Gå til innhold

På utkikk etter spesielle scener.


Jan

Anbefalte innlegg

Noen som har sett Contact? Scenen med Jodie som går mot speilet? Slike sjeldne tekniske godbiter er jeg ute etter. Trenger ikke være state-of-the-art. Stikkordet er "banebrytende". Slike scener hvor man tenker "Woa!" -> Bullet-time '99.

 

Aragorn som leder en hær eller JaZZ som tar en spinn i Transformers er ikke akkurat Mekka i denne sammenheng.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg syns i alle fall Irréversible har et par funky scener.

 

 

Brannslukningsapparat og analvoldtekt

 

 

Videre kan jo Children of Men nevnes. Et par-tre scener der er pusttagende.

 

Veldig enig. Både Children of Men førstnevnte scene i Irreversible viser noen utrolig flotte takter når det kommer til effekter. Veldig realistisk.

 

Ellers hadde M mange grep som funka fett, og må ha vært innovative i sin tid. Mange av dem er i bruk 80 år senere, for å si det sånn.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Hah! Det mest åpenbare eksempelet, og cun nevner det ikke. Pinlig, Vegard. Meget pinlig.

 

Spielberg har også en del slike effekter i filmene sine som går umerket, f eks i Catch Me if you Can går kamera fra andre siden av gaten mot vinduet hvor Leo sitter, og da ser man i ruten refleksjonen av gaten og ikke kamera. Skal tenke litt på det og komme tilbake med flere eksempler.

Lenke til kommentar

Jeg har sett noe lignende, da retusjerte de bort kamera frame for frame. Men jeg husker ikke om det var en film eller ikke, tror kanskje det bare var et show-off-klipp (lå ute på Dagbladet for en stund siden hvis noen husker det). Der kunne man i alle fall tenke seg fram til hvordan det var utført. Men dette er ca. tusen ganger mer elegant og imponerende.

 

edit: det var blitt forklart før jeg postet, ja

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Dorian: Ah, ja. Såklart. Good find.

Speik: Vurderer ta med lipreading.

Cun: Hva i Children?

Noe teknisk, eller selve "fryset" ved bygningen med babyen?

 

Athorb/Bob: Skal ta en sjekk. Anelse hvilke kap?

Julenissen: Finfin. Får ta den til slutt for å gå ut med et smell.

 

Kan nevne at jeg tar med Oldboys fire minutt lange tagning i korridoren. Det ble brukt litt CGI sammen med mange innøvde triks. Det er smaskens for oppgaven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...