Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

Det er jo ingen hemmelighet at elitelagene har benyttet seg av enten innendørhaller eller kunstgressbaner når forholdene i distriktene rundt ikke holder stand.Dette bør gi en direkte innvirkning på nivået,ettersom treningsforholdene alltid er på topp.Det vil da tilsi at norske toppklubber har trent etter beste evne i forhold til fasiliteter i 5-6 år.Hvis du ikke er enig at dette burde vise igjen i kvalitet,så lurer jeg på hva du mener ;)

 

Det er jo helt utrolig egentlig at både tippeligaen samt landslaget aldri har vært dårligere etter kunstgressrevelusjonen.

Under Arne Erlandsen og første året med Owe Røsler (4-5 år siden), så trente Lillestrøm på en bedriten grusbane - Sier litt.

 

Uansett, så skjønner jeg lite av selve poenget ditt, henviser du til eliteserielagene/toppklubbene eller junior/guttefotballen? Sistnevnte har omtrent ikke fått noen som helst hjelp med disse innendørshallene, da leieavgiftene er av det relativt høye slaget.

 

Edit: Enig med Wizy. Uansett så kan det ikke gå mye dårligere enn det gjør nå.

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
*Snipp*

Under Arne Erlandsen og første året med Owe Røsler (4-5 år siden), så trente Lillestrøm på en bedriten grusbane - Sier litt.

 

Uansett, så skjønner jeg lite av selve poenget ditt, henviser du til eliteserielagene/toppklubbene eller junior/guttefotballen? Sistnevnte har omtrent ikke fått noen som helst hjelp med disse innendørshallene, da leieavgiftene er av det relativt høye slaget.

 

Edit: Enig med Wizy. Uansett så kan det ikke gå mye dårligere enn det gjør nå.

 

Går det an å misforstå poenget mitt?

Poenget er at samtlige elitelag idag,uansett vær,vind,føre,temperatur etc har tilgang til en eller annen bane hvor di kan trene.Før når jeg var "ung" så måtte vi nesten se på værmeldinga dagen før trening før det ble bestemt om det ble trening eller ei(ikke at jeg noengang har spilt i eliten).Men idag pga det er brukt enorme ressurser på innendørshaller,kunstgressbaner så har alle elitelag fullt mulighet for å få 1000% ut av treningene sine,istedenfor å skylde på feks holke,snø på banen,frost etc.I Vallhall kan du til og med bruke vind som unnskyldning!At da kvaliteten på banespill,teknikk,spilleforståelse i henhold til lagkamerater osv osv osv,er så begredelig som det er pr.dags dato er for meg totalt uforståelig.Hvordan kan man da bruke import som unnskyldning?Disse må jo elske og spille på en gressbane uten piggtråd-gjerde rundt(kanskje veldig på spissen)?Norsk Tippeliga og Norsk landslagsfotball har aldri vært dårligere enn det det er nå,ute i Europa for klubblag og ute generelt for landslag.

 

Se på feks Danmark.Dette landet er jo viden kjent for å bruke mye ressurser på gressanlegg.Danmark har som regel alltid stilt opp med et akseptabelt landslag og har en liga med lag som sjeldent gjør det dårlig i europa.

Lenke til kommentar

Utrolig trangsynt må jeg si.

 

Som både Wizy og Alastor sier så får vi ikke se utspring av denne satsingen før om 5-6 år, tilvenning og oppsfostring tar tid.

 

Nå har jeg ikke helt oversikten om alle Eliteserielag har en innendørshall tilgjengelig, men jeg har mine tvil. Drar igjen Lillestrøm som eksempel som fikk en innendørshall for 2 år siden (...Har det vel blitt).

 

Og hvor gammel er du, mtp de kjepphøye "Da jeg var ung"-uttalelsene?

Jeg er 90-Generasjon selv, og merket dette også fult ut (Baneforholdene var elendige), men jeg tror ingen bruker dette som en unnskyldning på at de ikke ble bedre etc.

 

Plasser en eminent person fra "Kunstgress generasjonen" på en grusbane, så tenker jeg han blir satt rimelig på plass.

Lenke til kommentar
Utrolig trangsynt må jeg si.

 

Som både Wizy og Alastor sier så får vi ikke se utspring av denne satsingen før om 5-6 år, tilvenning og oppsfostring tar tid.

 

Nå har jeg ikke helt oversikten om alle Eliteserielag har en innendørshall tilgjengelig, men jeg har mine tvil. Drar igjen Lillestrøm som eksempel som fikk en innendørshall for 2 år siden (...Har det vel blitt).

 

Og hvor gammel er du, mtp de kjepphøye "Da jeg var ung"-uttalelsene?

Jeg er 90-Generasjon selv, og merket dette også fult ut (Baneforholdene var elendige), men jeg tror ingen bruker dette som en unnskyldning på at de ikke ble bedre etc.

 

Plasser en eminent person fra "Kunstgress generasjonen" på en grusbane, så tenker jeg han blir satt rimelig på plass.

 

Kjepphøy?Synes du jeg virker kjepphøy når jeg skriver meg selv som "ung" i parantes?Det var vel heller et forsøk på en liten tull,men hvis du føler deg truffet så beklager jeg det.

 

Samt,jeg snakker nåtid,jeg snakker ikke om neste generasjon,noe jeg har litt problemer med å forstå kan være trangsynt?Er det trangsynt at eliteserieklubber i Norge ikke greier få maks ut av lagene sine med bra fasiliteter?

