Gå til innhold

PC'en henger seg, hva er galt!?

Anbefalte innlegg

Problemet mitt er at Pc'en min henger seg, den klikker i ca 10 til 30 sekunder, og det hjelper ikke å gjøre noenting når dette skjer, alt står stille.

Det skjer oftest når jeg hører på musikk, men også når jeg spiller spill, holder på i windows eller andre ting. Dette er for meg SINNSYKT irriterende, selvom den blir helt fin igjen etter at den har stoppet opp.

Den henger seg kanskje hvert 10ende minutt +-

Hva kan jeg gjøre for å få den fin igjen? jeg har prøvd å formatert, restartet CMOS, prøvd med bare den éne RAM brikken og så den andre, men den er like full i f**n som før, og nå er jeg skikkelig lei! :evil:

Hvor kan problemet ligge? Er det hovedkortet som har sagt takk for seg? Er det noe greier med ram portene kanskje?

Hvis noen av dere har noen forslag til hva som må gjøres for å få den fin så hadde jeg blitt svinaktig glad! spesielt med tanke på at jeg skal på LAN til neste helg.... :roll:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du eksternt lydkort? Napp ut det og se om ting endrer seg. Dersom det gjør det kan det enten være driverkræsj (oppdater driverne), eller IRQ-kræsj mellom en annen komponent/kontroller. Dette kan også stilles på.

Men dersom det ikke er lydkortet i det hele tatt, er omfanget av hvilke problemer det kan være rimelig stort.

Du har ikke OC maskinen? med tanke på at den kanskje går for varm (gjelder både CPU/GPU)

Lenke til kommentar

okey, flott at dere har svart her, men hvordan oppdaterer jeg hovedkortet? regner med at det bare er til å gå på MSI sine sider og laste ned oppdateringer...

Og hva er IRQ egentlig? :shrug:

Jeg er på skolen nå, og jeg husker ikke de eksakte typene av hardwaren.

men jeg skriver det jeg kommer på i farten:

Maxtor 80 Gb

16 Gb gammel, sliten disk

384 MB RAM

MSI Hovedkort

G-Force TI4600

AMD Athlon XP 2400+

Så fort jeg får mulighet til det skal jeg prøve å ta ut lydkortet, hadde vært så bra hvis det var det som var feilen....

Lenke til kommentar

Det kan vel være BIOS innstillinger, eller et eller annet program som du legger inn (f.eks. etter å ha formatert).

Det kan jo også være noe galt med den windows versjonen du kjører (den builden du har).

Tror ikke det kan være varme som gjør det.

Prøv å oppdatere BIOS, GPU bios og drivere og se hva som skjer.

Funker det ikke, hør med noen som kan litt med BIOS og be de se over innstillingene i BIOS'en din.

Hvis du etter å ha prøvd alt dette: ta ut, bytt ut den delen som sist ble satt inn (hvis feilen oppsto etter at denne delen ble satt inn, hvis den også var der før feilen oppsto eller feilen var der da delen ble satt inn...ikke....du skjønner tegninga?)

Det kan lønne seg å prøve med en annen RAM-brikk eller.no så får du se hva som skjer

Lenke til kommentar

ahh! har nå en helt problem fri pc *banke i bordet* Jeg oppdaterte HK driverne, dette hjalp ganske mye, den begynte ikke å henge seg så mye, bare av og til, men den var fortsatt litt ustabil. Så jeg kjøpte en 30 Gb Harddisk av en kamerat for 50 spenn, formaterte den, la inn XP, og satte den som master. Dette hjalp 100% og jeg har nå en helt frisk PC :D

Takk for hjelpen folkens!

Lenke til kommentar
Så jeg kjøpte en 30 Gb Harddisk av en kamerat for 50 spenn...

Sånne venner vil jeg også ha. Det var et dritbra kjøp

hehe, vet det. Han trengte penger til å kjøpe cola, så tilbød jeg meg å kjøpe disken hans for 50 spenn (det var alt jeg hadde) og han slo til! :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...