Gå til innhold

Canal Digital og opptak

Anbefalte innlegg

Jeg har digital-tv fra Canal Digital, og fra før har jeg en harddiskopptaker med cd-brenner. Innstallatøren sa at de analoge signalene vil forsvinne etter hvert, og at det da ikke blir mulig å ta opp på opptakeren lenger, fordi den bare kan ta opp de analoge signalene. Men jeg forstår ikke helt dette. Har nå koblet sammen Canal-digitalboksen og opptakeren min, og den tar opp også fra de nye kanalene jeg har fått. I tillegg står det i bruksanvisningen at jeg kan kopiere fra Canal Digitalboksen og over på andre spillere, og da kan jeg jo brenne CD av kopien. Men han fra Canal Digital virket ganske bestemt på at det ikke ville bli mulig å brenne ut opptak i fremtiden. Har jeg misforstått noe, vil ikke dette bli mulig lenger når de analoge signalene slokkes?

Endret av datafeber
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge du har en dekoderboks med en analog utgang som SCART, kan du sannsynligvis(*) gjøre opptak på din gamle opptaker via SCART-kabel. Men, dette blir opptak i noe redusert kvalitet, da signalene er overført analogt gjennom SCART-kabelen i formatet 576i. Du har også det praktiske problemet at opptakeren ikke klarer å bytte kanal på dekoderen, du får altså kun tatt opp fra en og samme kanal uten å selv bytte kanal på dekoderen.

Dersom du vil ha full digital kvalitet på opptakene samt mulighet or å ta opp fra flere digitale kanaler uten å være hjemme og bytte kanal på dekoderen, må du ha en PVR, altså dekoder med opptaksmuligheter. Denne lar deg ikke brenne kopier, kanskje det var det installatøren siktet til? Eller så løy han som en telefonselger.

(*) Jeg tar et forbehold: Det er teknisk mulig å legge inn kopisperre i sendingene som gjør at opptakeren ikke vil ta dem opp, selv i redusert kvalitet via SCART eller RF-modulator og antennekabel. Macrovision har sperrer som er brukt både på gamle VHS-filmer og DVD, og vil kunne legges inn i kabelsendinger også, vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Når du snakker om "områder der de analoge signalene er slokket" så tror jeg de fleste vil tenke på kringkasting, som ikke har noe med kabel-TV å gjøre.

Det er vel ingen somm ikke kan ta opp på en DVD opptaker fra en digital kabeltuner.

Er ikke første gang jeg har hørt at slike installatører kan tulle fælt.

Lenke til kommentar
Når du snakker om "områder der de analoge signalene er slokket" så tror jeg de fleste vil tenke på kringkasting, som ikke har noe med kabel-TV å gjøre.

Det er vel ingen somm ikke kan ta opp på en DVD opptaker fra en digital kabeltuner.

Er ikke første gang jeg har hørt at slike installatører kan tulle fælt.

Men hvorfor sier de det hvis det ikke stemmer, er det for å få folk til å bestille digital-tv istedenfor å kjøpe dvd-opptaker? ;)

Lenke til kommentar
Men hvorfor sier de det hvis det ikke stemmer, er det for å få folk til å bestille digital-tv istedenfor å kjøpe dvd-opptaker? ;)

Du har allerede bestilt og fått installert digital-TV?

Installatøren har rett i en ting: Den gamle opptakeren som har analog tuner, kan ta opp fritt fra de analoge signalene du har i veggen så lenge de finnes. Når de stenges, blir opptakeren mye mindre nyttig.

Du vil da kun kunne bruke den som DVD-spiller, og til å ta opp det programmet som til enhver tid er valgt på dekoderen, dersom du kobler en SCART-kabel fra dekoder til opptaker. Du vil bare kunne ta opp samme program som du ser på. Og du kan ikke reise bort og ta opp fra forskjellige TV-stasjoner mens du er borte. For de fleste vil dette si at opptakeren blir nærmest verdiløs, og man vil trenge en digitalboks med opptaker (PVR) for å ta opp forskjellige programmer fra forskjellige TV-stasjoner ller ta opp et program som går samtidig med ett man ser på.

Å kjøpe en ny analog harddiskopptaker nå er lite framtidsrettet. En PVR er framtida, og for mange er det ikke noe savn at den ikke kan brenne DVD. Jeg har for min del svært sjelden brent noe opptak på DVD, og jeg har aldri tatt meg tid til å se et program jeg har brent på DVD, jeg har kun sett noen sekunder for å sjekke om DVD-en var vellykket. Men dersom du har stor interesse av å brenne DVD-er, så tar du selvsagt vare på opptakeren og kobler den til en av utgangene på dekoderen, uansett om du har en enkel dekoder eller en PVR.

Lenke til kommentar

Hvis jeg fortsatt kan ta opp og brenne ut på dvd er jeg fornøyd, selv om jeg evt bare kan ta opp den kanalen jeg ser på. Og hvis jeg vil ta opp noe mens jeg er bortreist så kan jeg vel ta opp det på digitalboksen, og så kopiere derfra til dvd-opptakeren når jeg kommer hjem?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har i et par år hatt en Philips harddiskopptager som jeg har brukt sammen med digital-tv boks som deg, og det har fungert helt supert. Har satt opp slik at jeg alltid kjører signalet gjennom Philipsen, og får dermed pausefuksjon og 6 timers timeshift-buffer (mye mer enn PVR'ene). Det store bufferet gjør at jeg veldig skjeldent har behov for å bruke timer-funksjonen for opptak. Jeg bare passer på at riktig kanal er innstilt, og så hopper jeg tilbake i tid senere.

Det går greit å programmere for opptak, men dette er litt tungvindt fordi jeg må programmere både Philipsen og kabel-boksen, og har kun gjort dette når jeg har reist på ferie.

Derfor investerte jeg nylig i en PVR fra CanalDigital (ikke HD), og jeg må si jeg er veldig skuffet. Pausefunksjonen er en vits veldig upålitelig. Hvis du ser på et "pauseopptak", og et annet opptak starter, så avbrytes "pauseavspillingen" for å gå til live-sending og du mister "pauseopptaket". Du kan heller ikke pause kanalen som er satt på opptak. En annen ting idiotisk ting er at du hverken kan se på eller spole i et opptak som er under innspilling. Dette gjør PVR'en ubrukelig til alt annet enn å programmere via EPG og se opptak etter de er ferdig innspilt.

Jeg gikk derfor tilbake til å bruke Philipsen for pausefunksjon som før, så PVR'en brukes som en vanlig dum boks. Eneste fordelen er som sagt opptak fra EPG, hvor PVR'en er glimrende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...