Gå til innhold

Hjelp med Transistor


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg driver og bygger no rart no..

 

Trenger litt hjelp med no.

 

Bilde

 

Som dere ser, Så har jeg tenkte og få 1,5 volten til og skru på 12 volt.(En slaks el bryter)

Jeg har tenkte på Transistor, Men vett ikke åsen transistor jeg trenger og (Kan ikke no om transistor).

 

Så har dere no tips:D

Mvh Knutarn^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En sånn en:

Relä 1-pol 1 A [sMD]

Litet relä med mycket låg bygghöjd, endast 3,8 resp 4,2 mm. Utförande för yt- eller hålmontering. Lämplig för användning i småsignalsapplikationer inom telekommunikation, mätteknik, audio/video etc.

 

Längd: 10.6 mm

Höjd: 3.8 mm

Kontaktfunktion: Closing

Brytförmåga ac: 0,3 A @ 50 V

Brytförmåga dc: 1 A @ 24 V

Bredd: 7 mm

Antal poler: 1

 

 

Relä 1-pol slutning 5V SMD

 

Bilde

 

Er det der rikti?

Er ikke helt sikker.

 

EDIT: Vis det er feil kan dere sifra da.. Jeg skal snart bestille det. Men vett ikke om det er riktig...

Endret av knutarn
Lenke til kommentar
Jeg tror neppe mobilen greier å slå releet på. 1.5 Volt på et 5 Volt rele blir alt for lite er jeg redd. Det er nok lurere å bruke en transistor, men jeg vet ikke hva du skal tenne/slå-på/starte Det kom ikke frem på tegningen. Lar du oss vite hva det er, så er det nok flere her som kan hjelpe.

 

Okei.. Jeg skal skru på en kurs på 12 volt. så skal den skru på lys og en alarm, som går på 12 volt..

 

Når jeg ringer da, så skrur alarmen seg på + et lys..

 

Da tenkte jeg på en transistor, vis det funker.

Lenke til kommentar
Ja,alarmen skal holde seg PÅ . Vis det er mulig?

Ja, det skal være mulig.

Det begynner å bli sent nå, og jeg må på jobb i morgen, men jeg skal lage et skjema for deg med komponentverdier og slikt for deg i morgen kveld. ikke bestill releet enda, hvis du har tid til å vente litt. :cool:

Haaa:D Jeg skal vente jeg:D Takker:D

 

EDIT:Men er ikke sikker på om det er 1,5 v på mob,, Jeg har kobla 2 ledninger på viberatoren.. Trur det er 1,5 sånn sirka..

Endret av knutarn
Lenke til kommentar

reledriv.gif

 

Kretsen fungerer i hovedsak slik:

Når telefonen ringer, gir den strøm gjennom den horisontale motstanden, til basis på transistoren. Transistoren vil da åpne for strøm og gi den til relespolen. Releet lukkes, og kontaktene gir strøm til alarmen OG en liten strøm til transistorens basis gjennom den vertikale motstanden på 47k, uavhengig om mobilen ringer eller ikke. Releet vil nå automatisk holde seg lukket helt til kretsen brytes med skyvebryteren. Diodene er der for å beskytte transistoren mot høye puls-spenninger som kan ødelegge den. Disse kan oppstå fra selve relespolen, fra motoren til vibratoren i mobilen, eller fra selve alarmutstyret.

 

Hele saken kan lettest ''klaskes'' ned på et ''spikerbrett'' i form av en liten treplate eller lignende. De firkantede punktene i skjemaet angir plassering av små messingstifter som hamres ned i treplaten. De runde punktene, er typiske loddepunkter. Releet limes/tapes opp-ned.

 

Her har du deleliste:

1 stk. 71-039-22, Transistor BC547B

2 stk. 70-003-67, Dioder 1N4001

1 stk. 65-736-87, Kondensator 0,1 microfarad

1 stk. 60-106-15, Motstand 10k

1 stk. 60-106-98, Motstand 47k

1 stk. 35-111-02, Bryter

1 stk. 37-155-13, Rele

 

Bare spør hvis der er noe.

Lenke til kommentar

Både BC547B og BC548B har lik likestrøms-forsterkning, så det går helt fint.

Et tips til alle som vil prøve:

Lodd inn transistoren aller sist. Fortinn eventuellt messingstiftene på toppen. Hold transistoren, plasser den oppå hodene og ''smelt'' den fast med så minimal varme som mulig.

Endret av runmad
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...