Trancton Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Har du selvfølgelig pengene, og er villig til å bruke dem på en skjerm til 13.000 kroner så er det jo bare å sette i gang. Personlig hadde jeg valgt å bruke mer penger på maskinen og heller gått for en CRT skjerm, men det er vel bare med tanke på økonomien min Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Her er hva jeg fikk som svar da jeg spurte om denne skjermen på absoluttdata: Men, det jeg kan fortelle deg er at dette er den råeste skjermen du har sett. Har nettopp kjøpt meg en selv for 2 uker siden. Da byttet jeg ut min 21” Sony E530…ikke akkurat en dårlig skjerm det heller, så jeg hadde store forventninger. Bildekvaliteten på Formac 2010 er eminent, usedvanlig klar og fin. Når det gjelder spilling og multimedia (film) er det ingen problemer. Bruker den selv mye til akkurat det og jeg er stor forøyd. Skjermen kan virke litt rar til og begynne med, rett og slett fordi den har et så godt bilde. Som du sikkert har sjekket, så er det ingen skjermer som kan måle seg med denne når det gjelder spesifikasjoner. Lenke til kommentar
GolfBag Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 1) LCD-skjermer er ofte litt trege i total fargeskifting (raskt fra sort til kvitt spesielt). Dette fører til store handicap. 2) Store skjermer er et helvete! Jeg ahr 19 tommer og det er for stort! Må se opp og ned. 17 er bra Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 2. april 2003 Del Skrevet 2. april 2003 Det som er så greit med lcd er jo det at den ikke har slik frekvens og er mye mere "behaglig" å se på. Det jeg har sett av spesifikasjoner er ikke dette BARE en lcd skjerm men en som bygger på helt ny teknologi som gir like gode bilder som en crt skjerm ed bla a 24 bit fargedybde. Jeg har blitt fortalt av norske leverandørere at dette er en skjerm som er noe helt utenom det vanlige og de som har prøvd den ville aldri gå tilbake til crt mere. produkt spesifikasjoner tatt fra officeshop =============================================== Formac Gallery 2010 DVI 20.'' MVA Premium TFT Skjerm med DVI tilkobling. Formac Gallery 2010 er en 20,1'' digital flatskjerm, med ny LCD teknologi som revolusjonerer skjermmarkedet. Fujitsu´s MVA Premium TFT setter ny standard for innsynsvinkel, lysstyrke, kontrast og pixel responstid. Med Formac´s 24 bit digitale grafikkteknologi, sørger Gallery 2010 for en fargerenhet som tidligere kun har vært tilgjengelig på CRT skjermer. Formac Gallery 2010 støtter en oppløsning på 1600 x 1200, som kan sammenlignes med arbeidsområdet til en 23'' CRT skjerm. Skjermen er tilgjengelig med ADC eller DVI tilkobling, for Mac og PC. Denne skjermen benytter et MVA Premium-panel som er produsert av Fujitsu. Det samme panelet brukes i ViewSonic VX2000 og Fujitsu-Siemens' egen 20,1" LCD-skjerm. Formac-skjermen er i så måte ikke unik. De grunnleggende egenskapene ved en LCD-skjerm bestemmes av LCD-panelet som er brukt, så noen vesentlig kvalitetsforskjell tviler jeg på at det er. Jeg tviler ikke på at fargegjengivelsen er god. Men pga. responstiden på 25 ms vil den være tregere til å oppdatere skjermbildet enn en CRT-skjerm. LCD-skjermer har sin fremste fordel i at de gir et skarpt og rolig bilde, som passer perfekt til all slags "2D"-bruk (etterhvert også bildebehandling på de beste skjermene, som f.eks. Formac-en). Men de er ikke førstevalget til spill, og er definitivt ikke verd prisforskjellen hvis det stort sett bare er spill du bruker. Etter min mening gir heller ikke LCD-skjermer noe mer behagelig bilde til spill, bare man sørger for høy nok refresh på CRT-skjermen. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 2. april 2003 Forfatter Del Skrevet 2. april 2003 Det står at Formac Gallery 2010 har en average på 15 ms (10-25 står det i specsene) Men er det ikke sli kat det ikke finnes hz på lcd skjermer.....eller har jeg misforstått det? Om crt skulle være bedre hvilke har du å annbefale for rask grafikk og spilling? Er det bedre skjemer enn toppmodellen til Eizo? Jeg har nå en LG 99G 19" skjerm men ville prøve å se om jeg kunne få en skikkelig killer skjerm sammen med den nye pcen jeg skal ha meg med bla.a. Radeon 9800 pro. Dugen skejrmen men eller vile jeg få bedre kvalitet i en ny? Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Det står at Formac Gallery 2010 har en average på 15 ms(10-25 står det i specsene) Ser at de skriver det. Det står: "15ms average (10ms rise, 25 ms fall)". I alle andre sammenhenger legger man sammen rise og fall time, så man ville si at responstiden er 35 ms. Men Fujitsu oppgir vel selv 25 ms på dette LCD-panelet. Ville antatt at det er mer korrekt. Men er det ikke sli kat det ikke finnes hz på lcd skjermer.....eller har jeg misforstått det? Både ja og nei. Refresh rate, som måles i hertz, er egentlig betegnelsen på hvor ofte signalet fra skjermkortet oppdateres. Også LCD-skjermer synkroniserer seg etter en gitt refresh rate, vanligvis 60 Hz. Men forskjellen er at du ikke ser flimmer på LCD-skjermer, så man kan kjøre 60 Hz uten at det blir slitsomt, noe som absolutt ikke er tilfellet på CRT-skjermer. Men kjører man 85-100 Hz på en CRT-skjerm, ser man heller ikke at det flimrer. Likevel har LCD-skjermer et enda roligere og behageligere bilde, men det merker man ikke i spill. Om crt skulle være bedre hvilke har du å annbefale for rask grafikk og spilling? Er det bedre skjemer enn toppmodellen til Eizo? Jeg har nå en LG 99G 19" skjerm men ville prøve å se om jeg kunne få en skikkelig killer skjerm sammen med den nye pcen jeg skal ha meg med bla.a. Radeon 9800 pro. Dugen skejrmen men eller vile jeg få bedre kvalitet i en ny? Raske bevegelser er ikke et problem på CRT-skjermer. For best mulig fargegjengivelse er skjermer med aperture grill-bilderør (Trinitron og Diamondtron) å foretrekke. Eizos toppmodell vil sikkert være ypperlig til spill, men kanskje litt overkill. Men det finnes skjermer med enda bedre spesifikasjoner, f.eks. Sony F520. Jeg ville uansett ikke lagt særlig vekt på så voldsomt høye oppløsninger, siden jeg antar at selv ikke den råeste PC vil klare å få særlig god ytelse i 3D-spill i f.eks. 2048x1536. Lykke til med valget! :-) Lenke til kommentar
CS_eR GøY Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 Sitter her på en herlig 22" necmitsubishi fp1355 diamontron NF jeg fikk mye bedre aim i spill etter at jeg fikk den og brightness osv er sinsykt klart og digg De har den ikke lenger siden Dtron NF blir bytta ut med Dtron Superbright som er hakket dårligere har jeg lest eneste som er litt dårlig med den er at man bruker 10 min på å finjustere skjermen ut i kantene og fixe geomentrien (jeg er mega kresen) den har faktisk ganske greit design med tanke på å bære den til lans osv oxo denn svidde litt i lommeboka da spesielt for meg som bare er 15 :s men jeg mener den var verdt investeringen på 8400 kr men men den varer nokk noen år Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Jeg har blitt fortalt av sålangt 3 forhandlere i norge at Formac Gallery er like god som en crt skjerm pga høy kontrask. høy lysstyrke, helt ny lcd teknologi og 24 bit fargedybde samt mye raskere pixel responstid. Denne skjermen skal visst være YPPERLIG til spill og multimedia/film og skal ha en suveren kvalitet. Absoluttdata sa at en måtte "oppleve" skjermen og ikke gå etter spesifikasjonene, På Dinside.no står det at skjermen er helt topp i grafisk design osv. 15 ms responstid er jo ikke gale heller da Skjermen har et like stort skjembilde osm en 23" crt Sammen med Radeon 9800 pro må nå dette vere et skikkelig kick 8) Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 3. april 2003 Del Skrevet 3. april 2003 På Dinside.no står det at skjermen er helt topp i grafisk design osv. Ja, men er det det du skal bruke den til? Trodde du skulle spille på den... 15 ms responstid er jo ikke gale heller da Nei, hvis det tallet hadde vært til å stole på, hadde det vært bra (men fremdeles langt dårligere enn en CRT-skjerm). Skjermen har et like stort skjembilde osm en 23" crt Tja. Nå har jeg aldri sett en 23" LCD-skjerm. 20,1" LCD er jo større en typisk 21" CRT ihvertfall. Jeg har sagt hva jeg mener: at skjermen vil være fryktelig overkill til spill, og at du vil få en bedre skjerm for ditt bruk ved å kjøpe en CRT-skjerm. Men du ser jo ut til å ha bestemt deg for lengst, så kjøp den da vel. Du kan alltids returnere den hvis du finner ut at den ikke er verdt prisen. Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 3. april 2003 Forfatter Del Skrevet 3. april 2003 Joa har fått vite av folk som har disse skjermene i norge at slkjermen er minst like god som crt og andre som har prøvd den sier den er bedre. En på absoluttdata sa at en måtte oppleve skjermen og ikke gå ifra specifikasjonene men men....skal psote her om hvordan det går :wink: Er interrresert i en god skjerm til å spille ja...og samtidig om skjermen kunne være liten og lett hadde det jo vert helt topp Lenke til kommentar
Slabbedasken Skrevet 9. april 2003 Forfatter Del Skrevet 9. april 2003 Hopper fra Riva tnt2 ultra (32 mb sdram) og 19" LG 99G crt til Formac Gallery 2010 og Radeon 9800 pro (128 mb ddr) Dette kan bli spennende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå