Foe_of_Good Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Hei. Sitter med en Dell Dimension 8400 her som jeg ser på for en kamerat. Skrivebordet ble bare borte sa han, og jaggu har han rett. Laster inn XP, bakgrunnsbildet kommer opp, og ikke noe mer skjer. Jeg fikk frem Oppgavebehandling, bladde meg frem til Explorer.exe, men fikk opp en feilmelding som sier at Windows ikke finner filen. Bladde litt videre, fikk fram C: og høyreklikket på den, og tok en full CHKDSK med finn og reparer, kontroll osv, men det hjalp ikke. Prøvde å starte opp i Sikkerhetsmodus, men det ville den ikke, så jeg prøvde igjen, og da gikk det, men fortsatt ikke noe Explorer, og heller ikke her gikk det å starte den manuelt gjennom Oppgavebehandling. Han har en vanlig og lovlig utgave av XP Home SP3, men etter hva jeg kan huske han har sagt, så fulgte det ikke med noen Recovery-cd med denne maskina. Jeg har bedt ham om å lete en gang til så får vi se. Noen som har noen råd eller tips i denne saken her? Er det blitt noen korrupte .dll's her eller hva? Jeg har en ekstern HDD liggende her med min tidligere utgave av XP Pro SP2(har gått over til Vista), kan jeg evt hente over noen filer fra den hvis vi ikke finner noen Recovery-cd? Jeg satte meg brått fast i denne saken her, så kunne trengt litt ekspert-støtte nå Takker for all hjelp. --Stig Endret 26. oktober 2008 av Foe_of_Good Lenke til kommentar
cral Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Dette er en mulig fiks, det kan være andre feil. 1. CTRL-Alt-Del og start oppgavebehanding 2. Fil - ny oppgave 3. Skriv: "Regedit" trykk "ok" 4. Gå til følgende nøkkel i registeret: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Image File Execution.options 5. Her kan du finne 2 under-nøkler, explorer.exe og iexplorer.exe. Visst de finnes, slett disse. (under-nøkler = mapper under "image file execution.options") 6. Lukk regedit 7. Restart maskinen Hvorfor: Maskinen har hatt et virus/spyware/malware som har laget til en nøkkel som ber om at dette skal startes sammen med explorer. Og når antivirus/antimalware programvaren har fjernet dette viruset/spywaren/malwaren så har den stoppet explorer fra å starte. Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Takk og bukk, cral, dette skal testes! God beskrivelse og formulering på svaret ditt forresten Gir tilbakemelding når dette er testet. --Stig Lenke til kommentar
Foe_of_Good Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Funka perfekt, takk skal du ha ! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå