Jan Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Noen som har sett Contact? Scenen med Jodie som går mot speilet? Slike sjeldne tekniske godbiter er jeg ute etter. Trenger ikke være state-of-the-art. Stikkordet er "banebrytende". Slike scener hvor man tenker "Woa!" -> Bullet-time '99. Aragorn som leder en hær eller JaZZ som tar en spinn i Transformers er ikke akkurat Mekka i denne sammenheng. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Spesialeffektene i The Lost World; King Kong kan du bare glemme. Transformasjonen Die Mensch Machine til Robot-Maria i Metropolis. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hvis du gidder, kan du sikkert sjekke ut Battleship Potempkin og Eisenstein generelt. Har ikke sett noe av det selv, men det skal jo være ganske banebrytende. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Da det kom ja. Lumiere var jævla banebrytende, men lite givende den dag i dag Lenke til kommentar
athorb Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Får du ikke gåsehud av å se et tog ankomme en stasjon sier du? Enig med deg, men Jan krevde ikke state-of-the-art, så. Jan om det. Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 I know, kunne bare ikke dy meg. Lenke til kommentar
Speik Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Jeg regner med du har sett 2001, men hvis ikke, så må den jo nevnes uansett. Banebrytende er bare fornavnet. Nesten på høyde med romskipene i Plan 9 :!: Endret 23. oktober 2008 av Speik Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg syns i alle fall Irréversible har et par funky scener. Brannslukningsapparat og analvoldtekt Videre kan jo Children of Men nevnes. Et par-tre scener der er pusttagende. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Enig med cun, førstnevnte scenen er virkelig grov og bra! Siste og, forøvrig, men ble mer gripet av den første. Er forøvrig også enig med Otth angående Metropolis, Transform-scenen er utrolig bra den dag i dag. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Jeg syns i alle fall Irréversible har et par funky scener. Brannslukningsapparat og analvoldtekt Videre kan jo Children of Men nevnes. Et par-tre scener der er pusttagende. Veldig enig. Både Children of Men førstnevnte scene i Irreversible viser noen utrolig flotte takter når det kommer til effekter. Veldig realistisk. Ellers hadde M mange grep som funka fett, og må ha vært innovative i sin tid. Mange av dem er i bruk 80 år senere, for å si det sånn. Endret 23. oktober 2008 av athorb Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hah! Det mest åpenbare eksempelet, og cun nevner det ikke. Pinlig, Vegard. Meget pinlig. Spielberg har også en del slike effekter i filmene sine som går umerket, f eks i Catch Me if you Can går kamera fra andre siden av gaten mot vinduet hvor Leo sitter, og da ser man i ruten refleksjonen av gaten og ikke kamera. Skal tenke litt på det og komme tilbake med flere eksempler. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Se filmen hos Youtube Tekninsk godbit ja. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hah! Det mest åpenbare eksempelet, og cun nevner det ikke. Pinlig, Vegard. Meget pinlig. Hvordan har de fått til det der egentlig? Noen som har peil? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Speilet er et hull i veggen, det er to tannbørster, kopper, osv og skuespilleren vi ser bakhodet til er ikke Cassel. Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Dæven, det tenkte jeg ikke på. Sinnsykt bra. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Jeg har sett noe lignende, da retusjerte de bort kamera frame for frame. Men jeg husker ikke om det var en film eller ikke, tror kanskje det bare var et show-off-klipp (lå ute på Dagbladet for en stund siden hvis noen husker det). Der kunne man i alle fall tenke seg fram til hvordan det var utført. Men dette er ca. tusen ganger mer elegant og imponerende. edit: det var blitt forklart før jeg postet, ja Endret 24. oktober 2008 av athorb Lenke til kommentar
Jan Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Dorian: Ah, ja. Såklart. Good find. Speik: Vurderer ta med lipreading. Cun: Hva i Children? Noe teknisk, eller selve "fryset" ved bygningen med babyen? Athorb/Bob: Skal ta en sjekk. Anelse hvilke kap? Julenissen: Finfin. Får ta den til slutt for å gå ut med et smell. Kan nevne at jeg tar med Oldboys fire minutt lange tagning i korridoren. Det ble brukt litt CGI sammen med mange innøvde triks. Det er smaskens for oppgaven. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Regner med at Cun sikter til de generelt sett lange tagningene i filmens actionsekvenser. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Det regner jeg med også. Lenke til kommentar
Uncle Albert Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Eternal Sunshine Of The Spotless Mind har jo en del godbiter. Og hvis du lar deg fascinere av lange tagninger, det gjør i hvert fall jeg, så er også Elephant en fin liten luring. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå