Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bayern München-presidenten om priser på sesongkort

 

Fra artikkelen: £104 er 931 norske kroner etter dagens valutakurs. 931 norske kroner for å kjøpe sesongkort i Bundesliga, på Allianz Arena, for å se verdens beste fotballag.

 

Vil du ha sesongkort på kortsiden på Alfheim må du ut med 300 kroner mer enn for et sesongkort på Allianz Arena. Og i Norge sitter eksperter og økonomer og klør seg i hodet over hvorfor vi har halvfulle stadioner på en god dag.

 

 

For å ta Brann sine priser, siden det er eneste som er aktuelt for meg: Billigste 2000kr, dyreste sesongkortet 4000.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bayern München-presidenten om priser på sesongkort

 

Fra artikkelen: £104 er 931 norske kroner etter dagens valutakurs. 931 norske kroner for å kjøpe sesongkort i Bundesliga, på Allianz Arena, for å se verdens beste fotballag.

 

Vil du ha sesongkort på kortsiden på Alfheim må du ut med 300 kroner mer enn for et sesongkort på Allianz Arena. Og i Norge sitter eksperter og økonomer og klør seg i hodet over hvorfor vi har halvfulle stadioner på en god dag.

 

 

For å ta Brann sine priser, siden det er eneste som er aktuelt for meg: Billigste 2000kr, dyreste sesongkortet 4000.

 

Er lønnsforskjellene tatt med i beregningen?

Nå vet jeg ikke hva gjennomsnittslønna i Tyskland er, men i England så tjener de ca 50% av det vi gjør i samme stillinger (unntak finnes så klart, sånn som læreryrket).

 

Tror et sesongkort for Spurs ligger på £300, men det vil jo til sammenligning være det samme som 6000nok for en nordmann, ikke 3000.

 

Ikke ofte man tenker over det når man ser på utenlandske priser.

Lenke til kommentar

Bayern München-presidenten om priser på sesongkort

 

Fra artikkelen: £104 er 931 norske kroner etter dagens valutakurs. 931 norske kroner for å kjøpe sesongkort i Bundesliga, på Allianz Arena, for å se verdens beste fotballag.

 

Vil du ha sesongkort på kortsiden på Alfheim må du ut med 300 kroner mer enn for et sesongkort på Allianz Arena. Og i Norge sitter eksperter og økonomer og klør seg i hodet over hvorfor vi har halvfulle stadioner på en god dag.

 

 

For å ta Brann sine priser, siden det er eneste som er aktuelt for meg: Billigste 2000kr, dyreste sesongkortet 4000.

 

På Allianz selger de jo alkohol også da, og det gir jo lavere bilettpriser (sesongkortpriser) fordi de håver inn så masse penger til klubbkassa.

Lenke til kommentar

Så må man også ta med andre ting i betraktning. Nivået på fotballen, atmosfæren osv. De ligaene du sammenligner tippeligaen med har CL og verdens beste spillere.

 

Ja, men så er det også helt andre innbyggertall vi snakker om her.

I Tyskland sier man at det bor 80millioner der, og 60millioner er supportere (et slags ordtak).

I London alene bor det ca 10 millioner innbyggere, man må ned til Englands 5. Største by før man finner noe på størrelse med Oslo.

 

Klart det vil være mye større pågang da, samt at de slipper å konkurrere med andre ligaer i like stor grad som Tippeligaen.

 

Uansett forandrer ikke det forskjellene med tanke på pris, det selges jo også øl på WHL f.eks, samt at de har mye større inntekter via sponsorer etc.

Så at billett-prisene er halvparten så dyre er en sannhet med modifikasjoner.

 

Jeg tviler dessuten på at de som setter prisene tar nivået i betraktning, da det er den eneste ligaen de har, de er rett og slett vante med nivået.

Endret av Captain Butthurt
Lenke til kommentar

Ja, men om man skal se det fra vårt ståsted så er det hinsides å betale mer for sesongkort i tippeligaen enn det er å betale for sesongkort i England eller Tyskland. Selvfølgelig veldig subjektiv mening akkurat det der, men allikevel så er det dyrt for sesongkort i Norge.

 

Tar man et eksempel: En arena tar f.eks. 12 000. Til vanlig er det 5000 på kampene til en billettpris av 400 kr. Senker man billettprisen med 50 %, altså til 200 kr. Og klarer i tillegg å få opp mot 10 000 på kamp (selvfølgelig kanskje ikke realistisk, men still) så vil jo arrangørene tjene på det? Jeg ser at eksemplet mitt ikke vil fungere optimalt da det sikkert ikke vil komme dobbelt så mange på kamp, men klarer man å presse inn 3000 ekstra, gå fra 5000 til 8000 så er vel det bedre for ligaen, right? I tillegg til kiosksalg, effekter osv som selges. Men jeg skjønner at risikoen er for stor til at de ikke tørr å satse på det, dessverre.

Lenke til kommentar

Er lønnsforskjellene tatt med i beregningen?

 

 

Sikkert ikke. Vi tjener en del mer enn en gjennomsnittstysker, men leste på forskning.no(tror jeg) for en stund siden. De sa at snitt-tyskeren hadde kjøpekraft som var 10% høyere enn det en vanlig nordmann har.

 

Både Nederland og Storbritannia lå på samme nivå i kjøpekraft.

 

Skal se om jeg finner artikkelen, alltid en mulighet for at jeg er ute å kjører blåbærtur nå.

 

Edit: Clicky! Er fra september 2011, så vi har jo hatt en stund med økkonomisk krise rundtomkring. Hvor relevant det er nå, vet jeg ikke

 

At de selger øl på stadion, er nok med å på holde prisene lave. Hadde de solgt øl på stadion i Norge(til hvermansen), er jeg pessimistisk nok til å tro at prisene ville blitt liggende på samme høye nivå som idag. Da hadde jo logikken vært at "vi har ett enda bedre tilbud enn før, folk vil betale for det" :tease:

Endret av Posemedchips
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...