Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dum statistikk når EL teller så mye. Tyskland har tre lag i CL og fire i EL, mens det er omvendt i de to største ligaene. Sier litt når Norge med to EL-lag ligger over Danmark som var i CL. Engelsk fotball er nok fortsatt størst. Hvilket land er det som har åtte CL-finalister på åtte sesonger siden 2005?

Nå teller denne totalt da, Liverpool har en del titler, men vi alle er vel enige i at det er ett ganske dårlig lag.

Vi er vel enige om at La Liga ikke er de beste ligaen selv om verdens beste lag spiller der (og kanskje det nestbeste også).

Endret av PatSharpX
Lenke til kommentar

Imo er England uansett hakket over de andre ligaene, enig med Latias som syns at EL teller for mye.

Jeg er enig jeg også, men syns sånn generelt sett så får Bundesliga lite kred i Norge.

Men de som henger her inne er jo ganske oppegående når det kommer til fotball så her er man nok klar over hvor høyt nivået faktisk er.

Lenke til kommentar

Per Ravn Omdal om den besynderlige trekningen i dag og generalprøven:

Per Ravn Omdal er æresmedlem i UEFA og tidligere visepresident i organisasjonen.

Han sier til til Dagbladet at det er utenkelig et at det noe juks i Champions League-trekningen.

 

- Nei, det er helt utelukket.

- Fordi?

- Det er fordi dette er en organisasjon som har respekt for seg selv. Bare å tenke seg at noen sånt skulle skje er så fjernt for meg som du kan tenke deg.

 

my-brain-is-full-of-fuck.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.guardian....tter?CMP=twt_gu

 

Fin artikkel fra Jonathan Wilson om Zenit og rasismen. Betydelig mer nyansert enn hva som har kommet frem i media de siste dagene.

 

Nyansert ja, men jeg kan ikke si at jeg lærte meg noe nytt om Zenit-fansen og deres to manifest basert på den artikkelen. Det han sier er "ja de hadde elementer av rasisme, fremmedhat og fordommer basert på sexuell legning, men hør på alt det andre de har å si også da"

 

Greit, man skaper større forståelse med dialog men det betyr ikke at man stilltiende aksepterer det som er åpenbar rasisme og dømming av andre minoritetsgrupper. Hvorfor måtte de på død og liv ha med dette i sine manifest hvis hovedbudskapet var at fotballen er en industri og alle pengemenn er korrupte?

 

Inntrykket jeg alltid har hatt av øst-europeiske fotballfans er at de er en speiling av det vest-europeiske fotballfans var for 30 år siden. De kommer fra områder med lav utdanning og store sosiale utfordringer. At de må slippe et manifest nr 2 for å korrigere det som ble sagt i det første tyder på at de enten ikke tør å stå for sine egne meninger eller skjønte at de tok feil.

 

Hva mener du?

Lenke til kommentar

Jeg sitter egentlig med litt den samme følelsen som jeg satt med etter å ha sett den fantastiskenei dokumentaren til BBC om problemene i Polen/Ukraina. En sak som blir blåst ut av alle proporsjoner. Ja, selvfølgelig er rasismen enda et stort problem i Øst-Europa. Det kan ingen benekte. Men dette gjenspeiler egentlig bare samfunnet (som du selv sier). Se bare på Jobbik i Ungarn etc. Det med homofile spillere er også virkelig newsflash. Selv trenere/fotballspillere sier jo stadig vekk at de aldri kunne «akseptert» en homofil medspiller. Det at Anton Hysén, i svensk 19div, er den mest profilerte av de åpent homofile sier egentlig sitt. Her må det en kulturforandring innad i fotballen til, og den kan ikke fotballsupporterne stå for.

 

 

Angående det med rasisme/hooliganisme/den moderne fotballen så er det jo faktisk en direkte kobling. Se bare på PSG. Før i tiden en forholdsvis liten klubb, men kjent verden over for sine fanatiske fans som ikke sto tilbake for noen. Selvfølgelig mye rasisme/hooliganisme også - men dette er en del av kaken. PSG anno 2012: Alle de fanatiske supporterne utestengt, en stadion fylt med ikke-Parisere og en spillertropp som utelukkende er der for å heve sin lukrative lønnssjekk. Og så må man spørre seg om hva man vil ha: et «plastikklag», kommersialisert ut til fingerspissene, eller et litt shady hovedstadslag med fanatiske supportere som vil gjøre alt for å forsvare Paris' ære? Begge sider av saken har åpenbare svakheter.

Lenke til kommentar

Europa generellt er som et småbarn når det gjelder rasisme fordi multikulturellisme er ganske nytt. Amerikanske fotball spillere med mørke hud som spiller i Europa mener det er utrolig hvor mye rasisme de erfarer i forhold til deres hjemmelandet.

 

Det tar tid men først må vanlige europeere endrer sine fordommer før det forbedres på fotball banen. Skulle tro dere kunne lære noe fra den amerikanske erfaring og kampen mot rasisme Det første skrittet er å akseptere de som har det samme statsborgerskap som full citizens istedenfor utlendinger som du lar bo i deres land

Lenke til kommentar

Er noe rart med brasilianere ... Kommer til europa, spiller dritbra, legger på seg/for useriøse/faller ut av form, for bare å reise tilbake til moderlandet. Ronaldinho, Elano, Robinho (kanskje et unntak, med tanke på at han nå er tilbake igjen), Pato, Possebon, Adriano, osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...