Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

No´n vanskelige begreper?

Filosof

Anbefalte innlegg

Jeg skulle gjerne hatt en forklaring på noen begreper, og hva de har å si for lyden:

Maks uteffekt

RMS/uteffekt

Ω

Gain

Highpass-/Lowpass-filter

Jeg er klar over at mange ser på dette som n00b spørsmål - men jeg har dessverre veldig liten praktisk erfaring med elektronikk og kunne derfor veldig gjerne ønsket litt forklaring :innocent:

Endret av Professoren
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skulle gjerne hatt en forklaring på noen begreper, og hva de har å si for lyden:

Maks uteffekt

Hvilken effekt forsterkeren klarer å gi ut i korte perioder, gjerne kun 1/10 sekund.

RMS/uteffekt

Hvilken effekt forsterkeren klarer å gi kontinuerlig.

Ω

Med dette mener du impedans? Hvis det er tilfellet så forteller impedans ganske grovt om hvilken last det er for forsterkeren.

Gain

Dette er det samme som signalstyrke

Highpass-/Lowpass-filter

Highpass: Lyden under en frekvens blir filtrert bort.

Lowpass: Lyden over en frekvens blir filtrert bort.

Jeg er klar over at mange ser på dette som n00b spørsmål - men jeg har dessverre veldig liten praktisk erfaring med elektronikk og kunne derfor veldig gjerne ønsket litt forklaring :innocent:

Håper dette ga mening for deg.

Lenke til kommentar
Ω

Med dette mener du impedans? Hvis det er tilfellet så forteller impedans ganske grovt om hvilken last det er for forsterkeren.

Dette betyr vel ohm, altså motstand.

Takk for svar!

Men hva har da Ω (ohm)((motstand)) egentlig å si? Er det da slik at jo mindre jo bedre?

Lenke til kommentar
Ω

Dette betyr vel ohm, altså motstand.

Takk for svar!

Men hva har da Ω (ohm)((motstand)) egentlig å si? Er det da slik at jo mindre jo bedre?

Fungerer nesten på samme måte som at om du har ei lyspære(12v) og eit batteri på 12v, og 3 forskjellige motstander. Feks 100ohm, 1kohm og 5kohm.(k=1000). Om du tar på 100ohmen så lyser lyset sterkest, 1kohm enda svakere og til slutt 5kohm, enda svakere igjen. Fungere så å sei på samme måte i bil? Der du har 8, 4, 2 og 1ohm?

Lenke til kommentar

Maks uteffekt

RMS/uteffekt

Ω

Gain

Highpass-/Lowpass-filter[/b]

Hvis du tenker på lydkvalitet, vil jeg si at de ikke har noe å si. Ingen av begrepene over sier noe som helst om hvordan et oppsett låter.

Frode

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...