freddi1 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hei, i forbindelse med oppretting av kundeforhold, trenger jeg å attestere rett kopi av legitimasjon (førerkort). Jeg har hørt at posten og banken kan gjøre dette for meg, mens andre påstår at dette må gjøres hos politi, folkeregister osv. Noen som vet kravene til en "attestert rett kopi"? Håper dette er riktig del av forumet. Takker for alle svar! Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 De nøyaktige kravene vet jeg ikke, men det som alltid går safe, også internasjonalt, er Notarius publicus. Denne finner du oftest hos fylkesmannen eller tingretten. Lenke til kommentar
Smurfelurf Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Du trenger kun to personer til å attestere rett kopi. Det gjøres slik: Rett kopi bekreftes: "Underskrift" "Underskrift" Man skriver under på at det er rett kopi man attesterer på, og de to personene må også være til stede samtidig. Er man advokat eller statsautorisert eiendomsmegler osv, så trenger man ikke være to for å signere - disse kan gjøre det alene. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Politiet gjer dette gratis etter det eg huskar. Men du kan også gå på rådhuset å få gjort det. Poenget med ein bekrefta kopi er at kopien skal bekreftast av noken som arbeidsgiver har tilit til, slik som offentlige tjenestemenn og andre seriøse bedrifter. Det vil derfor seie at dei fleste offentlige kontor og instutisjonar vil kunne attestere rett kopi på samme måten som private skular og statsautoriserte eigendomsmeglarar som Smurfelurf nemte. Visst noken finn dei nøyaktige reglane på dette så kunne eg tenke meg å lese dei. Lenke til kommentar
Cotul Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Posten kan også gjøre det, men de tar bloodpris for jobben. Så ville selv ha fått det gjort på en politistasjon, vil også tro at skoler kan lage en "rett" kopi. Lenke til kommentar
Graute Knappstjert Skrevet 26. oktober 2008 Del Skrevet 26. oktober 2008 (endret) De institusjoner som kan lage "rett kopi" kjører originalen gjennom en vanlig kopimaskin, så gir de deg det antall kopier du ba om med stempel og underskrift på. Stempelet har teksten "rett kopi - <bynavn> bibliotek" eller hva deres navn måtte være. Det lokale biblioteket kan gjøre jobben. Det samme gjelder politi, og skoler. Posten er en privat bedrift, og krever blodpris for samme jobben. Eneste fordel med å gjøre det på postkontoret kan være beliggenhet og åpningstid, noe jeg desverre ble nødt til da jeg søkte jobb. Og det var ikke få vedlegg heller. Jeg trengte bare en kopi av papirer (vitnemål fra skole osv.), og jeg vet ikke om det er andre regler for kopiering av ID-kort. Men posten kan gjøre det også, de kopierte sertifikatet mitt da jeg opprettet bankkort der. Endret 26. oktober 2008 av Tordenknoll Lenke til kommentar
SaJo Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Eneste fordel med å gjøre det på postkontoret kan være beliggenhet og åpningstid, noe jeg desverre ble nødt til da jeg søkte jobb. Og det var ikke få vedlegg heller. OT, men er det arbeidsgivere som ber om "rett kopi" på vedlegg til søknaden? Skulle jo tro at de heller kan be om å få se orginaler på et eventuelt intervju.. Ellers vil jeg si det samme som de over, biblioteket kan være et fornuftig sted å sjekke. De har jo som regel kveldsåpent i alle fall en dag i uka også Lenke til kommentar
PT Skrevet 28. oktober 2008 Del Skrevet 28. oktober 2008 Jobber i post i butikk, og pleier vel å ta et par kroner for kopien og jobben. Varierer smått etter hva kunden ellers skal ha. Det aner meg at vi har en fastpris vi skal ta, men det har jeg aldri fått beskjed om, så da sørger jeg heller for glade og fornøyde kunder ved å holde prisen nede Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå