Kurt Grusom Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Har en gammel 12" laptop (thinkpad X22) som jeg skal begynne å bruke på skolen. Planen er å digitalisere alle bøkene, legge dem inn på pc'en og på den måten slippe å dra på bøker. Men jeg er keen på et lett OS, som er enkelt å kjøre og enkelt å bruke for en Windows-mann! Hva som anbefales aner jeg ikke - vet dere? Må forresten kunne installeres fra USB-pinne, ekstern HDD eller lign. da pcen ikke har CD-stasjon! Bruksområder blir altså: Vise bilder Skrive Surfe på nett (trådløst og med kabel, må være enkelt/logisk å logge på nett!) Skrive litt mer. Spesifikasjonene på vidunderet lyder som følger: 800mhz CPU 256mb RAM 12" skjerm 20GB HDD Takker hjertelig for all hjelp! Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Du har tenkt å digitalisere alle bøkene? Ja, da blir du ikke ferdig før siste skoledag... Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Det var ikke det jeg spurte om. Back to topic. Lenke til kommentar
olsen_st Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Sorry. En linux distribusjon er vel å anbefale. Ubuntu er et helt greit alternativ. Lenke til kommentar
olear Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 256MB er i grenseland når det gjelder Ubuntu. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Ubuntu vil, etter mine krav ihvertfall, være alt for tregt på den maskinen der. Jeg ville ikke brukt Xubuntu heller, men det er mulig at du vil synes det fungerer bra nok. Verdt et forsøk i alle fall Puppy Linux vil være kvikt og responsivt på slik maskinvare, men det er til gjengjeld ganske anderledes moderne Windows. Lenke til kommentar
Marsan Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Ubuntu vil, etter mine krav ihvertfall, være alt for tregt på den maskinen der. Jeg ville ikke brukt Xubuntu heller, men det er mulig at du vil synes det fungerer bra nok. Verdt et forsøk i alle fall Puppy Linux vil være kvikt og responsivt på slik maskinvare, men det er til gjengjeld ganske anderledes moderne Windows. Jeg ville gått for Puppy jeg også på disse specsa. Lenke til kommentar
Sewero Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Kjøp deg en ny billig laptop du Ace aspire one elns Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Hvorfor skal han det? Thinkpad overgår netbooks any day. Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Eg ville brukt LXDE som skrivebordsmiljø. Eg har ein data med 800 MHz og 192MB RAM med LXDE, og det er myke raskare på den hardwaren eller KDE, GNOME og Xfce. Og er kanskje lettare for nye brukerar eller *box og *WM skrivebordsmiljø. EDIT: Første gangen eg prøvde det minna det meg litt om KDE, med er basert på GTK+2 og GNOME. Endret 24. oktober 2008 av 05t3k4k3 Lenke til kommentar
Kurt Grusom Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Så greit ut det siste der.. Mulighet for install fra USB-penn? Enkelt å komme på nett? Lenke til kommentar
05t3k4k3 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Ubuntulite brukar LXDE som skrivebordsmiljø, men det er forandra slik at det ser ut som Ubuntu. Det er lett og forandre på det slik at det ser ut som bilde i den første posten min. EDIT: Viss dataen din støttar å boote frå USB minne så skal sikkert denne guiden fungere (frå punkt 2). Endret 24. oktober 2008 av 05t3k4k3 Lenke til kommentar
kjeLL// Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 jeg ville instalert en strippa xp om jeg skulle kjørt så gammel maskinvare og var en WINDOWSMAN det minste jeg har klart å kjøre xp på er 64mb minne.. det var DØTREGT! men 256 "holder" til alle simple programmer. kansje ikke 4 samtidig men gratis alternativ som også er lovlige bør ikke ignoreres =) jeg liker måten fluxbox funker på.. men det er vell smak og behag. unetbootin er et program for bla. win. som gjør at man kan lage en usb minnepenn til å boote en linux distro av ditt valg. det er noen av distroene som ikke vil boote fra usb pen som er laga med det programmet. kan ha noe med "fat" å gjøre? ubuntu fungerer smertefritt =) du vill få problemer med å kjøre en "live" distro på 256mb minne. så det kan være smart å få til en swap partisjon før du eventuelt prøver deg med live distroer. Lenke til kommentar
Del Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Xubuntu eller tilsvarende lett Ubuntu som foreslått over. Tyvstart med daily build av 8.10 versjonen, så er USB-penn kun et par klikk unna: http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...eator&num=1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå