Gå til innhold

Mistet førerrett for alltid

Caos King

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

Vet ikke om dere husker diskusjonen vi hadde for en stund tilbake om hvorvidt jeg kunne søke om tilbakelevering av førerkort igjen?

Jeg ble fradømt førerretten for alltid og har nå den store glede og meddele dere alle sammen at jeg har fått lappen igjen etter kun 2,5 år.

Slå den!!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For alle som lurer på hva han ble tatt for så har jeg lest litt i de tidligere trådene hannes og her er visst grunnen:

Jeg har kjørt i påvirket tilstand to ganger, påvirket av medisiner som jeg har vært nødt til og bruke pga personlige problemer. Den første gangen fikk jeg beskjed fra legen at det ikke var et problem og kjøre selv om jeg brukte disse medisinene og den andre gangen så følte jeg selv at jeg ikke var påvirket. Ingen av gangene var jeg i nærheten av å være involvert i noe trafikkuhell.

Selvsagt burde jeg det, andre gangen var fra hytta og inn til byen en lørdagskveld, det skjedde noe uforutsett som førte til at jeg kjørte bilen inn til byen. Dette var faktisk en ren forglemmelse i oppstyret og jeg havnet i promillekontroll, vet ikke om det var det at jeg hadde mistet førerkortet tidligere som gjorde at politiet bestemte seg for at jeg skulle ta blodprøve. Iallfall så var det sånn det skjedde, og desverre så inndro de etterhvert førerkortet da blodet viste seg og inneholde karisoprodol.

Har hatt problemer med ryggen ja og har i perioder brukt somadril som muskelrelaxerende/smertestillende. Nå har jeg ikke brukt den på snart to år og har også hørt at de skal ta denne medisinen av markedet i norge, hva det skyldes vet jeg ikke men jeg er iallfall glad for det.

Er legemiddelet merket med rød trekant så er saken grei, da er det forbudt.

Somadril har rød trekant. Så den saken er grei.

Somadril trekkes fra markedet, blant annet nettopp på grunn av at den påvirker evnen til å kjøre bil. Selv om det nok ikke er hovedgrunnen.

Legen som sa at det var ok å kjøre bil etter at man har tatt Somadril burde bli klaget inn til pasientklagenemnda eller tilsvarende som håndterer slike saker.

Det jeg ikke skjønner er hvordan det i det hele tatt er mulig å så mye som tenke på å sette seg i en bil når man har tatt de pillene, når man vet utmerket godt hvordan det gikk sist gang.

Lenke til kommentar

Hei KnewtFan

Jeg har lett og lett uten å finne de gamle trådene der. Er du grei og sender meg linken til tråden??

Til Lugia:

For å si det slik: Jeg har ikke planer om å miste førerkortet på nytt, håper jeg klarer å unngå det. Og om jeg skulle være så lite begavet at jeg ikke klarer å la være med å gjøre noe dumt, dvs. å ta de riktige valgene, vel.....da gidder jeg ikke ta førerkortet for fjerde gang.....ikke bare fordi det ville bli skikkelig pinlig men også for de at da må jeg vel bare innse at jeg ikke er egnet til å inneha førerkort :new_woot:

Men det er jeg :ph34r:

Lenke til kommentar
Dessverre for oss dødelige, så er det trist å høre at du faktisk får tilbake førerkortet i det hele tatt! Dessverre var det ikke 1. april i dag, så du får sørge for å holde deg bort fra de veiene jeg trafikerer... :nei:

Nå reagerer du vel litt svart/hvitt her. Det involverer jo ein lege som kjem med misvisende informasjon om legemiddel + kjøring.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet, så står det svart på hvitt på pakken til legemiddelet om det er lov å kjøre eller ikke (Trekant).

Den første gangen fikk jeg beskjed fra legen at det ikke var et problem og kjøre selv om jeg brukte disse medisinene og den andre gangen så følte jeg selv at jeg ikke var påvirket. Ingen av gangene var jeg i nærheten av å være involvert i noe trafikkuhell.

Jeg må si at det er meg revnende likegyldig om man har personlige problemer eller om man "føler man ikke er påvirket", for jeg er den andre parten på veien som helst ikke ønsker å måte påvirkede sjåfører.. Hva skal jeg si til barna om mor blir drept i en ulykke forårsaket av en på "piller"? "Nei, han var ikke påvirket, han følte bare at pillene ikke påvirket han, så dere får bare leve med det..."

Skremmende...

Lenke til kommentar

Det er vel ikke automatisk forbudt å kjøre bil når man bruker medisiner med rød trekant? "Utvis forsiktighet" eller noe slikt, pleier det vel å stå. Det betyr at man skal vite hvordan medisinen virker på en før man setter seg bak rattet, og hvis det viser seg at kjøredyktigheten er nedsatt på grunn av medisinen er dette noe man burde kjenne til, og kan straffes.

Lenke til kommentar
Rød trekant betyr at man kan bli påvirket evt ruset, få nedsatt yteevne og forlenget reaksjonstid. Dette igjen betyr at man ikke bør kjøre bil, betjene farlige maskiner og mye mer, når man bruker slike medisiner.

De bør heller ikke kombineres med alkohol.

Stort sett er slike medisiner med rød trekant også tilvenningsfarlige. Det betyr at man kan bli avhengige av dem.

