Gå til innhold

Hva er viktigst på minne, mengde eller hastighet?

Anbefalte innlegg

Driver og klokker opp maskinen min, og har støtt på en liten mhz vegg på minnet mitt, det stopper opp og gir BSOD rett over 1030mhz OCZ ReaperX 1000mhz 4gb sett. Har satt volt på dem til 2,16 men har ikke så lyst til og gå noe særlig lengere, kan jeg øke videre og være trygg på at det ikke går til helvete? Men cpuen tror jeg har potensiale for 4 ghz+ ligger på 3915mhz nå med 1,32v og ca 55c under load. Det jeg lurer på da er om når jeg da skal sette ned hastighet på minne igjen havner jeg på rundt 860-70mhz mister såpass mye hastighet at det ikke er noe særlig å hente ved å klokke opp cpuen videre og heller klokke ned så jeg kan sette minne på rundt 1030mhz igjen?

E8400

OZC ReaperX DDR2 1000mhz 2x2gb

ASUS P5Q Pro

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten 1 sekunds tvil så er det mengde. Har du for lite RAM, og du bruker opp det fysiske minnet så vil maskinen bli horribelt treg. Da har det ingenting å si hvilken hastighet du har på RAM'en.

Å ha nok RAM er det viktigste. Hastigheten på RAM'en kommer nok et stykke ned, men igjen kommer det litt ann på hvordan resten av maskinen er, samt hva du sammenligner med.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Uten 1 sekunds tvil så er det mengde. Har du for lite RAM, og du bruker opp det fysiske minnet så vil maskinen bli horribelt treg. Da har det ingenting å si hvilken hastighet du har på RAM'en.

Å ha nok RAM er det viktigste. Hastigheten på RAM'en kommer nok et stykke ned, men igjen kommer det litt ann på hvordan resten av maskinen er, samt hva du sammenligner med.

Stemmer ganske bra dette på nyere systemer.

Morsomt hvor mye det henger igjen at feks Cas 5 er så mye bedre enn Cas 6.

Tror forskjellen var knapt 0.5% til 1.5% i noen programmer.

Lenke til kommentar

Har 4GB, kan ikke si jeg har merket at det har vært for lite enda. Fortstter å øke på cpuen, er oppe på 3951mhz nå med 1.33v, temp ligger på rundt 55-59c under load. Lar bare minne stå igjen der nede, Det blir jo med sakte men sikkert med oppover igjen.. Divideren på minne står på 1:1 i cpuz.

Hvordan merker jeg forskjell på om det er CPU er NB som trenger mere volt?

Endret av HooligaNs117
Lenke til kommentar

Du sjekker hvor høy FSB hovedkortet klarer på hvilken spenning. Når du har funnet ut det så klokker du opp prosessoren. (klikker den/blir ustabil før du har nådd maks av hovedkortet så er det nok CPUen som trenger mer volt)

Bruk Multiplieren til CPUen for alt den er verdt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...