Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!

Alastor

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-EIV2CS

Jeg tror det står og faller på spissene. Det er liten tvil om at samspillet ikke kommer til å klaffe med en gang, men Robinho, Adebayor og til dels Tevez er spillere som kan score på egenhånd. Om Ireland fortsetter utviklingen, så er det ikke til å unngå at City vil hevde seg mot top 4, om de får forsvarsspillet til å stemme. Jeg tror City tar "en Chelsea", og regnes som et av topplagene i England om tre sesonger. Richards, Ireland og Robinho er unge, Adebayor er ikke gammel han heller. De har mange gode sesonger igjen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tipper noe lik som Kjakan, 6-7-8.nde. Max 5plass tror jeg.

De trenger en bedre trener. Store forskjellen på Chelsea og City var treneren.

(altså da chelsea ble chel$ki)

Det er sant, jeg tror Man City enten vil ha en god plassering til jul eller at Hughes må finne seg en ny jobb. Han levde farlig ifjor og er bookmakernes favoritt til å bli første PL manager som må finne seg ny jobb.

Men samtidig er det verdt å se på følgende morsomme overganger som City har gjort:

Tevez (svekker Man U)

Barry (svekker Aston Villa og Liverpool (Barry hadde nok endt i Pool uten City)

Adebayor (svekker Arsenal)

Samtidg hvis de skulle få drømme duoen som midtstopper par:

Terry (Chelsea svekkes veldig mye)

Lescott (Everton svekkes betraktelig)

Med denne politikken har Man City sørget for at de selv er blitt mye sterkere på bekostning av sine 6 sterkeste konkurrentene utifra fjorårets Liga. Smart!

Jeg tror City tar "en Chelsea", og regnes som et av topplagene i England om tre sesonger.

Det har skjedd at 2 forskjellige lag har "kjøpt" seg ligagull i England siste 20 årene.

Er det noen som vet hvilket annet lag en Chelsea som fikk denne bemerkelsen?

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar
Jeg tror City tar "en Chelsea", og regnes som et av topplagene i England om tre sesonger.

Det har skjedd at 2 forskjellige lag har "kjøpt" seg ligagull i England siste 20 årene.

Arsenal?

Lenke til kommentar

Arsenal?

Kunne kanskje vært det, men er ikke Arsene Wenger jeg tenker på. Han kjøpte selvfølgelig en del gode spillere, men flere unge "lovende" spillere en ferdige produkter som Chelsea og nå City henter inn.

guess again...

Lenke til kommentar

Arsenal?

Kunne kanskje vært det, men er ikke Arsene Wenger jeg tenker på. Han kjøpte selvfølgelig en del gode spillere, men flere unge "lovende" spillere en ferdige produkter som Chelsea og nå City henter inn.

guess again...

Blackburn?

Lenke til kommentar

Arsenal?

guess again...

Du tenker vel på United antar jeg. Men det kan jo ikke sammenlignes med det Chelsea gjorde og City nå er i ferd med å gjøre, selv om jeg tviler på at det er noe du skal kunne greie å se.

Lenke til kommentar

Hvordan har United kjøpt seg frem til suksess? Tørr jeg nevne Giggs, Scholes, Neville brødrene, O'Shea, Brown og mange andre er utviklet selv av klubben. Nå er Wellbeck og Macheda på vei opp... Vi satser helt klart på egenutviklet spillere! Noe Chelsea aldri har gjort!

Lenke til kommentar
Som Manx også "påpeker". United bygget seg opp økonomisk og var heldig med sin suksess på riktig tidspunkt. United kjøper ikke stjerner i hytt og pine. Hvem var den siste store stjerna vi egentlig kjøpte? Veron i 2001?

Berbatov. Mener å huske en del forum medlemmer endret navn rundt den datoen han signerte.... hmm.

Ellers så har jeg ikke stort trua på at ManC tar en Chelsea og blir et av topplagene om 3-4år. Det skjer nok allerede i år at vi ser de sloss om toppplassene på lik linje med Aston Villa i fjor.

Endret av kvitrafn
Lenke til kommentar

Det er Blackburn jeg tenkte på som flere her inne nevner.

Her er historien om det første Premier League gullet som ble "kjøpt":

IIøpet av 90/91 sesongen tok Jack Walker over eierskapet av Blackbrun Rovers. Walker hadde tjent sine penger på stål og da han var født og oppvokst i Blackburn var det et partnerskap som ble tatt godt imot av lagets fans. Klubben lå på det tidspunkt i den nest øverste divisjonen og slet med dårlige fasiliteter og spill.

