kan brukes hvor som helst i kabinettet? I og med at du har hatt gode opplevelser med Noctua-vifta og den er stille, samt effektiv, vil jeg kanskje finne på å ha en (flere?) av disse, ikke bare for å kjøle GPUen, men andre deler av dataen, duger den til andre ting enn å hjelpe Thermalrighten med å kjøle GPUen? Skulle gjerne også likt å vite støyen på 'vår' kjøleløsning, kontra Toxic sin. :)

Du fremstiller også det å montere kjøler på GPUen selv som en vanskelig/risikabel prosess. Er det slik? Er det lett å ødelegge noe om jeg ikke har tilstrekkelig med erfaring/kunnskap? I og med at jeg nå har fått tilrettelagt to kjølere som kan kjøle HD4870, vil jeg vurdere å montere egne kjøleløsninger - bare jeg får litt mer kunnskap. ;)

Ett Sapphire Radeon HD4870 Toxic vil holde til å kjøre Far Cry 2, sier du. Dette gjelder også for et standard HD4870 med 'våre' kjøleløsninger og overklokking?

Når du sier at det holder til å 'kjøre' Far Cry 2, mener du da med det meste på 'High/Very High'?

Det virker som at det bare popper opp nye spørsmål for hvert som kommer, men føler jeg begynner å få greie på det meste nå - bare ytelse som mangler, tror jeg. :D

Lenke til kommentar

du klarer fint kjøre over-all settings på ultrahigh og den høyeste oppløsningen for din skjerm med et hvilket som helst HD4870:)

Det er kjempegode kort:) eneste jeg ikke liker med AMD/ati kortene er temperatuern de gir fra seg til resten av komponentene. Derfor er en kjøler som kjører luften ut på baksiden av kabinettet det jeg ville gått for. En 3.parts kjøler som kjøler kortet bedre, men som ikke blåser luften ut bak trenger du et kabinett med ekstrem luft gjennomstrømming for at det ikke skal bli varmt i kabinettet ditt.

Trekker fram at Nvidia kortene er litt mindre støy av, og at de kjøler litt bedre. Men skal ikke si om det er noen grunn til at du burde velge nvidia fordeom.

Lenke til kommentar

Okei! Tusen takk! :thumbup:

Vurderer egentlig ikke nVidia, nei. Ville ikke en vifte i siden på kabinettet hjulpet veldig på å trekke ut det denne GPU-viften trekker ut av kortet? Fint å høre at jeg kan kjøre såpass god grafikk med ett HD4870-kort. ;)

Hvordan er det egentlig Thermalright-kjøleren fungerer? Lurer fortsatt på om Toxic-kjøleren vil prestere like godt som foreslått vifte og kjøleribbe(?) av Svenni, samt om det er en risikabel prosess for noen som aldri har bygd data før! :) Vurderer derfor sterkt å gå for Sapphire Radeon HD4870 Toxic-kortet.

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...