Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Internettlinje og stabilitetet i wlanet.

Anbefalte innlegg

Vi har per i dag en veldig basic nettlinje på kun 3Mbit download, og vi er i all hovedsak to(tre) PCer koblet opp (men vi er jo kun to personer..). Hver gang vi ser web-TV på den ene PCen/Macen eller andre krevende applikasjoner, mister én av PCene hele nettverkstilkoblingen til Wlanet. Har dette med at vi har denne billige linjen - eller er det rett og slett wlanet som ikke takler det...?(Vi har en Small Business-router med extra range og alt mulig fra Linksys, så jeg mener jo at den absolutt burde være laget for å takle sånt...)

Så, spørsmålet: Vil det å oppgradere selve INTERNETTLINJEN til 20 Mbit gjøre at det funker bedre trådløst? Det vil jo obviously gjøre det bedre å se web-TV, men kan det være at dette påvirker stabiliteten og gjør at man ikke faller ut på samme måte trådløst?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har per i dag en veldig basic nettlinje på kun 3Mbit download, og vi er i all hovedsak to(tre) PCer koblet opp (men vi er jo kun to personer..). Hver gang vi ser web-TV på den ene PCen/Macen eller andre krevende applikasjoner, mister én av PCene hele nettverkstilkoblingen til Wlanet. Har dette med at vi har denne billige linjen - eller er det rett og slett wlanet som ikke takler det...?(Vi har en Small Business-router med extra range og alt mulig fra Linksys, så jeg mener jo at den absolutt burde være laget for å takle sånt...)

Så, spørsmålet: Vil det å oppgradere selve INTERNETTLINJEN til 20 Mbit gjøre at det funker bedre trådløst? Det vil jo obviously gjøre det bedre å se web-TV, men kan det være at dette påvirker stabiliteten og gjør at man ikke faller ut på samme måte trådløst?

Nei, jeg vill ikke påstå at dere vil miste internettforbindelsen av å se nett - tv eller lignede, men det kan hende at routeren er fuskete.. ikke vet jeg :p.

her hjemme bruker jeg 3mbit og kjører helt fint 4-5 maskiner på nett samtidig her :-)

kansje du kunne ha prøvd å endre på instillingene på routeren...

evt. skifte ut hele routeren

Lenke til kommentar

Faller trådløsnettet eller bare internettet ut?

faller trådløsnettet ut er det grantert lokalnettet det er fusk med..

det kan hende at det står en max - limit på pakker sendt/mottat pr tidsenhet eller noe lignende. jeg ville sjekket instillingene til routeren.

vet du hvordan man gjør det?

Lenke til kommentar

WooFeer - du må veldig gjerne forklare meg.

Jeg ser også at routeren min har en QoS-funksjon for allocation av båndbredde samt prioritering. Er denne brukendes til noe?

Opplegget er altså at jeg har et kombinert router/modem, som så er koblet til en trådløs router som fungerer som access point. Denne er fra Linksys.

EDIT: Ja, hele trådløsforbindelsen "droppes".

Endret av PlatinumFlyer
Lenke til kommentar
WooFeer - du må veldig gjerne forklare meg.

Jeg ser også at routeren min har en QoS-funksjon for allocation av båndbredde samt prioritering. Er denne brukendes til noe?

Opplegget er altså at jeg har et kombinert router/modem, som så er koblet til en trådløs router som fungerer som access point. Denne er fra Linksys.

EDIT: Ja, hele trådløsforbindelsen "droppes".

Quality of service

In the field of computer networking and other packet-switched telecommunication networks, the traffic engineering term quality of service (QoS) refers to resource reservation control mechanisms rather than the achieved service quality. Quality of service is the ability to provide different priority to different applications, users, or data flows, or to guarantee a certain level of performance to a data flow. For example, a required bit rate, delay, jitter, packet dropping probability and/or bit error rate may be guaranteed.

Slik jeg ser dette om det da er mulig og redigere noen verdier der eller av/på funksjon så ville jeg ha prøvd det.. om det da ikke er tilfelle vil jeg ha sjekket ruteren (linksys).

Dette er slik jeg pleier of forklare..

Jeg sier at vi har både Lokalt og internt-nett.. (med mindre man er koblet til et enslig modem) vi kan si det slik at det lokale har en strømkilde hoss deg(det burde sende ut lokalnett hele tiden) og en intern strømkilde (som da er internett), det jeg mener er mister man trådløsforbindelsen ved linksysrouteren så er det mest trolig noe med denne(med min erfaring av linksys så er det ganske mange alternativer viss du kobler deg opp til denne via IP)..

Feks

du kobler opp hele nettet med modem og router, og så drar noen ut kabelen fra modemet.. da vil du fremdeles ha trådløsforbindelse men ikke internett på lokalnettet ditt.

Håper du forstår hva jeg mener.. :):D

Endret av WooFeeR
Lenke til kommentar

Er dette en dsl-variant hvor du har lavere opplastingshastighet enn ned? Da er problemet antagelig at når du begynner med såkalt krevende applikasjoner kjøres det en kontinuerlig strøm ut som choker linja di og den faller ut på "billige" routere. Har selv opplevd det på thompson speedtouch modem, hvor problemet forsvant ved å bytte til zyxel. Hva begrunnelsen er for å droppe linken ved congestion vet jeg ikke, men de har vel sine grunner.

QoS kan kanskje hjelpe deg noe, hvis du finner ut av hva slags trafikk det går mye ut av når problemet oppstår, og policer denne trafikken til en viss mengde av opp-hastigheten din. Men husk at ved å sette en QoS-policy på din side vil ikke gjøre noe med trafikken tilbake, så linja kan chokes denne veien også. Du kan jo enkelt teste med f.eks en torrent-applikasjon, hvis denne får fritt spillerom bør du oppleve samme problemet. Sett så ned opp-hastigheten i applikasjonen til f.eks 50%, og se om du får samme resultat.

Lenke til kommentar

Ja, dette er en DSL-variant, der jeg har 3/1 mbit.

Det burde i utgangspunktet ikke være noen billig router - det er en "small business series" router - WRV200 heter den.

Selve modemet/routeren fra min internet-leverandør er en Zyxel. Det er mulig problemet løses ved at en av PCene kobles direkte med kabel inn i modemet.

Lenke til kommentar

Torrent-applikasjoner har egne fliker for dette, gjerne under "Connection" e.l. Andre typer trafikk som ikke har dette kan du kanskje police på routeren din hvis den har en slik funksjon. QoS-oppsett på disse pleier være ganske low-end, så tviler vel på at det går, men kanskje det fins applikasjoner som gjør at du kan police trafikken ut fra pc'en lokalt.

Lenke til kommentar

Hehe ok, men det fins nok sikkert. Poenget er at jo større trafikkflyt du har ned, jo mer trafikkflyt ut ift. kontrolldata går det (Video/voice går via rtp, så burde ikke være sammen problem her). Så for at ikke all kapasitet skal gå til kontrolldata og choke linja må det polices til en prosentdel av totalen. Lykke til:)

Lenke til kommentar

Man skal normalt ikke miste trådløsforbindelsen til routeren selv om internett faller ut eller blir overbelastet. Siden du opplever dette på flere maskiner ville jeg prøvd å oppgradere firmware på trådløsrouteren i første omgang.

http://www.mysimon.com/9035-11605_8-32232533.html

Det andre du kan prøve på er å sette den opp som et rent aksesspunkt. Dette kan du gjøre om du har et routermodem foran. Du må i såfall logge inn på routeren og slå av DHC (finnes i LAN-menyen).

Til slutt kobler du nettverkskabelen fra routermodem i en av lanportene på Linksys

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...