Lenke til kommentar

Noen har skrevet det der, men hvor det kommer fra er kanskje litt viktig? Man kan bli påvirket, men om det skjer finner man fort ut av.

Rød trekant er først og fremst en oppfordring til varsomhet, noe som fremgår av uttalelsene i denne artikkelen:

Legene advarer mot fjerning av varselstrekanten

Dette er oppklarende:

Etter krigen er det blitt utviklet flere nye stoffer som virker inn på det sentrale nervesystemet og som etterhvert inngår i ulike medisiner. Forbruket av slike medisiner har økt sterkt (Glad og Vaas 1993). I 1959 kom det derfor inn i loven at det også var forbudt å kjøre under påvirkning av andre berusende eller bedøvende midler enn alkohol. På 1970-tallet ble det nedsatt en nordisk ekspertgruppe som skulle vurdere hvilke stoffer som kunne være farlige å bruke for førere. Det ble laget en liste på ca 300 stoffer som ble betegnet som potensielt farlige, og av disse var det ca 70 som gruppen mente var spesielt farlige (NU 1977). I Norge er medisiner som inneholder disse stoffene merket med en rød trekant på emballasjen.

Ved siden av å gi en rusvirkning kan slike medisiner også virke på konsen­trasjonsevnen, hukommelsen, og føre til tretthet (Glad og Vaas 1993). Ved jevnlig bruk vil man få en tilvenning til medisinene slik at virkningene blir mindre sterke. Noen bruker slike medisiner også som rusmidler. De tar store doser, og ofte økes dosene med tiden for å motvirke tilvenningen, slik at rus likevel oppnås. På 1960- og 1970-tallet kom illegale stoffer som hasj, amfetamin og heroin for alvor inn på arenaen. Slike stoffer brukes for å oppnå en rusvirkning og er derfor potensielt farlige å bruke for en som skal kjøre. For slike stoffer har man imidler­tid ikke kommet fram til noen lovbestemt grense for påvirkning. Påvirkning må derfor fastslås gjennom klinisk observasjon og tester. Ved mistanke om annen påvirk­ning enn bare alkohol kan politiet be om at det tas utvidet blodprøve. Sammenlignet med andre land er Norge ett av de land i verden der bilførere har høyest andel av andre rusmidler i kroppen enn bare alkohol (Skurtveit, Christophersen og Mørland 1996).

fra Trafikksikkerhetshåndboken

For å si det sånn: Jeg vet at det ikke er noe absolutt forbud mot å kjøre med rød-trekant-medisin, men det er ikke så lett å finne godt stoff om det på nett. Det er nesten nødt til å være sånn fordi disse stoffene har vidt forskjellige virkninger, ikke som alkohol som stort sett er veldig forutsigbart.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Har en gang opplevd å få noen piller på legevakten pga.

at jeg var veldig oppskaket..

Møtte dagen etter politiet som hadde fått beskjed om at

den bilen ikke skulle vært ute å kjørt, noe jeg ikke hadde

fått beskjed om (2 andre politimenn som bekreftet dette)

og fikk beskjed om at jeg måtte sette fra meg bilen til dagen

etterpå (48 timer etter inntak) ellers ville jeg miste førerkortet..

Her visste jeg altså ikke hva jeg fikk, eller at jeg ikke kunne

kjøre på de, men måtte parkere når jeg fikk vite dette..

Helt enig med Trondage rett over her, og jeg hadde av samme

grunn som han nevnte ikke kjørt om jeg visste at jeg ikke kunne

kjøre på de, selvom jeg oppfattet meg som fin i formen..

Vet jo ikke hvordan reaksjonstid og lignende er i forhold til ellers.

Lenke til kommentar

Det er derfor du skal vente til du vet hvordan pillene virker på deg, uansett lar du det gå noen dager før du kjører bil. Hvis du blir rusa, er det straffbart å kjøre. Det er en del tabletter som virker vidt forskjellig alt etter hvem som tar dem. Selv tar jeg Concerta for AD/HD, og de tablettene er utstyrt med rød trekant. Grunnen til det er at hvis du er uheldig med medisinen eller doseringen blir du helt propell av dem, men for de den passer til har den en svært positiv virkning på konsentrasjonsevnen (man blir altså en bedre sjåfør). Dette merker du fort, men du skal ikke kjøre før du har vent deg til og blitt trygg på effekten.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Såvidt jeg vet, så står det svart på hvitt på pakken til legemiddelet om det er lov å kjøre eller ikke (Trekant).

Det har vel ingenting med saken å gjøre. Epilepsimedisiner har rød trekant, og det finnes følgelig sjåfører som bare har lov til å kjøre om de går på en medisin som har rød trekant.

Lenke til kommentar

Rød trekant på medisiner betyr ikke at det er forbudt. Det kan kjøres bil "i samråd med lege" som det så fint heter.

Ellers synes jeg det er synd idioter som HI får førerkortet tilbake. Det er ikke et personlig angrep på HI, men et generelt angrep på personer med slik adferd i trafikken.

Somadril er trukket fra markede da det ble registrert solg til narkomane for opp til 100 kr pr stk. Somadril sammen med et middel det ikke er vits å nevne, gir vist en bra rus.

Endret av Alfaromeo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...