trygvan Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hei! Jeg er en "vanlig" kar på 29 som har kjøpt meg bolig for ikke så lenge siden (rett etter pristoppen tror jeg), og har et nokså stort lån, men også en helt grei inntekt. Media gir oss for tiden ulike signaler om en verden i krise, og de fleste går rundt med bekymring for om dette vil ramme dem. Noen få artikler har tatt opp nødvendigheten av at vi fortsetter å handle. Frykten er jo selve problemet. Dette ligner på klimakrisen og på andre globale kriser; logikken for den enkelte er at man bør sitte på gjerdet og vente, mens logikken for det globale er at ingen bør gjøre dette. Er det noen som har en fornuftig holdning til hvordan vi bør handle for å forene både våre egne interesser for å klare oss gjennom finanskrisen, og de globale interessene for å løse finanskrisen? "Business as before the financial crisis" kanskje? Lenke til kommentar
MRN Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg vet faktisk ikke. Hele finanskrisen er et stort komplekst spørsmål, spør du meg. Jeg følger litt med i økonomiens verden, men ikke kjangs at jeg har full oversikt. De håper på at vi forbrukere skal forbruke akkurat som før. Forbruker vi mindre, er behovet for arbeidsplasser mindre og folk mister jobbene sine. Det er sikkert litt dumt. Globalt sett er det lite vi kan gjøre. Men hva du kan gjøre, det er å betale så mye du kan på lånet ditt. Det er vel noe av det mer smarte du kan gjøre. Om du har mulighet til det, selvsagt. Andre, som meg, som ikke har gjeld, kan heller prøve å spare. (Eller øke forbruket, hehe). Lenke til kommentar
Pjotrik Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hei! Jeg er en "vanlig" kar på 29 som har kjøpt meg bolig for ikke så lenge siden (rett etter pristoppen tror jeg), og har et nokså stort lån, men også en helt grei inntekt. Media gir oss for tiden ulike signaler om en verden i krise, og de fleste går rundt med bekymring for om dette vil ramme dem. Noen få artikler har tatt opp nødvendigheten av at vi fortsetter å handle. Frykten er jo selve problemet. Dette ligner på klimakrisen og på andre globale kriser; logikken for den enkelte er at man bør sitte på gjerdet og vente, mens logikken for det globale er at ingen bør gjøre dette. Er det noen som har en fornuftig holdning til hvordan vi bør handle for å forene både våre egne interesser for å klare oss gjennom finanskrisen, og de globale interessene for å løse finanskrisen? "Business as before the financial crisis" kanskje? Jeg håper for din del at du ikke lånte 100%, for da har du tatt på deg veldig mye risiko. Hvis du har en trygg jobb vil du nok ikke bli påvirket på andre måter enn at boligen din synker i verdi. Dersom du frykter nedbemanning på arbeidsplassen bør du spare penger nå. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Jeg er nok i en relativt høy risikosone, men får satse på at det går bra. Men jeg håpet egentlig ikke å fokusere bare på min økonomi i denne tråden. Poenget er at vi må jo stå på og fortsette å handle for å holde hjula i gang. Men spørsmålet er kanskje hvor mye og er det spesielle sektorer som vi forbrukere kan "straffe" eller "belønne"? Elektronikkmarkedet i Asia tjener jo fett på vårt forbruk av flatskjermer, pcer, etc, mens boligbransjen kanskje i litt større grad er lokalt forankra. Men alt henger sammen med alt, og det er kanskje vanskelig å prioritere vareinnkjøp på bakgrunn av hvordan kjøpet påvirker finanskrisen? Endret 25. oktober 2008 av trygvan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå