Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[LØST]"Likt løser likt" - trenger litt hjelp.

Anbefalte innlegg

Hei!

Holder på en rapport og lurer på om hvorfor vi kan betrakte ioneforbindelser som polare stoffer?

Hadde også vært fint om noen kunne ha forklart om hvorfor i noen av rørene blir plasten farget, hvor er det fargen kommer fra når jeg f.eks blander en upolar løsningsmiddel (cykloheksan) med I2(s) (jod) som er en upolar stoff.

Hadde vært fint om noen kjemi-kyndige kunne ha forklart dette for meg :).

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-EIV2CS

Husker dette var i naturfagsbøkene. Polare stoff består av en positiv og en negativ side/ladning (+/-). Det gjør sikkert ioneforbindelser også da :) Mer husker jeg ikke, skal sjekke engang.

Lenke til kommentar

Å si at ioneforbindelser "kan betraktes som" polare, vil jeg si er en underdrivelse - de ER polare, og that's it. :)

Ionebindinger dannes mellom to atomer der det ene er veldig elektronegativt (trekker kraftig på elektroner i bindinger), og det andre er tilsvarende elektropositivt. Det skjer en fullstendig ladningsoverføring, så det ene atomet får en positiv ladning, og det andre en negativ. Disse holdes så sammen av elektrostatiske (coulombske) krefter. I polare løsemidler blir disse forbindelsene naturlig nok revet i stykker for et godt ord (selv om dette også skjer i sterkt varierende omfang).

Jod er som du sier en upolar forbindelse, og burde derfor kunne løse seg i sykloheksan, som er et upolart løsemiddel ("likt løser likt"). Fargen er vel heller ikke så mystisk - jodkrystallene er jo lilla i utgangspunktet, men det er mulig jeg misforstår spørsmålet?

Ellers skjønner jeg heller ikke helt hva du mener med at "i noen av rørene blir plasten farget".

Lenke til kommentar

Tusen takk, ble en 3 siders rapport, får vel ikke noe mer enn "Godkjent". Litt sært at vi ikke får karakterer på kjemijournaler/rapporter på lik linje som ved naturlige naturfagsrapporter. Hadde vært litt fint å se om hvor man lå, karaktermessig.

Endret av evilleader360
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ser at denne tråden er fra 2008, men den kan fremdeles hjelpe andre som tar kjemi og trenger hjelp med denne rapporten.

Grunnen for at plasten, der du hadde I2 blandet med heksan, blir farget er fordi heksan løser også opp plasten samtidig som det løser I2, derfor vil plasten bli lilla-aktig.

Lenke til kommentar

Ser at denne tråden er fra 2008, men den kan fremdeles hjelpe andre som tar kjemi og trenger hjelp med denne rapporten.

Grunnen for at plasten, der du hadde I2 blandet med heksan, blir farget er fordi heksan løser også opp plasten samtidig som det løser I2, derfor vil plasten bli lilla-aktig.

3 år senere og nå studerer jeg medisin :)

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
  • 11 måneder senere...
  • 1 år senere...
  • 10 måneder senere...
  • 11 måneder senere...

3 år senere og nå studerer jeg medisin smile.gif

5 år senere og her har jeg det forsøket som du hadde :)

6 år senere....

Veldig god hjelp, jeg skjønner en stor del mer nå :)

7 år senere...

8 år senere og denne siden har nettopp gitt meg 6'er på kjemiforsøket :D  :fun:

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...