Hvis du ser tilbake til 90-tallet i norsk fotball.Rbk regjerer,Norge på topp 10 på Fifa-rankingen,tippeliga-lag slår hardt fra seg i europa.Treningsfasilitetene på denne tiden bestod som regel av en eller 2 eller baner,gjerne en av banene i grus.

Vær og vind gjorde mye for å påvirke kvaliteten under treningene.

 

10 år etter:

Rbk regjerer snart igjen,landslaget ligger i grøfta,tippeligalag blir omtalt som paranteser ute i europa.

Treningsfasilitetene er rustet opp for millioner av kroner med kunstgressbaner og varmekabler i gressbanene.Noen har til og med innehall og forsyne seg av hvis det skulle bli for galt vær.

 

Så spør jeg igjen;hvis fotballen har blitt bedre,og rammene rundt har blitt bedre,hvorfor ser vi ingen framgang?

 

Siden du spurte om alderen min,så er den 25,og jeg vil si min "karriere" var på topp når jeg var 17-18.Jeg fikk min første kunstgressbane i nærområdet når jeg var 21.Plutselig var det et sted i nærheten hvor laget jeg spilte på kunne trene uansett vær.Hele poenget mitt er at jeg synes det er rart at lag som Viking,Tromsø,Glimt,Godset,VIF,Start etc,som alle har kunstgressbaner,og ikke kan skylde på squat-shit (kanskje tromsø,ettersom snøfallet der oppe av og til er komisk),istedenfor før,når di ikke kunne trene når det var frost i banen.

 

Sen Edit:

Til slutt,la meg poengtere,at hele denne totale kollapsen kan sies å være et "mangehodet monster".Jeg nevner en av faktorene,og slik som Alastor(eller Wiz?) sier så er import av spillere også selvfølgelig en del av grunnen til at landslagets nedadgående kurve.

Endret av Corey
Lenke til kommentar

Hehe, kan ikke akkruat si jeg føler meg truffet når det gjaldt deg, og ikke meg - Men men.

 

Newsflash: Fotballen har beveget seg videre, fra 90-tallet. Fotballen har blitt mye mer globalisert siden den gang, og dette hever nivået - Norge har ikke klart å følge med. Dette har vi etterhvert innsett (...At vi rett og slett ikke er gode nok til å prege store kamper mot store nasjoner), og innvistert i en rekke kunstgressbaner og andre fasiliteter, både for å hjelpe på interessen rundt fotballen og for å få frem flere talenter.

 

Og når Tippeliga klubbene (...Tidligere til dels nå) heller valgte å hente spillere utenlands enn å fostre opp eller i det hele tatt satse på noen fra ungdomsakademiet, så blir det litt vanskelig.

 

Til slutt: Skjer med å ikke bruke mellomrom mellom kommaene?

Endret av Giallorossi
Lenke til kommentar
1.Hehe, kan ikke akkruat si jeg føler meg truffet når det gjaldt deg, og ikke meg - Men men.

 

2.Newsflash: Fotballen har beveget seg videre, fra 90-tallet. Fotballen har blitt mye mer globalisert siden den gang, og dette hever nivået - Norge har ikke klart å følge med.

 

Og når Tippeliga klubbene (...Tidligere til dels nå) heller valgte å hente spillere utenlands enn å fostre opp eller i det hele tatt satse på noen fra ungdomsakademiet, så blir det litt vanskelig.

 

3.Til slutt: Skjer med å ikke bruke mellomrom mellom kommaene?

 

1.Det var du som kalte meg kjepphøy,so... :roll:

 

2. JA! Nettopp! Fotball har blitt globalisert! Er det da ikke rart at vi som nasjon ligger så langt etter?Særskilt ettersom vi har brukt så mye penger på å bli bedre?Som sagt i Sen-Edit,så er faktoren jeg nevner en av mange.

Jeg har sagt mitt om dette nå føler jeg,og jeg sitter med en følelse av at vi vil være uenige etter vi har trukket i pyjamasen ;)

 

3. Sorry,gammel vane vond og vende.

Lenke til kommentar

Siden du ønsker å ta det i rekkefølge så :p :

 

1. Kverrulering, men nå var ikke akkurat setningsoppbygningen din bygget opp til en "tull" (...som du kaller det :p ).

 

2. Igjen, disse faktorene (Massiv opprustning av treningsfasilitetene) har kommet i de senere årene - Det tar tid. Og det vil selvsagt komme seg, men jeg har ingen tru på at Norge som nasjon kommer til å hevde seg som den nokså store nasjonen vi tidligere var på 90-tallet - Den tiden er over.

Lenke til kommentar

1.Aaah ja da så ;)

 

2.Jah,det kommer nok til å ta lang tid før Norge blir en "skremmende" fotballnasjon igjen.Får håpe Rbk kommer til CL igjen og starte fra Ground Zero.Synd Berg-brødrene ikke eksistere lenger :love:

 

Se der!Ser ut som vi kom til en hvis enighet allikevel.Og det før jeg har tatt på meg pyjamasen...

Lenke til kommentar

Vi vil nok aldri være på høyde med Kroatia igjen, selv om det er en nasjon vi kan sammenligne oss selv med, med tanke på innbyggerantall, men allikevel skal det sies at U21 - laget vårt ikke står så mye tilbake teknisk for Kroatias U21 lag eller de store nasjonene. Fremtiden ser lys ut fra der jeg sitter, bare se på Håvard Nordtveit f.eks. spilte 90 minutter som anker for Nürnberg i forrige kamp med stor suksess.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...