Gå til innhold

Friår midt i studie på universitet?

FonderPrism

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan ta deg et semester fri uten noen begrunnelse og uten å si i fra til noen og uten å miste studieplassen, men om du ønsker mer fri enn det må du søke om permisjon. Usikker på hvordan du søker permisjon, men studieadministrasjonen er hjelpsomme der. Når jeg hadde et semester fri ble det en del krøll med studieplanen min (som legges opp automatisk på studentweb (UiO) men ingenting som ikke en tlf rettet opp i ved studiestart). Lykke til, ett semester med fri gjorde underverker for meg:)

Endret av PapaDon
Lenke til kommentar

Hva skjer med fremgangen i de forskjellige fagene om jeg tar et semester fri da? Blir jeg nødt for å ta igjen alt jeg skulle lært i det semesteret jeg hadde fri?

Hva om jeg flytter bort et år, men fortsatt møter til eksamener og slikt? Hvor mye slikt obligatorisk er det på et gjennomsnittlig realfags-studie, for å få året/semesterne godkjent?

Lenke til kommentar

Jeg snakker nå ut i fra Blindern, men regner med at det er det samme over hele landet: Undervisningen er modulbasert, hvor hvert enkelt fag er en modul, gjerne vært 10 studiepoeng, og ett semester er stipulert til 30 poeng, altså 3 fag. Disse fagene går som oftest hvert semester eller annet hvert semester med stort sett samme pensum og innhold. Altså står du fritt til å velge når du vil ta fagene (men undervisningsstedet har gjerne en anbefalt rekkefølge). På blindern er det ingen fag som går over mer enn ett semester så det vil ikke være snakk om å miste noen fremgang.

På blindern er det slik at det er noen ting som er obligatorisk for å kunne møte til eksamen. Stort sett består det i å møte til første seminar (en type undervisningstime ved siden av forelesningen), samt skrive en oppgave og opponere på en annen oppgave. Med andre ord er det 3 ganger oppmøte på seminar samt eksamen du må møte på. Noen fag er anderledes lagt opp, noen uten oppgave og seminar mens noen har et større fokus på oppgaveskriving (feks med to oppgaver i stedet for en). Denne informasjonen står på universitetes hjemmeside.

Selv går jeg på statsvitenskap, men regner med at realfag (i allefall på blindern) er lagt opp likt som jeg her beskriver.

Lenke til kommentar

Etter min personlige erfaring er det endel mer obligatorisk opplegg på realfag enn det er på humaniora og samfunnsvitenskap. På realfag er det ofte mange obligatoriske oppgaveinnleveringer (over ti per semester), og hvis man går på f.eks. biologi eller kjemi kan det være obligatoriske ekskursjoner, feltarbeid, labrapporter, labdeltakelse osv. Hvilke krav som stilles i de ulike emnene står på de ulike emnesidene, i alle fall på uio.no.

Tar du et semester eller et år fri fra universitetet må du ta alt du skulle lært i den perioden om igjen. Du får ingen studiepoeng dersom du ikke gjennomfører obligatoriske aktiviteter og består eksamen. Om du ikke får innvilget permisjon, kan du fortsatt ta deg fri (ingen tvinger deg til å gå der, heldigvis), men da kan det hende du må søke deg inn på det samme studiet om igjen gjennom Samordna opptak.

:)

Lenke til kommentar

Jeg hadde null problemer med å få innvilget permisjon for et år midt i min bachelor, da ved HiO. Begrunnet det med at jeg var studielei og ikke visste om dette var det riktige studiet for meg, og at jeg derfor trenge et års pause. Råder deg til å ta en prat med studieveilederne på universitetet, de kan sikkert si noe om hvor høy terskelen er for å få permisjon, men mitt inntrykk er at både universitetene og høyskolene er interessert i å beholde så mange studenter som mulig, og innvilger derfor ofte permisjonssøknader, fremfor å miste studenter.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...