Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det å si at Barcelona bare har en plan er å undervurdere de. Greit nok at de fleste planene inneholder stort fokus på possession og pasninger, men de har flere taktikker de varierer med. Spesielt i år har de brukt 3 mann bak ofte. Bortekampen mot Real Madrid var et godt eksempel på hvordan Barcelona endret kampbildet totalt med å endre måten å spille på.

Lenke til kommentar

Er bare å takke en av verdens dummeste regler, bortemålsregelen, for en kjedelig kamp. Begge lag er fornøyde med 0-0, skulle ikke vært sånn.

Jeg liker den engelske ligacupens bortemålsregel. Der betyr ikke bortemål noe etter 2x90 min, men først etter eventuelle ekstraomganger, men før straffekonk.

 

Synes det er greit å få så lite som mulig kamper avgjort på både straffekonk eller bortemålsregel.

Lenke til kommentar

Det å si at Barcelona bare har en plan er å undervurdere de.

Jeg undervurderer de på ingen måte, men det er ikke vesentlige endringer de varter opp med. Prøvde fortvilt å finne intervjuet fra en tid tilbake med Iniesta der han nettopp forteller at de har bare en måte å spille på.

Lenke til kommentar

Jeg føler det er å undervurdere de ved å si at de bare kan spille på en måte.

 

Er selvsagt ikke de største endringene de kommer med, men endringen mot Real Madrid var utrolig bra, og Mourinho hadde ingen ting å svare med.

 

Det med Iniesta er vel at de alltid holder seg til filosofien sin, at de skal spille ballen på bakken osv. Ikke at de ikke kan endre systemer og lignende.

Lenke til kommentar

Merkelig at Milan ikke tørr trille mer ball. De slo fryktelig mye langt, noe som ofte førte til at Barca fikk ballen raskere. Håper Milan våger å trille ballen mer på bortebane (ikke at jeg tror det er sannsynlig).

 

Boateng fikk vel vist 2-3 ganger at Alves er en middelmådig back i en mot en sitiasjoner hvor Alves skal stoppe motspiller...

Lenke til kommentar

Kampen bar preg av at 0-0 var et god resultat, og ingen turte å ta noen voldsomme sjanser. Når Milan ligger så lavt og kompakt blir det vanskeligere for Barcelona å bryte igjennom, samt at de ikke tørr å slippe opp like mange spiller i tilfelle en evt. Milan kontring. Barcelona er som mange andre lag. De foretrekker å spille på en måte, fungerer ikke det så må de prøve noe annet og da bærer spillet deres preg av dette. Dette har alle lag som sine svakheter. Det er som om Stoke plutselig måtte begynne å spille ballen langs bakken, da vil de også slitt.

 

Allikevel fikk man se korte glimt hvor Barcelona beviste at de er et av verdens beste lag, og da spesielt på små områder. De får meg seg ballen hvor man forventer at de skal miste den og ser åpninger som er vanskelig å se. Men som sagt, Milan lå lavt og var uinteressert i å prøve å styre spillet. Jeg tror Milan vil slite på Camp Nou. Der jeg ser for meg en tidlig Barcelona scoring og masse bakrom for Messi og Sanchez.

Lenke til kommentar

Haha. Ler meg ihjel.

 

Jeg mener seriøst at Alves ikke verdens beste back. Han blir hausett opp som det, fordi hans ferdigheter passer godt inn i Barcas spillestil. Barca er vel sannsynligvis på jakt etter en som på sikt kan spille vensteback.

 

På samme måte vil jeg si at Mascherano ikke er i nærheten av verdens beste midtstoppere, selv om han spiller stopper på verdens beste lag. I går hoppet han opp i en hodeduell mot Zlatan, og tapte den. Hadde det ikke vært for at Zlatan hadde tatt ballen på brystet i "hodeduellen", ville jeg kanskje ikke reagert på manglende hodestyrke på Mascherano.

Lenke til kommentar

Helt enig der. Alves er en særdeles begrenset spiller. Har offensive kvaliteter, bevares, men er omtrent like trygg bakover som en sekk med mel. Men det er de offensive kvalitetene som trekkes frem, og siden Barca vanligvis har et enormt solid stopperpar i Puyol/Pique blir det aldri noen diskusjon, siden de rydder opp. Barca spiller tidvis i gode gamle 2-3-5 og får det til, så det er ikke et problem.

 

Mascherano passer bedre som ryddegutt foran et stopperpar, slik som han gjorde i Liverpool.

Lenke til kommentar

Uansett dårlig av Milan å stille med så dårlig gressmatter i CL. Først mot Arsenal og nå mot Barcelona.

Helt enig med deg der, men var det ikke noe med luftkvaliteten inne på stadion som gjorde at gressmattene på San Siro måtte byttes ut ganske ofte også? Håpløst å drive på slik uansett..

Lenke til kommentar

De har bygget stadion helt tett, slik at gressteppet "kveles". Det er ikke overbygg som gjør at banen får for lite luft, men et sammenbygget stadion rundt. Solen er også så lav om vinteren at dekket blir dårlig i disse tiden hvert år på den banen.

At Milan ikke vannet banen før kampstart skal visst ha gjort banen enda dårligere.

 

De legger vel kunstgress der i løpet av et år eller to. Leser på tv2 at Milan og Inter snakker om en hybridløsning med kunstig base og gress på toppen. Hva dette egentlig betyr, aner jeg ikke.

Endret av Sovehest
Lenke til kommentar

Leste litt på TV2, ikke at alt som står der er fakta, men Barcelona ba visst Milan om å vanne banen ca 1 time før kampstart, men det ønsket skal ikke ha blitt oppfylt og det ødela mye av spillet langs gresset, ballen gikk tregere og mindre presist. Alt en del av taktikken til hjemmelaget, selvsagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...