HooligaNs117 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Driver og klokker opp maskinen min, og har støtt på en liten mhz vegg på minnet mitt, det stopper opp og gir BSOD rett over 1030mhz OCZ ReaperX 1000mhz 4gb sett. Har satt volt på dem til 2,16 men har ikke så lyst til og gå noe særlig lengere, kan jeg øke videre og være trygg på at det ikke går til helvete? Men cpuen tror jeg har potensiale for 4 ghz+ ligger på 3915mhz nå med 1,32v og ca 55c under load. Det jeg lurer på da er om når jeg da skal sette ned hastighet på minne igjen havner jeg på rundt 860-70mhz mister såpass mye hastighet at det ikke er noe særlig å hente ved å klokke opp cpuen videre og heller klokke ned så jeg kan sette minne på rundt 1030mhz igjen? E8400 OZC ReaperX DDR2 1000mhz 2x2gb ASUS P5Q Pro Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Prosessor er klart viktigere enn minne hastighet. Sett lavest mulig divider og klokk i vei. Om du er fryktelig redd for at ting skal gå til helvete bør du ikke klokke. Endret 24. oktober 2008 av Pastafarian Lenke til kommentar
HooligaNs117 Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Ikke det at jeg er fryktelig redd, er bare ikke helt sikker på hvor mye volt minne takler før det kapitulerer.. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Hva er viktigst på minne, mengde eller hastighet? Uten 1 sekunds tvil så er det mengde. Har du for lite RAM, og du bruker opp det fysiske minnet så vil maskinen bli horribelt treg. Da har det ingenting å si hvilken hastighet du har på RAM'en. Å ha nok RAM er det viktigste. Hastigheten på RAM'en kommer nok et stykke ned, men igjen kommer det litt ann på hvordan resten av maskinen er, samt hva du sammenligner med. Endret 24. oktober 2008 av Andrull Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hva er viktigst på minne, mengde eller hastighet? Uten 1 sekunds tvil så er det mengde. Har du for lite RAM, og du bruker opp det fysiske minnet så vil maskinen bli horribelt treg. Da har det ingenting å si hvilken hastighet du har på RAM'en. Å ha nok RAM er det viktigste. Hastigheten på RAM'en kommer nok et stykke ned, men igjen kommer det litt ann på hvordan resten av maskinen er, samt hva du sammenligner med. Stemmer ganske bra dette på nyere systemer. Morsomt hvor mye det henger igjen at feks Cas 5 er så mye bedre enn Cas 6. Tror forskjellen var knapt 0.5% til 1.5% i noen programmer. Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Kjører CasL 8 her og går utmerket. Da en også burde se det i forhold til antall MHz. Til sammenligning, så om en går tom for minne så snakker vi om forskjeller som nok sikkert er godt over 1000 % tregere. Lenke til kommentar
HooligaNs117 Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Har 4GB, kan ikke si jeg har merket at det har vært for lite enda. Fortstter å øke på cpuen, er oppe på 3951mhz nå med 1.33v, temp ligger på rundt 55-59c under load. Lar bare minne stå igjen der nede, Det blir jo med sakte men sikkert med oppover igjen.. Divideren på minne står på 1:1 i cpuz. Hvordan merker jeg forskjell på om det er CPU er NB som trenger mere volt? Endret 24. oktober 2008 av HooligaNs117 Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Du sjekker hvor høy FSB hovedkortet klarer på hvilken spenning. Når du har funnet ut det så klokker du opp prosessoren. (klikker den/blir ustabil før du har nådd maks av hovedkortet så er det nok CPUen som trenger mer volt) Bruk Multiplieren til CPUen for alt den er verdt! Lenke til kommentar
HooligaNs117 Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Må man kjøre en test da for hver gang jeg klokker opp? Bruker OCCT nå men hver test tar jo en time.. Noen andre grundige måter og gjore dette på som går litt fortere? Lenke til kommentar
Andrull Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hehe, trenger ikke kjøre en hel time for hver gang. Selv ser jeg bare om den booter i det hele tatt. Når jeg først har funnet ca hvor mye den klarer, SÅ begynner jeg å teste litt lengre og tyngre stabilitetstester. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå