Gå til innhold

Gammel 12" skal bli skolePC - hvilket OS? 0.8GHZ CPU, 256 mb RAM etc..

Anbefalte innlegg

Har en gammel 12" laptop (thinkpad X22) som jeg skal begynne å bruke på skolen. Planen er å digitalisere alle bøkene, legge dem inn på pc'en og på den måten slippe å dra på bøker. Men jeg er keen på et lett OS, som er enkelt å kjøre og enkelt å bruke for en Windows-mann! :) Hva som anbefales aner jeg ikke - vet dere?

Må forresten kunne installeres fra USB-pinne, ekstern HDD eller lign. da pcen ikke har CD-stasjon!

Bruksområder blir altså:

Vise bilder

Skrive

Surfe på nett (trådløst og med kabel, må være enkelt/logisk å logge på nett!)

Skrive litt mer.

Spesifikasjonene på vidunderet lyder som følger:

800mhz CPU

256mb RAM

12" skjerm

20GB HDD

Takker hjertelig for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ubuntu vil, etter mine krav ihvertfall, være alt for tregt på den maskinen der. Jeg ville ikke brukt Xubuntu heller, men det er mulig at du vil synes det fungerer bra nok. Verdt et forsøk i alle fall

Puppy Linux vil være kvikt og responsivt på slik maskinvare, men det er til gjengjeld ganske anderledes moderne Windows.

Lenke til kommentar
Ubuntu vil, etter mine krav ihvertfall, være alt for tregt på den maskinen der. Jeg ville ikke brukt Xubuntu heller, men det er mulig at du vil synes det fungerer bra nok. Verdt et forsøk i alle fall

Puppy Linux vil være kvikt og responsivt på slik maskinvare, men det er til gjengjeld ganske anderledes moderne Windows.

Jeg ville gått for Puppy jeg også på disse specsa.

Lenke til kommentar

Eg ville brukt LXDE som skrivebordsmiljø. Eg har ein data med 800 MHz og 192MB RAM med LXDE, og det er myke raskare på den hardwaren eller KDE, GNOME og Xfce. Og er kanskje lettare for nye brukerar eller *box og *WM skrivebordsmiljø.

EDIT:

Første gangen eg prøvde det minna det meg litt om KDE, med er basert på GTK+2 og GNOME.

lxpanel_menu.preview.png

Endret av 05t3k4k3
Lenke til kommentar

Ubuntulite brukar LXDE som skrivebordsmiljø, men det er forandra slik at det ser ut som Ubuntu. Det er lett og forandre på det slik at det ser ut som bilde i den første posten min.

ubuntulite-0-sm.jpg

EDIT:

Viss dataen din støttar å boote frå USB minne så skal sikkert denne guiden fungere (frå punkt 2).

Endret av 05t3k4k3
Lenke til kommentar

jeg ville instalert en strippa xp om jeg skulle kjørt så gammel maskinvare og var en WINDOWSMAN det minste jeg har klart å kjøre xp på er 64mb minne.. det var DØTREGT! men 256 "holder" til alle simple programmer. kansje ikke 4 samtidig :p

men gratis alternativ som også er lovlige bør ikke ignoreres =)

jeg liker måten fluxbox funker på.. men det er vell smak og behag.

unetbootin er et program for bla. win. som gjør at man kan lage en usb minnepenn til å boote en linux distro av ditt valg. det er noen av distroene som ikke vil boote fra usb pen som er laga med det programmet. kan ha noe med "fat" å gjøre? ubuntu fungerer smertefritt =)

du vill få problemer med å kjøre en "live" distro på 256mb minne. så det kan være smart å få til en swap partisjon før du eventuelt prøver deg med live distroer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...