Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Visepresidenten?

 

Spansk presse har skrevet at han var med å utforme deler av kontrakten i alle fall. Advokaten til klubbmedlemet som startet rettsaken har gått ut å sagt at de ikke gir seg med Rosell med at de nå skal utvide til både Bartomeu og Faus. (også visepresident, han som "kritiserte" Messi for noen uker siden)

Lenke til kommentar

Ja, Rosell er sikkert en smart mann, men aldri i verden at han alene har 100% ansvar for en handel vært 100 millioner euro. Her er det garantert mange advokater innvolvert og sikkert hele styret har godkjent avtaler og kontrakter.

 

Tviler på at saken stopper opp nå, kommer til å rulle videre og Bartomeu sitter nok ikke til 2016. Kan fort bli nytt valg til sommeren allerede. Det som skurrer litt hos meg er at Rosell ønsket å uttale seg om saken i retten siden han da ikke måtte forholde seg til konfidensielitetsklausulen i kontraken (mao, han mener han har sitt på det tørre), men den parten de visnok er blitt enige om å holde kjeft om er N&N-firmaet. Skulle tro at Neymar var litt villig til å droppe den delen av kontraken slik at hele saken kunne blitt løst...

Lenke til kommentar

Barca har hatt pressekonferanse om Neymar-overgangen Her er hva Petter Veland oppsummerte:

 

1) Kort oppsummert fra Barcelonas gjennomgang av Neymar-overgangen: Total overgangssum på €57,1M (€17,1M til Santos, €40M til N&N).

2) (N&N er selskapet til Neymars foreldre, som eide store deler av rettigheten til Neymar). De må også ut med €56,7M over fem år -->

3) til Neymar, i form av lønn, bonuser (Gullball-nominasjon f.eks) og klausuler. En tredje utgiftspost på €16,4M gjelder -->

4) øvrige ting som blant annet to treningskamper mot Santos, forkjøpsrett på tre andre Santos-talenter, og veldedig arbeid i Brasil.

5) Grunnen til at dette kommer ut først i dag er at Neymars far har løst Barcelona fra taushetsplikten de har vært underlagt.

6) Barcelona står fortsatt på at overgangssummen er €57,1M - og har ikke lagt skjul på flere av de andre utgiftspostene tidligere.

7) Hele greia virker egentlig veldig oppblåst, og baserer seg mer på definisjonsspørsmål og hvilke poster man skal bruke i Excel.

8) Det underbygger også Rosells påstand om at han ikke har gjort noe galt, og trekker seg på bakgrunn av trusler, press, spionasje.

9) Så kan man jo stille spm om hvorfor Rosell selv ikke har forklart dette, og hvorfor taushetsplikten unnlates først i dag.

10) Oppsummert har B brukt €86,2M for å bringe Neymar til klubben, så blir det opp til hver enkelt å bedømme om alt er "overgangssum"

 

Med andre ord. Det er to overgangsummer. En bare for Neymar, og en for Neymar sammen med verdien av treningskamper, opsjoner på Santos-spillere og for veldedighet.(....)

 

For meg er den "riktige" overgangsummen den på 86,2M, eventuelt kan du ta bort treningskampverdien(veldig usikker på hvordan man vanligvis vurderer dette. RM ga jo en treningskamp til Benfica for Coentrao og til PSG for Ancelotti. Men usikker om om summen som var oppgitt på Coentrao var med eller uten denne treningskampen).

 

Jeg tror at disse tileggssummene som Santos har fått er for å at tredjeparten som eide Neymar sammen med Santos ikke skulle få så mye. Så istedenfor at Santos og tredjeparten måtte dele 33,5M (17,1M + 16,4M) så må de bare dele 17,1M. På samme måte som Stengel/Gunnarson-saken.

Lenke til kommentar

Skal fremtidige lønnsforpliktelser balanseføres? det gir ikke mening, og er definitivt ikke i tråd med opptjeningsprinsippet. Det mest naturlige vil jo åpenbart være å resultatføre lønnen etter hvert som tiden går. Forpliktelse til å avholde treningskamper vil muligens være gjeld allerede nå (det var en forpliktelse som ble pådratt i og med kjøpet), men den største av de "skjulte" postene er det jo ingenting galt med.

Lenke til kommentar

Sammenstillingsprinsippet mener du vel? Transaksjonsprinsippet sier vel enkelt forklart at transaksjoner skal regnskapsføres til kjøpspris og i tillegg kostnader som oppstår for å få tatt i bruk eiendelen. Tradisjonelt vil det si frakt, montering osv., og i følge GRS, så vidt jeg kan huske, så vil alle disse forpliktelsene Barcelona har tatt på seg for at Neymar skulle signeres medregnes i transaksjonsbeløpet.

