Gå til innhold

De småvokste vinner lettest fram

Delvis

Anbefalte innlegg

Hvorfor er det sånn, for det kan vel alle si seg enig i at det er.

Artister av alle slag feks, er oftest små og kortvokste. Det er nok lettere å komme seg fram som liten.

En mindre får vanligvis mer gehør og sympati enn en storvokst. En storvokst blir mer overlatt til seg selv kan en si. Det ligger vel i sakens natur, at folk føler de kan klare seg mer selv. En storvokst har større press på seg, og må streve lang mer for å oppnå gehør.

Egentlig er det ikke pent at det er slik. Det er egentlig smålig :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er nok lettere å komme seg fram som liten.

(...)

Hvorfor i all verden er det "smålig"?

Vi som er litt kortere enn gjennomsnittet lider av å alltid måtte stå bak høyere personer på konserter, sitter ofte bak høyere personer på kino, har stort sett mindre drag på damene, er ikke så gode i sport, blir fysisk sett ned på, et helvete å finne klær som passer uten at det grenser til barneklær, må vise leg lengre når vi er ute osv...

Bare rett og rimelig at vi som er litt kortvokste også har enkelte fordeler, eller hva? Ikke at jeg har sett så mye til at jeg har fått fordeler av at jeg er kortvokst da, men de høye er kanskje blitt så selvopptatte av å se ned på kortvokste at de ikke unner de kortvokste noen fordeler i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Det er nok lettere å komme seg fram som liten.

(...)

Hvorfor i all verden er det "smålig"?

Vi som er litt kortere enn gjennomsnittet lider av å alltid måtte stå bak høyere personer på konserter, sitter ofte bak høyere personer på kino, har stort sett mindre drag på damene, er ikke så gode i sport, blir fysisk sett ned på, et helvete å finne klær som passer uten at det grenser til barneklær, må vise leg lengre når vi er ute osv...

Bare rett og rimelig at vi som er litt kortvokste også har enkelte fordeler, eller hva? Ikke at jeg har sett så mye til at jeg har fått fordeler av at jeg er kortvokst da, men de høye er kanskje blitt så selvopptatte av å se ned på kortvokste at de ikke unner de kortvokste noen fordeler i det hele tatt?

Gode poenger, og du har utvilsomt rett. Her er det sikkert relative fokus.

Og er man vesentlig kortvokst, blir vel bildet anderledes. I mitt tilfelle ble det egentlig ikke tenkt på veldig små, men mer de fra gjennomsnittet og ned (si fra ca 1.75 - 1.65) og vis verca ( 1.85 - 2.00)

I henhold til dine eksempler, er mitt klare inntrykk at førstnevnte kategori kommer best ut av det; både når det gjelder damer og hvertfall når det gjelder klær.

Lenke til kommentar
Gode poenger, og du har utvilsomt rett. Her er det sikkert relative fokus.

Og er man vesentlig kortvokst, blir vel bildet anderledes. I mitt tilfelle ble det egentlig ikke tenkt på veldig små, men mer de fra gjennomsnittet og ned (si fra ca 1.75 - 1.65) og vis verca ( 1.85 - 2.00)

I henhold til dine eksempler, er mitt klare inntrykk at førstnevnte kategori kommer best ut av det; både når det gjelder damer og hvertfall når det gjelder klær.

Jeg er 1.70, og har ofte problemer på konserter om jeg ikke kommer meg mer eller mindre helt frem til scenen, og det er ikke alltid så lett. Og sitter jeg i en kinosal, og en kar på samme høyde som meg men med høyt hår setter seg foran meg, da får jeg sjelden med meg hele lerrettet.

Ellers kan jeg forstå at det ikke er så enkelt å finne klær til en på 2 meter heller, men jeg har flere ganger hørt at "nei, så små størrelser tar vi inn veldig lite av" i klesbutikker. Men så er jeg ganske tynn også da, så det gjør nok ikke saken noe bedre.

Poenget mitt er at det er ulemper (og også fordeler) både med å være under og å være over gjennomsnittet i høyde. Jeg tror vi får slå oss til ro med det :)

Lenke til kommentar
Artister av alle slag feks, er oftest små og kortvokste. Det er nok lettere å komme seg fram som liten.
Har merkelig nok faatt motsatt inntrykk, mange kjendiser som er mye höyere enn det jeg trodde först :p

Er vel flest "normalt" höye kjendiser da, smaavokst blir vel ikke för man naar 150-160 syns da jeg da.

Er bare aa regne frem et gjennomsnitt herfra: http://www.celebheights.com/ :p

Endret av Rabbid
Lenke til kommentar

Er 1.88. I dag ser det ikke ut til å være spesielt høyt, men i barn og ungdommen opplevdes det som et stort minus. Da ble en ofte sett ned på som noe for høyt og 'utenfor' det normale :blush: Var jo også veldig tynn, og ble da en skikkelig "langbein" vet du..hehe.

Når det gjelder klær, synes jeg alltid det beste som ligger igjen er små størrelser. Men det spørs vel sikkert hva en ser etter da.

Noen kjente er høye også da. Feks politikere, der varierer det mye. Husker jeg møtte Kristin Halvorsen for noen få år siden, og ble temmelig overrasket hvor høy hun var. Men noen litt høye sko riktignok, var hun faktisk omtrent like høy som meg. Så hum må jo være 1...flere og 80 høy.

Gro Harlem Brundtland, som alltid så så svær ut skjermen, viste seg derimot å være bitteliten i forhold, når jeg så henne i virkeligheten.

Artister, musikere og.l. der er det hvertfall ofte mye smått.

Lenke til kommentar
Noen kjente er høye også da. Feks politikere, der varierer det mye. Husker jeg møtte Kristin Halvorsen for noen få år siden, og ble temmelig overrasket hvor høy hun var. Men noen litt høye sko riktignok, var hun faktisk omtrent like høy som meg. Så hum må jo være 1...flere og 80 høy.

Gro Harlem Brundtland, som alltid så så svær ut skjermen, viste seg derimot å være bitteliten i forhold, når jeg så henne i virkeligheten.

Artister, musikere og.l. der er det hvertfall ofte mye smått.

Har jobbet på TV2, blant annet med Tabloid, og ettersom jeg sto i studio under sending så jeg veldig mange kjente personer og politikere i virkeligheten. De fleste var ganske normalt høye (1.75 til 1.85) :) Men det er vel det at de som er over eller under gjennomsnittet legges merke til da man tror de er normalt høye.

Kameramannens høyde har også mye å si da en kortvokst kameramann får de fleste til å se svære ut, mens en høy kameramann får de til å se lave ut. En kameramann kan også manipulere ved at man f.eks bøyer seg ned så man er lavere enn den man intervjuer (ser opp på personen), alt etter hvilket inntrykk man vil gi. Gro Harlem så alltid stor ut fordi man gjerne undervinklet henne litt fordi hun var en sterk personlighet og det var slik man ville se henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...