Walkers inntreden hjalp ikke på med umiddelbar effekt, men det skulle snart snu. De endte på 19.plass i det som da het 2.divison (The Championship) i 90/91 sesongen.

Året etter hentet Walker inn den tidligere Liverpool manageren Kenny Dalglish som sa opp jobben sin på Anfield Road vinteren i forveien. Med ny manager på plass og en meget stor pengekiste var jobben klar, få oss opp i Premier League og kjemp om tittler.

Tross en del signeringer og en suksessrik manager ble bare en play-off plass, men de klarte og kapre til seg den siste Premier League plassen og rykket opp og var klare for Premier League sin første sesong i 92/93 det var nå gått 26 år uten topp-fotball spill for Rovers. Walker revulusjonen hadde gjort sitt første store steg mot toppen.

Med plass i det ypperste engelske fotball selskap var det også klart at klubben kunne få på plass flere drømmesigneringer.

Premier League og rekordkjøp

Sommeren før Premier League startet satte klubben britisk overgangs rekord ved å betale 3,5 millioner pund (ja, tenk det) for en 22 år gammel spiss fra Southampton. Spilleren sto med 23 mål på 118 kamper for The Saints men med sin innsats på England U-21 landslag med hele 13 mål på 11 kamper var det klart at Dalglish så potensiale i spilleren. Det skulle vise seg at han hadde gjort en av de beste signeringer i Premier Leagues historie, spilleren het Alan Shearer og leverte 112 mål på sine 138 kamper for Blackburn.

Videre kom følgende spillere inn portene på Ewood Park: Graeme Le Saux (Chelsea), Stuart Ripley (M`Boro), Kevin Gallacher (Coventry). Dette laget var et imponerende skue og de holdt følge med teten i store deler av sesongen og ende på en meget respektabel 4.plass bak Man U, Aston Villa og Norwich.

Før 93/94 sesongen måtte Dalglish styrke laget defensivt og med ny rekord sum for en keeper ble Tim Flowers hentet inn for £2,4M. Sammen med midtbane anker David Batty fra Leeds som nylig hadde vunnet topp divisjonen var laget enda mer komplett. Det førte til at laget tok en stort steg og ble nummer 2 i liagen bak Man United i 93/94 sesongen.

Den siste brikken på plass

Det eneste som manglet nå var en spisspartner til den fabelaktige Alan Shearer som scoret hele 31 mål på 40 kamper for Rovers den sesongen. Igjen satte Blackburn overgangs rekord og for det som ville tilsvart rundt 450 millioner utifra dagens overgangs summer ble 21 år gamle Chris Sutton hentet inn for 5 millioner pund fra Norwich.

Dette var alt som skulle til for å frarøve Alex Ferguson sin tredje strake tittel i Premier League. Samarbeidet med Sutton/Shearer (kjent som SaS) var en sterk faktor til at Blackburn scoret hele 80 mål som var rekord den sesongen. De vant ligaen med liten margin (89 vs 88 poeng mot United). Blackburn Rovers var mestere i 1994/95 sesongen og var klare for Champions League året etter der de blant annet skulle til Lerkendal og møte Nils Arne Eggen sitt Rosenborg.

Da Jack Walker tok over som eier i 1991 var Blackburn et lag som slet på det nest øverste nivået i Engelsk fotball. Laget hadde vært utenfor topp divisjonen i landet siden 1966 og hadde ikke vunnet en stor tittel siden 1928 ! Ewood Park var i eldgammel forfatning med 3 av 4 tribunedeler som ble reist før 1.verdenskrig (1914).

4 år etter var de mestere av England og hadde sikret seg en meget god spillerstall med blant annet landets beste og dyreste spisspar i Alan Shearer og Chris Sutton som begge var overgangs rekorder for liagen da de signerte. Ewood Park fikk ganske omfattende ansiktsløftninger og alt var nytt med plass til 30.000 sittende tilskuere.

Det var historen om første gang et Premier League gull ble kjøpt.

Vil Man City gjøre det samme innen 4 år?

Endret av Kjakan24
Lenke til kommentar

Så lenge Hughes er i klubben har jeg ingen tro på at laget mitt kan ta det store stegene denne sesongen, ja selv med de forsterkningene som er hentet. Turneringen i sør-afrika var et stort stort gjesp, selv om laget aldri var toppet i noen av kampene skal man forvente mer. Man kan legge alt til rette, spytte inn så mye penger man vil i City, men dette er den eneste klubben som faktisk kan rote dette til. Det er vel litt av sjarmen også :\

Ellers har jeg lest at Newcastle gikk på en lei smell, 1-6 mot Leyton Orient er vel ganske drøyt, selv om det er en treningskamp.

Endret av Crispin
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...