 

Men jeg er ganske sikker på at Barcelona regnskapsfører etter IFRS, og da er det litt andre regler.

Lenke til kommentar

Sammenstillingsprinsippet mener du vel? Transaksjonsprinsippet sier vel enkelt forklart at transaksjoner skal regnskapsføres til kjøpspris og i tillegg kostnader som oppstår for å få tatt i bruk eiendelen. Tradisjonelt vil det si frakt, montering osv., og i følge GRS, så vidt jeg kan huske, så vil alle disse forpliktelsene Barcelona har tatt på seg for at Neymar skulle signeres medregnes i transaksjonsbeløpet.

 

Men jeg er ganske sikker på at Barcelona regnskapsfører etter IFRS, og da er det litt andre regler.

Lønnen er ikke en kostnad som påløper i forbindelse med kjøpet, men en kostnad som påløper etter hvert som spilleren arbeider. Etter opptjeningsprinsippet skal lønnen kostnadsføres etter hvert som motytelsen leveres. Om det er annerledes etter IFRS aner jeg ikke, men din påstand var at lønnen skulle vært regnet med etter norske regnskapsprinsipper. Det er jeg temmelig sikker på at ikke stemmer.
Lenke til kommentar

Du blander opptjeningsprinsippet med sammenstillingsprinsippet. Jeg er enig i at lønna han får ila av kontraktsperioden naturligvis ikke skal kostnadsføres nå, eller bakes inn i transaksjonsbeløpet. Om det er den ordinære lønnen hans som har blitt blandet inn i overgangsbeløpet, så er jeg enig med deg. Men i følge VG blir Neymars kjøp prissatt til 86,2m euro, hvor 10m ble brukt på signeringsbonus til Neymar. Og disse 10m mener jeg ikke skal kostnadsføres, fordi de i følge transaksjonsprinsippet er utgifter som oppstår for å få tatt i bruk eiendelen. På samme måte som at penger måtte gå til Santos, speidere, markedsføring osv., så måtte Neymar ha en bonus for å signere. Den ordinære lønna hans blir kostnadsført over perioden han er i Barca.

 

http://www.vg.no/sport/fotball/ligaer/spania/artikkel.php?artid=10128488

Lenke til kommentar

Hm. Om jeg husker riktig fra regnskapstimene så skal oppimot, om ikke alt av de 86,2M regnskapsføres som en samlet transaksjon for Neymar, altså at han kostet (oppimot) 86,2M. Men det er norske regnskapslover, ikke sikkert at det er likt i Spania.

 

Myndighetene kan vel ikke kreve at alt skal være en transaksjon? Barcelona mener at opsjonene, treningskampene og veldedigheten ikke har noe med Neymar-handelen å gjøre, og derfor er ikke disse summene med i totalsummen. Så og si akkurat på samme måte som Stengel/Gunnarson.

 

Har da aldri hørt at lønn under kontrakt har blitt regnet med i kjøpesum før. Da har jo United fått betydelig mindre for Ronaldo f.eks.....

 

Det har det heller ikke blitt her. Lønnen til Neymar har ikke noe med den oppgitte overgangsummen på 57,1M, heller ikke på den (kanskje) ekte overgangsummen på 86,2M. De eneste som har lagt til lønningene på 56,7 (over 5 år) til overgangssummen er medier som enten har en agenda eller medier som ikke klarer å gjengi infoen korrekt.

 

 

Du blander opptjeningsprinsippet med sammenstillingsprinsippet. Jeg er enig i at lønna han får ila av kontraktsperioden naturligvis ikke skal kostnadsføres nå, eller bakes inn i transaksjonsbeløpet. Om det er den ordinære lønnen hans som har blitt blandet inn i overgangsbeløpet, så er jeg enig med deg. Men i følge VG blir Neymars kjøp prissatt til 86,2m euro, hvor 10m ble brukt på signeringsbonus til Neymar. Og disse 10m mener jeg ikke skal kostnadsføres, fordi de i følge transaksjonsprinsippet er utgifter som oppstår for å få tatt i bruk eiendelen. På samme måte som at penger måtte gå til Santos, speidere, markedsføring osv., så måtte Neymar ha en bonus for å signere. Den ordinære lønna hans blir kostnadsført over perioden han er i Barca.

 

http://www.vg.no/sport/fotball/ligaer/spania/artikkel.php?artid=10128488

 

Det som er litt spesielt med denne saken er at de 40 millionene som har gått til N&N nesten også kunne blitt betegnet som en sign-on-fee. Opprinnelig betalte FCB Neymar 40M for at han skulle komme til dem "gratis" når kontrakten gikk ut i 2014, i alle fall om man skal tro det som har blitt skrevet. Derfor kan jeg både se den vanlige sign-on-feen på 10M som et tillegg på disse 40 millionene og som en helt vanlig sign-on-fee som alle andre spillere får. Som f.eks Levandowski som får rundt 10 millioner for å komme til Bayern. En overgang som blir betegnet som gratis.

 

edit: Ser at jeg har blanda litt tall i tidligere innlegg. Jeg har gått utifra at overgangssummen på 57 + disse opsjonene osv på 16,4 ble 86. Men det er jo selvsagt ikke tilfelle da det blir ca 73. Og det er da denne summen på 73 millioner som er det jeg ville betegnet som den ekte overgangsummen.

 

Som FCB selv sier: "As well as explaining again the figures paid to Santos – 17 million Euros – and the 40 million Euro compensation paid to N&N (Neymar da Silva and Nadine, the players parents), the Club also revealed the player’s salary. The total salary cost to the Club is 56.7 million Euros (gross), which is divided into three concepts: 2.7 million Euros as agent commission (5%, rather than the 10 or 15% paid by other clubs) , a 10 million Euro signing on fee and a guaranteed salary of 44 million Euros."

 

Og i NTB sin artikkel som VG, DB og sikkert flere har så har jo de regnet med disse 2,7M og 10M som er lønn.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Du blander opptjeningsprinsippet med sammenstillingsprinsippet. Jeg er enig i at lønna han får ila av kontraktsperioden naturligvis ikke skal kostnadsføres nå, eller bakes inn i transaksjonsbeløpet. Om det er den ordinære lønnen hans som har blitt blandet inn i overgangsbeløpet, så er jeg enig med deg. Men i følge VG blir Neymars kjøp prissatt til 86,2m euro, hvor 10m ble brukt på signeringsbonus til Neymar. Og disse 10m mener jeg ikke skal kostnadsføres, fordi de i følge transaksjonsprinsippet er utgifter som oppstår for å få tatt i bruk eiendelen. På samme måte som at penger måtte gå til Santos, speidere, markedsføring osv., så måtte Neymar ha en bonus for å signere. Den ordinære lønna hans blir kostnadsført over perioden han er i Barca.

 

http://www.vg.no/sport/fotball/ligaer/spania/artikkel.php?artid=10128488

Jeg regnet ikke over tallene. I innlegget over ditt sto det at "de må også ut med x millioner i lønn", og du sa at alt sammen måtte regnes med i overgangssummen. Ut fra tallene skjønner jeg at du ikke mente at lønnens kulle regnes med i overganssummen, men jeg fikk altså det motsatte inntrykket først, og alt jeg sa var at lønnen ikke skulle regnes med i overgangssummen. Overgangsbonus og andre ting som må betales som følge av overgangen bør selvfølgelig regnes med i overgangssummen ja.
Lenke til kommentar

Siden det ble litt rot i innlegget mitt over lager jeg ett til der jeg prøver å sette opp de forskjellige summene og hva man kan betegne som overgangsummer:

 

FCB har betalt 40 milloner til N&N(Neymar sine foreldre, siden de eide en stor andel av rettighetene til Neymar) og 17,1M til Santos(og eventuelle andre tredjeparter som Santos så videre betaler til).Her ligger også to treningskamper verdt 9 millioner (det skal betales hvis de ikke blir spilt, en er allerede spilt, i realitet verdt null mao) Totalsum er 57,1M (66.1 med treningskampene) og er det FCB selv mener er den ekte overgangsummen. En bonus på 2M vil komme hvis Neymar kommer topp 3 i Gullballen.

 

Så kommer noe FCB selv betegner som "total operation". Og det er her det blir tricky.

Her står signeringsbonusen på 10M som går direkte til Neymar, kommisjon tll faren på 2,5M som er vanlig agentkommisjon bare her til faren, markedsføringen som såkalt "publicity payments" på 4M i løpet av 5 år, veldedigheten på 2,5M i løpet av 5 år, , opsjonene på 3 spillere verdt 7,9M og speideavtale på 2M i løpet av 5 år. Totalsum på 95,1M. Men det er helt uvanlig å ta med signeringsbonuset og kommisjonen til faren i slike overgangsummer så da blir totalsummen på 95,1-10-2,5 = 82,6M.

 

Så kommer lønnen til Neymar som FCB oppgir til å være 8,8M hvert år X 5 som blir 44M, i tillegg kommer den tidligere nevnte signeringsbonuset på 10M, der han får 2 millioner hvert år i 5 år. (For de som er kjent med FM er dette som lojalitetsbonuset der) Til slutt kommer det en agentkommisjon på 0,54M hvert år i løpet av den 5 år lange kontrakten som blir 2,7M. FCB vil dermed betale Neymar og agent totalt 56,7M over 5 år noe som blir 11,3M i året. Ingen av disse summene har noe å gjøre med overgangsummen å gjøre, selv om mange medier oppfører de der.

 

Så neste spørsmål blir da hvor gikk pengene som er nevnt i avsnitt tre, nemlig alle disse småavtalene som FCB ikke mener skal gå inn på overgangsummen som ble brukt på Neymar, men som er med i "total operation". (Skillet mellom "total operation" og "totalt cost" er enormt viktig som flere medier ikke har fått med seg).

 

Markedsføringen på totalt 4M går til "commercial agent", hvem enn det nå er, veldedigheten på totalt 2,5M går til "Instituto NJr" (jeg vil tippe at dette er et firma i Neymar sitt navn). Men det er ikke FCB som står for betalingen, det er Foundation FCB. De er selvsagt endel av FCB, men sikkert forskjellige budsjetter og slikt. De som er gode i økonomi veit sikkert mer om slike ting. Opsjonene på 7,9M går til Santos og speiding på totalt 2M går til N&N.

 

FCB opererer så med følgende slutttall: "Total cost" 57,1M + bonus, "Total Operation" 86,2M + bonus og "Total Operation" med treningskampene 95,1M. Alt dette er uten garantert lønn.

 

Så kommer selvsagt det store spørsmålet. HVA er det som skal adderes for å få det som vanligvis betegnes som overgangsum og ER disse småavtalene som veldedighet, opsjoner, markedsføring og speiding?

 

For meg er disse småavtalene en del av selve overgangsummen. Jeg tror ikke de hadde fått kjøpt Neymar uten disse avtalene. Det kan godt hende dette er gjort for å slippe å betale til de som eide Neymar sammen med Santos (Neymar var eid av N&N, Santos og andre småfirmaer. Sistnevnte har fått en del av 17.1M-kaka), slippe skatt, eller andre ting. Dette er sikkert lovlig, men litt småløgner og en spansk en(pun intended) er det nok.

 

Dermed kommer jeg fram til følgende regnestykke. Vanlig overgangssum på 57.1M (+ bonus), veldedighet på 2,5M, opsjonsavtale på 7,9M, speiding på 2M. Dette kommer da opp på 69,5M + bonus. Jeg har da ikke valgt å ta med markedsføring på 4M, men dette er fordi jeg ikke vet hvem konkret pengene går til. Hvis disse går til N&N, et firma som Santos har tilknyttning til eller lignende så ville jeg lagt til disse i totalsummen også. Jeg tror det kan være tilfellet. Da hadde totalsummen blitt 73,5M + bonus.

 

Jeg har uansett ikke valgt å ta med signeringsbonusen på 10M (vanlig i alle avtaler), agentkommisjonen på 2,7M (vanlig i alle avtaler), kommisjonen til faren (kanskje ikke helt vanlig i alle avtaler, men vanlig nok) og den den garanterte lønnen til Neymar på 44M siden heller ikke dette er vanlig å legge til i en overgangsum. Jeg har heller ikke tatt med treningskampene som har en verdi på 9M siden dette bare skal betales hvis kampene ikke spilles og en kamp er allerede spilt. Jeg anser treningskampene som en sikkerhet fra Santos, noe jeg tror er vanlig i de fleste overganger der treningskamper er med i "summen".

 

Jeg synes derfor det er veldig rart hva flere medier, blant annet The Guardian (riktignok Reuters) og NTB (de har kanskje fra Reuters?) med DB, VG ++ skriver, siden det regnestykket de setter opp inneholder noen ting som jeg ikke kan skjønne skal med i en overgangssum som f.eks signeringsbonusen.

 

Til slutt legger jeg ved link til FCB sin egen sak der de forklarer alt, i saken er det også slides som viser summene ganske fint, alt er på engelsk: http://www.fcbarcelona.com/club/detail/article/detailed-figures-of-neymar-transfer

 

Dette ble langt og er nok litt skrivefeil underveis, men det overlever dere.

Endret av Teipball
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...