RulleRimfrost Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hei Jeg bruker i dag min P4 3GHz htpc som server. Kjører torrent, fileshare (5 disker), print og testmiljø for asp/sql. I tillegg skal altså denne stakkaren kjøre MediaPortal. Ikke optimalt. Tenkte jeg skulle legge serveroppgavene over på en egen boks, med enten Via, Atom eller Celeron 420 (singelcore) cpu, siden disse bruker så lite strøm. Noen her som har prøvd disse små prosessorene som Windows server ? Disse OEM Home server boxene selges vel med mye kraftigere cpu, og jeg tenkte kanskje det var en grunn til det... Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Du vil nok ikke spare verken penger, strøm eller miljø med å kjøpe en Atom/Via. Lenke til kommentar
duckers Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvis du vil spare strøm, men fortsatt ha et helt ok sstem så kan kanskje en AMD Athlon x2 4850e være noe å se på. Ferdig system skal være idle helt nede i 46W Building Your Own Home Theater PC Dette er riktignok en HTPC, og strømtrekket vil jo bli litt høyere med fler disker, men prosessoren kan jo være noe å se på.. @Fruktkake: Hvorfor mener du hen ikke vil spare strøm og miljø på en Atom / Via? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg mener besparelsene ifht energi og forurensing som kreves for å lage et nytt system er langt større enn det du vil bruke gjennom levetiden. Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 He he. Når jeg sier spare strøm, tenker jeg vel egentlig må min egen lommebok ja... Miljø er bare en unnskyldning. Jeg har nemmelig flere gamle P4 liggende som jeg også kan benytte, men tenkte at en Atom som ligger på noen få Watt kanskje kunne spare noen hundrelapper i året når den ligger å idler mesteparten av tiden 24/7... For ikke å snakke om det minimale behovet for kjøling. Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 25. oktober 2008 Del Skrevet 25. oktober 2008 På to maskiner tror jeg ikke du klarer å se forskjellen på strømregninga uansett hvor god lupe du har, men det er mulig jeg tar feil. Nye prosessorer krever jo ikke akkurat mye strøm uansett, med mindre du går for de mer datasenter-typene Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Du drar fort 1000 kroner året i strøm for en pc. Hvis du da klemmer ned energibehovet 10%, så merkes det... Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Min pc ligger å kjører idle på ca 600w timen 24/7:P under load ligger den på omkring 750-850w^^ Lenke til kommentar
ZeRKoX Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Seriøst? Sikker? Det var i så fall sykt. La oss sette opp regnestykket ditt for strøm for kassen: 600w * 24 / 1000 = 14,4kw/h per døgn som er: 14,4 * 365 = 5256kw/h i året. Det blir penger av slikt... Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Sliks: Hva kjører du, og er alt på 100% last? Men dette er absolutt ikke tilfelle for trådstarter. Han bruker nok rundt 100W tenker jeg. Jeg vil forøvrig anbefale deg å slå av alt komponenter du ikke trenger til den. For eksempel FireWire, IDE, paralellport, lydkort og så videre. Endret 28. oktober 2008 av Fruktkake Lenke til kommentar
SLiks Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 (endret) Jeg kjører SLI, 8Hdd's inkludert 1stk raptor, et lydkort, dvdrom, 6x120mm vifter, 4 80mm vifter, e8500 @ 4,2ghz 1,46v, skjermkort overklokka 790i ultra og 2000mhz ddr3 brikker. målingen er fra veggen. Endret 28. oktober 2008 av SLiks Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå