Gå til innhold

Macro og et mer allsidig objektiv?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir også dobbel sjans for at et minnekort krasher hvis du bruker 2 stk..

Statistisk sett så har du rett. Men det er andre argumenter for å ha kort som har mindre kapasitet. Blir kameraet rappet, så mister du bare halvparten av bildene.

Tom

Også er du kanskje en av dem som ikke laster ned bildene før kortet er fult,gøyalt det hvis barnet ditt tar sine første skritt,sitt rolig for f_en må bare laste ned først.

Lenke til kommentar
Jeg leste testen, og ja, der høres objektivet virkelig bra ut, spesielt når man viser til prisen. Tenker da etter litt videre research at det kan være smart å gjøre som dere sier; å ha et macro-objektiv med større brennvidde 60mm. Da står jeg mellom Canon EF 100mm f/2.8 USM macro og Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP macro, der Canon er litt bedre med tanke på USM og IF (rett med om jeg sier noe galt), mens Tamron er et veldig rimelig og god objektiv.

Noen der ute som kan si hva de synes om Tamrons 90mm? Og synes dere at jeg bør legge inn en ekstra slant for å få Canons 100mm og da få enda større forskjell fra 17-50mm objektivet?

Takk for at dere hjelper til! Jeg setter virkelig pris på det. :innocent:

Nå er faktisk alle makroene som er nevnt gode objektiver; du kan godt ta med Sigma 105mm og Tokina 100mm i samme selskap. Du kommer ikke til å bli skuffet uansett hva du velger.

Om du velger 90, 100 eller 105mm til portrett, har lite å si da forskjellen ikke er veldig stor i virkeligheten.

Tom

Jeg ville valgt Tamrons 90mm - fordi jeg tror den vil være litt mer hendig enn de lengre brennviddene. Hvis en har tenkt å bruke makroen som korttele, kan det være greit med 100-105mm, men ikke alle disse objektivene er så godt egna til det. Sigmas 105/2.8 f.eks er glimrende på kort og middels hold, men mindre å skryte av lengre ut. Tamronen er kjent for bra portrettegenskaper, og manglende bildestabilisering får også mindre å si på litt kortere brennvidder. 90mm på crop er mer enn nok til portrett, og "candid shots" - lengre brennvidder gir flatere gjengivelse. Gjerne litt mer kjedelig, men endel setter enorm pris på å bli avbildet på den måten...

Når det gjelder lengre teleobjektiver, som har vært omtalt tidligere i tråden, så er min erfaring at 70-300mm med bildestabilisering er et veldig gøyalt verktøy.

Lenke til kommentar
Tror ikke du skal være bekymret for å komme nære nok.

Nærgrensa på alle macro objektiv er stort sett det samme målt fra bakkant av kameraet (fra sensor/filmplan).

Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Det er jo nettopp nærgrensa som er forskjellen på makroobjektiver med forskjellig brennvidde.

Lenke til kommentar
Det blir også dobbel sjans for at et minnekort krasher hvis du bruker 2 stk..

Statistisk sett så har du rett. Men det er andre argumenter for å ha kort som har mindre kapasitet. Blir kameraet rappet, så mister du bare halvparten av bildene.

Dette stemmer vel bare hvis feilene oppstår ved montering/demontering av minnekortene, og dette gir merkbar slitasje på kortene. Sannsynligheten for vanlige lese/skrivefeil og sammenbrudd under vanlig drift vil være omtrent den samme enten en stadig skriver til samme kort, eller bruker to eller flere. Det blir (tilnærmet) verken flere eller færre lese- og skriveoperasjoner med å bruke flere kort, men med mindre fyllingsgrad på kortet, kan nok lagringen gå litt sikrere og lettere. Kortene bruker jo FAT-filsystem, og det kan bli ganske rota til etter hvert.

Jeg ville faktisk brukt to kort sjøl om risken for sammenbrudd ble dobla på den måten. Det går på at tapet, gitt at kortet bryter sammen, blir mindre fatalt når en ikke mister alt en har. La oss si at sannsynligheten for sammenbrudd er 0.01, og anta (feilaktig) at det blir 0.02 med to kort. Hva er forventa datatap? Med ett kort: 0.99*0 + 0.01*1 = 0.01. Med to kort: 0.98*0 + 0.02*0.5=0.01. Samme resultat i snitt, 1% vil gå tapt. Men - hva er forventa datatap, gitt et sammenbrudd? Det er 1, 100% med ett kort, og 0.5, 50% med to.

Lenke til kommentar
Jeg forstår ikke helt hva du mener her. Det er jo nettopp nærgrensa som er forskjellen på makroobjektiver med forskjellig brennvidde.

For å ta Nikon sine 3 brennvidder, 60, 105 og 200mm, så er nærgrensa 22, 31 og 50cmm.

Arbeidsavstand (frontlinse til objekt er på 9 og 15cm for 60 og 105mm.

En kan godt si at det er forskjellig, men det er ikke langt fra ganske likt heller :-)

Jeg bruker flere CF-kort. Det som jeg synes er viktigst, er å overfører jevnlig til PC.

Jeg tror det skal mye til å ødelegge CF kort. Jeg bruker bl. a. noen riktige gamle fra et Coolpix og bilstereo. Bortsett fra at de er tregere en nye kort, så funker de helt greit.

Å dra på langtur med ett 16GB kort er uaktuelt.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt Tamrons 90mm - fordi jeg tror den vil være litt mer hendig enn de lengre brennviddene. Hvis en har tenkt å bruke makroen som korttele, kan det være greit med 100-105mm, men ikke alle disse objektivene er så godt egna til det.

Ut fra denne tråden, så ser det ut til at det kommer en del på bruktmarkedet snart. :-)

Canons EF 100 mm f/2.8 makro har utmerket byggekvalitet uten skranglelyder, tar sylskarpe bilder, har en rask og stillegående fokusmotor, fronten roterer ikke under fokusering (bra for filterbruk) og objektivet endrer ikke lengde under fokusering.

Lenke til kommentar
Jeg ville valgt Tamrons 90mm - fordi jeg tror den vil være litt mer hendig enn de lengre brennviddene. Hvis en har tenkt å bruke makroen som korttele, kan det være greit med 100-105mm, men ikke alle disse objektivene er så godt egna til det.

Ut fra denne tråden, så ser det ut til at det kommer en del på bruktmarkedet snart. :-)

Canons EF 100 mm f/2.8 makro har utmerket byggekvalitet uten skranglelyder, tar sylskarpe bilder, har en rask og stillegående fokusmotor, fronten roterer ikke under fokusering (bra for filterbruk) og objektivet endrer ikke lengde under fokusering.

Snakket med vedkommende i går, og objektivet var allerede solgt. Dessverre, hehe. Takk for svar.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Jeg leste testen, og ja, der høres objektivet virkelig bra ut, spesielt når man viser til prisen. Tenker da etter litt videre research at det kan være smart å gjøre som dere sier; å ha et macro-objektiv med større brennvidde 60mm. Da står jeg mellom Canon EF 100mm f/2.8 USM macro og Tamron AF 90mm f/2.8 Di SP macro, der Canon er litt bedre med tanke på USM og IF (rett med om jeg sier noe galt), mens Tamron er et veldig rimelig og god objektiv.

Noen der ute som kan si hva de synes om Tamrons 90mm? Og synes dere at jeg bør legge inn en ekstra slant for å få Canons 100mm og da få enda større forskjell fra 17-50mm objektivet?

Takk for at dere hjelper til! Jeg setter virkelig pris på det. :innocent:

Nå er faktisk alle makroene som er nevnt gode objektiver; du kan godt ta med Sigma 105mm og Tokina 100mm i samme selskap. Du kommer ikke til å bli skuffet uansett hva du velger.

Om du velger 90, 100 eller 105mm til portrett, har lite å si da forskjellen ikke er veldig stor i virkeligheten.

Tom

Jeg ville valgt Tamrons 90mm - fordi jeg tror den vil være litt mer hendig enn de lengre brennviddene. Hvis en har tenkt å bruke makroen som korttele, kan det være greit med 100-105mm, men ikke alle disse objektivene er så godt egna til det. Sigmas 105/2.8 f.eks er glimrende på kort og middels hold, men mindre å skryte av lengre ut. Tamronen er kjent for bra portrettegenskaper, og manglende bildestabilisering får også mindre å si på litt kortere brennvidder. 90mm på crop er mer enn nok til portrett, og "candid shots" - lengre brennvidder gir flatere gjengivelse. Gjerne litt mer kjedelig, men endel setter enorm pris på å bli avbildet på den måten...

Når det gjelder lengre teleobjektiver, som har vært omtalt tidligere i tråden, så er min erfaring at 70-300mm med bildestabilisering er et veldig gøyalt verktøy.

Hm. Dette begynner å bli ordentlig vanskelig... Hehe. Jeg har kun ønsket meg penger til jul, slik at jeg selv kan kjøpe kamera selv, så slipper jeg at noen bestiller feil. Men, hvordan bør kjøpelista mi se ut? Og finnes det noen passende pakker som jeg kan vurdere? Om det er noen som vet om selgere på finn.no, eller lignende blir jeg også veldig glad. :innocent:

Prisliste/ønskeliste

Kamerahus

Canon 450D = 4490 kr (japanfoto)

Macro

Tamron 90mm f/2.8 = 2999 kr

Landskap

Tamron 17-50mm f/2.8 = 2999 kr (xd)

Tilbehør

Lowepro Lens Case 1W = 250 kr

Velbon Sherpa 600R = 799 kr

SanDisk SDHC Ex. III 4GB m/KLm/kortleser = 299 kr

Batteri til Canon 450D = 349 kr

Lenke til kommentar
Jeg synes handlelisten din ser fin ut jeg.

Det eneste som mangler er en fjernutløser, slik at når du tar bilder med stativ, så slipper du å røre kamera.

Tom

Ok... Noen spesiell fjernutløser å anbefale?

Hva slags filtere bør jeg ha? Jeg synes effekten av polariseringsfiltre er kule, og ellers også at det er moro med lange lukkertider når man tar bilde av foreksempel vann, så da trenger jeg kanskje ND?

Lenke til kommentar

1. Jeg tror du vil bli godt fornøyd med Tamron 90mm. Er også bra til portrett og noe landskap. På Macro bør du bruke manuell fokus.

2. Tamron 17-50mm står fast på det ene 30D min. Jeg syntes det et bra objektiv.

3. Det finnes kun to typer minnekort; de som har gått i stykker og så er det de som kommer til å gå i stykker. (Å satse alt på ett kort er nesten som russisk rullett).

4. Handlelista di ser OK ut, men jeg ville satset på en ting til, spesielt til macro-fotograferingen; En blitz; bruker selv en Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super (har 2 stk) og 1 Canon Blitz Off-camera shoe cord OC-E3.

Lenke til kommentar
1. Jeg tror du vil bli godt fornøyd med Tamron 90mm. Er også bra til portrett og noe landskap. På Macro bør du bruke manuell fokus.

2. Tamron 17-50mm står fast på det ene 30D min. Jeg syntes det et bra objektiv.

3. Det finnes kun to typer minnekort; de som har gått i stykker og så er det de som kommer til å gå i stykker. (Å satse alt på ett kort er nesten som russisk rullett).

4. Handlelista di ser OK ut, men jeg ville satset på en ting til, spesielt til macro-fotograferingen; En blitz; bruker selv en Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super (har 2 stk) og 1 Canon Blitz Off-camera shoe cord OC-E3.

Takk for hjelpen! Nå ble jeg litt tryggere på hva jeg skal velge, og det er deilig :). Håper 450D fungerer som forventet også da... Hehe. Den har det nesten ikke vært diskusjon rundt i det hele tatt. Om noen har det kamerahuset blir jeg glad om de sier hva de synes!

Jeg får legge til Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super på ønskelista da. Fotohobby koster jammen mye ;) - men det er i hvert fall moro å planlegge. Nå har jeg lagt til et ekstra minnekort og blits, så nå trenger jeg forslag til fjernutløser. (jeg bare fant en)

Prisliste/ønskeliste

Kamerahus

Canon 450D = 4490 kr (japanfoto)

Macro

Tamron 90mm f/2.8 = 2999 kr

Landskap

Tamron 17-50mm f/2.8 = 2999 kr (xd)

Tilbehør

Lowepro Lens Case 1W = 250 kr

Velbon Sherpa 600R = 799 kr

SanDisk SDHC Ex. III 4GB m/KLm/kortleser x 2 = 299 kr x 2 = 600 kr

Batteri til Canon 450D = 349 kr

Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super = ?kr (jeg finner ingen riktig pris på den)

Hama Fjernutløser CA-1 RS-60E3 = 225 kr

Lenke til kommentar

Sigma Electronic Flash EF 500 DG Super er erstattet med 530. Den er ikke like solid som Canons 580, men like kraftig og har nesten like mange muligheter til halve prisen. Mine to har vært brukt nesten hver dag i mer enn 2 år (det er mange her på forumet som er negative til dem, men det spørs om de har prøvet dem eller ???).

Alternativet prismessig mot Sigma'n er 430, men mye svakere og ikke alle mulighetene.

Et tredje alternativ er en manuell 3.part blitz. Men denne løsning krever litt erfaring på eksponering og kunnskap om blitzfotografering.

Lykke til fotoverdens mange muligheter! Kvalitetsutstyr er dyrt, men hvilken hobby er billig der teknologien bare ekspanderer i et vilt tempo.

Endret av xST©NE2005
Lenke til kommentar

Hei igjen..!

I går var jeg i byen innom flere fotoforetninger, og etter å ha prøvd å tenke ut hvordan jeg bør gjøre ting i hele natt, kom jeg på at det pleier jo å hjelpe å spørre dere! SÅ:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...amp;WT.svl=Link

på denne siden blir det solgt en 450D + EF-S 18-55 IS til 4890 kr!

Hva koster Canon eos 450D alene, på det billigste? Da jeg var innom japanfotos nettside ble det ikke solgt alene en gang, sånn som jeg forstod det, og på fotoknudsen i går kostet kamerahuset og kit kun 200 kr mer enn kamerahuset alene.

Hva lønner seg mest? Hvordan bør jeg gå frem? Jeg tenker å først bare skaffe et av de to Tamronenene i første omgang, og da blir det nok 17-50 mm.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...