HDSoftware Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Heisam folkens Vi har en kunde som hevder at SCL verdien er for høy på mailer sendt gjennom vår programmvare. Jeg sier til kunde at dette ikke har noe med avsender klient å gjøre, men at mottakeren kategoriserer mailen som spam. Er det andre ting som kan påvirke dette? Kunden har prøvd å sende mail gjennom vår programmvare uten noe som helst innhold og SCL verdien blir alikevel 6 og havner i SPAM folderen. All hjelp mottas med takk.... Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Hvilken programvare er det snakk om? Hvordan sendes e-posten til mottaker? Endret 23. oktober 2008 av nomore Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Hvilken programvare er det snakk om?Hvordan sendes e-posten til mottaker? Vårt program bruke COM for å sende mail gjennom Outlook. Går derfor ut ifra at svaret på ditt spørsmål er "Outlook" Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Hvordan sender så Outlook e-posten videre? Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Hvordan sender så Outlook e-posten videre? Det vet jeg ikke fordi kundene våre gjør ting på forskjellige måter. Men er det rett å si at dette IKKE kan være vårt program, men noe ute hos kunden? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Det er jo vanskelig å konstantere med noe med bakgrunn i dette. En spamscore er som regel resultat av en hel haug med ting: - klientidentifikasjon - mimeinnhold - charset - encoding - formatering - klientadresse(ip og rdl, sbl, xbl osv) - avsenderserver(blacklist, ip og rdl, sbl, xbl osv og reverse dns) - nøkkelord i e-posten/emnefelt - avsenderadresse - og mye annet Så å konkludere med at programmet deres IKKE er synderen er vanskelig sett i forhold til informasjonen du har kommet med her. Som systemutvikler som lager programmer/løsninger som sender ut automatiserte e-poster så er det din oppgave å sørge for at disse e-postene som blir sendt ut er formatert rett og følger alle relevante standarder og teknisk dokumentasjon. På den måten kan du utelukke at det er programvaren din som gjør dette mye lettere, og dermed legge ansvaret over til driftsansvarlig hos kunden. Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg skjønner, men siden vi bruker COM så betyr jo det at det er Outlook som muligens er synderen her. Vi bruker jo helt vanlige API mot Outlook og stoler jo blindt på at Outlook gjhør jobben sin. Vi setter ingen properties på sendmail i det hele tatt. Brukeren må til og med trykke på godkjenningsboksen når Outlook presenterer "Noen vil sende på vegne av deg. Vil du dette" boksen. Kan vi derfor i værste fall si at det er Outlook som er problemet? Jeg leter på ingen måte etter en måte å fortelle kunden at dette ikke er vårt ansvar, men da dette er et problem kunn hos en av våre mange tusen brukere så kan jeg ikek skjønne annet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Nja, Outlook KAN være en DEL av problemet, men det er umulig å si. En lett måte å teste dette på er om den brukeren som sender ut den automatiske e-posten også tar og sender ut en manuell e-post til samme mottaker. Dersom det samme skjer med begge to så er du frikjent Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 Nja, Outlook KAN være en DEL av problemet, men det er umulig å si. En lett måte å teste dette på er om den brukeren som sender ut den automatiske e-posten også tar og sender ut en manuell e-post til samme mottaker. Dersom det samme skjer med begge to så er du frikjent Fikk akkurat en tilleggs info fra vårt support senter: "Det virker ikke som det er konsekvent at mailer fra Advisor-miljøet deres får en høy verdi. Han sendte en tilleggsmail til meg hvor han forteller at han sendte mail fra Advisor til seg selv og at denne mailen fikk verdi 0." Lenke til kommentar
HDSoftware Skrevet 24. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 24. oktober 2008 Betyr ikke dette at det må være mottakeren som har satt en eller annen for streng regel? Jeg har liksom vanskelig for å se at programmet vårt kan påvirke dette, med mindre de har virus som hekter seg på mailene på en eller annen måte. Innledningsvis så sa jeg jo også at vi har flere tusen kunder som IKKE har dette problemet. Det er kunn denne ene kunden som opplever dette. Tillsier ikke dette at de enten har noe crap i sitt system eller at mottagerene som får mailene deres har for strenge regler. Må innrømme at jeg famler litt i blinde her. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Har dere testet det eg nevnte? Kan være greit å sammenligne mellom systemet deres og lokal klient. Er det likt er det jo e-post systemet til kunden, er det en forbedring er det systemet deres. Eg vil påstå at så lenge antispam reglene kun går på det tekniske rundt e-posten og overføringen så mener eg de aldri kan bli for strenge. Det er for mange slappe systemkonfigurasjoner ute og går og dette mener eg er hovedårsaken til spam problemet som er i dag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå