Gå til innhold

Ny CPU for å forlenge livet til PC

Øsse

Anbefalte innlegg

Hei,

Som diskutert i denne tråden tenkte jeg å kjøpe et nytt skjermkort og doble opp systemminnet i PCen min for å holde den gående litt til.

Jeg har nå:

• AMD X2 4200+
  • Ati X1800XT
  • 2GB DDR2-6400

Planen min var å kjøpe et HD4850-kort og 2 GB til med minne. Dette kommer på totalt ca. 1600kr som vanligvis er piss i havet i oppgraderingssammenheng. Det jeg lurer på nå er om jeg skal slenge med en prosessor på kjøpet. Jeg ser at mitt hovedkort takler CPUer opptil X2 5200+. Den går for ca. 550kr. Jeg vurderer dette delvis pga. at den er veldig billig og delvis fordi jeg forstår det slik at etter opgpradering så kommer CPUen til å være flaskehalsen.

Er dette en god idé?

PCen min kjøpte jeg flunka ny sommeren 2006, og jeg er forsåvidt fornøyd med ytelsen fremdeles, men jeg kjøpte nettopp en 24" og jeg merker at den vesentlig høyere oppløsningen senker ytelsen kraftig i selv "gamle" spill som CS: S. (Lat som om jeg nekter å sette ned oppløsningen) Håpet mitt er å øke levetiden til PCen min med 1-1,5 år. Når det punket er nådd ser jeg ikke vekk fra at jeg da oppgraderer alt, inkl. skjermkort.

Takker for alle råd! :)

Endret av øsse87
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med deg at du ikke skal sette ned oppløsningen i CS:S...

Jeg ville droppa minnet og kjøpt en cpu isteden, vis det er pengene det står på.. Det at det står at hk kun klarer 5200+ kan vare bare noe dem skriver... Har selv et kort hvor det står max 5200+ men det var null problem å sette inn en 6000+....

4850 burde vare nok til å kjøre CS:S i max oppløsning med grei fps...

Endret av OpelPower
Lenke til kommentar
Jeg er enig med deg at du ikke skal sette ned oppløsningen i CS:S...

Jeg ville droppa minnet og kjøpt en cpu isteden, vis det er pengene det står på.. Det at det står at hk kun klarer 5200+ kan vare bare noe dem skriver... Har selv et kort hvor det står max 5200+ men det var null problem å sette inn en 6000+....

4850 burde vare nok til å kjøre CS:S i max oppløsning med grei fps...

Flott at du er enig :p

Det står ikke om penger, så jeg kan godt kjøpe både CPU og minnet. Men jeg vil helst bare bruke de pengene hvis det er noe poeng i å bruke de. Jeg har tenkt at kanskje 4GB er litt overkill.

Det kan godt hende at jeg kan bruke enda kraftigere CPU, f.eks. etter en BIOS-oppdatering. Det kan jeg undersøke.

4850 er ikke nok til å kjøre Source på max med 1920*1080. Det klarer akkurat 1680*1050.
Max instillinger med flytende fps er ikke målet. Målet er levelige resultater, slik at jeg utsetter en større oppgradering/ny PC til neste sommer eller senere, da jeg muligens skal til utlandet da.

Hadde jeg vært interessert i topp ytelse, hadde jeg bitt i det sure eplet og oppgradert hele skiten :)

Lenke til kommentar
Hei,

Jeg har et MSI K9N Platinum.

Det støtter også 125W Athlons som X2 6400+ på 3,2GHz. MAO det støtter alle X2 Athlons som finnes.

CPU support list

EDIT:

Ville anbefalt deg Athlon X2 6000+ "Brisbane" 89W med produktkode ADV6000IAA5DO. Denne er kaldere enn sin Windsor fetter og klokker sannsynligvis også bedre om det er ønskelig.

Endret av Uglegutt
Lenke til kommentar

Hei igjen.

Takk for tipset. Dette virker veldig aktuelt, i hvertfall i utgangpunktet. Poenget nå er om det er noe vits i å gjøre det... Med den PCen jeg har nå, er det fornuftig å bruke 750 kr på å oppgradere en gammel prosessor til en ikke like gammel en? Som sagt er den jeg har nå en 4200+. Vet ikke hvor mye den totale ytelsesøkningen blir på, gitt at jeg kjøper et HD4850 skjermkort.

Endret av øsse87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...