evilleader360 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Hei! Holder på en rapport og lurer på om hvorfor vi kan betrakte ioneforbindelser som polare stoffer? Hadde også vært fint om noen kunne ha forklart om hvorfor i noen av rørene blir plasten farget, hvor er det fargen kommer fra når jeg f.eks blander en upolar løsningsmiddel (cykloheksan) med I2(s) (jod) som er en upolar stoff. Hadde vært fint om noen kjemi-kyndige kunne ha forklart dette for meg . Endret 23. oktober 2008 av evilleader360 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Husker dette var i naturfagsbøkene. Polare stoff består av en positiv og en negativ side/ladning (+/-). Det gjør sikkert ioneforbindelser også da Mer husker jeg ikke, skal sjekke engang. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Vel, er litt mer avansert enn i naturfagsbøker, men takk for at du vil ta deg bryet og hjelpe meg . Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Kan hende det, skal ikke skryte på meg alt for mye i naturfag. Lenke til kommentar
GeO Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Å si at ioneforbindelser "kan betraktes som" polare, vil jeg si er en underdrivelse - de ER polare, og that's it. Ionebindinger dannes mellom to atomer der det ene er veldig elektronegativt (trekker kraftig på elektroner i bindinger), og det andre er tilsvarende elektropositivt. Det skjer en fullstendig ladningsoverføring, så det ene atomet får en positiv ladning, og det andre en negativ. Disse holdes så sammen av elektrostatiske (coulombske) krefter. I polare løsemidler blir disse forbindelsene naturlig nok revet i stykker for et godt ord (selv om dette også skjer i sterkt varierende omfang). Jod er som du sier en upolar forbindelse, og burde derfor kunne løse seg i sykloheksan, som er et upolart løsemiddel ("likt løser likt"). Fargen er vel heller ikke så mystisk - jodkrystallene er jo lilla i utgangspunktet, men det er mulig jeg misforstår spørsmålet? Ellers skjønner jeg heller ikke helt hva du mener med at "i noen av rørene blir plasten farget". Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Tusen takk, ble en 3 siders rapport, får vel ikke noe mer enn "Godkjent". Litt sært at vi ikke får karakterer på kjemijournaler/rapporter på lik linje som ved naturlige naturfagsrapporter. Hadde vært litt fint å se om hvor man lå, karaktermessig. Endret 23. oktober 2008 av evilleader360 Lenke til kommentar
heh115 Skrevet 20. september 2011 Del Skrevet 20. september 2011 Ser at denne tråden er fra 2008, men den kan fremdeles hjelpe andre som tar kjemi og trenger hjelp med denne rapporten. Grunnen for at plasten, der du hadde I2 blandet med heksan, blir farget er fordi heksan løser også opp plasten samtidig som det løser I2, derfor vil plasten bli lilla-aktig. Lenke til kommentar
evilleader360 Skrevet 26. september 2011 Forfatter Del Skrevet 26. september 2011 Ser at denne tråden er fra 2008, men den kan fremdeles hjelpe andre som tar kjemi og trenger hjelp med denne rapporten. Grunnen for at plasten, der du hadde I2 blandet med heksan, blir farget er fordi heksan løser også opp plasten samtidig som det løser I2, derfor vil plasten bli lilla-aktig. 3 år senere og nå studerer jeg medisin Lenke til kommentar
Erihal Skrevet 30. oktober 2012 Del Skrevet 30. oktober 2012 4 år senere og lærerne gjennomfører fortsatt samme teite rapport Takk for gode svar folkens Lenke til kommentar
sola2000 Skrevet 7. oktober 2013 Del Skrevet 7. oktober 2013 3 år senere og nå studerer jeg medisin 5 år senere og her har jeg det forsøket som du hadde Lenke til kommentar
ekilometer Skrevet 17. oktober 2014 Del Skrevet 17. oktober 2014 (endret) 3 år senere og nå studerer jeg medisin 5 år senere og her har jeg det forsøket som du hadde 6 år senere.... Veldig god hjelp, jeg skjønner en stor del mer nå Endret 17. oktober 2014 av ekilometer Lenke til kommentar
mathiash98 Skrevet 9. september 2015 Del Skrevet 9. september 2015 3 år senere og nå studerer jeg medisin 5 år senere og her har jeg det forsøket som du hadde 6 år senere.... Veldig god hjelp, jeg skjønner en stor del mer nå 7 år senere... Lenke til kommentar
rikkee Skrevet 7. september 2016 Del Skrevet 7. september 2016 3 år senere og nå studerer jeg medisin 5 år senere og her har jeg det forsøket som du hadde 6 år senere.... Veldig god hjelp, jeg skjønner en stor del mer nå 7 år senere... 8 år senere og denne siden har nettopp gitt meg 6'er på kjemiforsøket 1 Lenke til kommentar
lille meg Lisa Skrevet 9. oktober 2020 Del Skrevet 9. oktober 2020 (endret) rikkee skrev (På 7.9.2016 den 14.12): 8 år senere og denne siden har nettopp gitt meg 6'er på kjemiforsøket 12 år senere med samme forsøk.. Endret 9. oktober 2020 av lille meg Lisa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå