Gå til innhold

Er Intel Atom en bra prosessor?

Økotufs

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er prossessoren Intel Atom bra?

og er 1054 ram bra?

jeg er håpløs :no:

Definer "bra"... Atom er veldig energigjerrig prosessor såvidt jeg har fått med meg, men ikke noe særlig rask.

1054 ram høres ikke særlig "bra" ut. Ikke 1024 heller for den saks skyld. 2gig (2048) er vel nesten å anse som minstekrav i disse dager.

Lenke til kommentar

Har denne i en Asus Eee 901, sammen med 1 GB ram, og det fungerer helt greit. Ikke noe som vil sette nye fartsrekorder, men det skaper heller ikke noe problemer. Nå skal det sies at jeg også bare har brukt den til det den er ment til; enkel nettsurfing, notatskriving etc. Helt greit, men ikke noe fartsmonster.

Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte EEE 901 visste jeg at Atom N270 ikke var noe fartsmonster, men jeg må si jeg ble litt skuffet da jeg merket at den var treigere enn Athlon XP3200+. Faktisk dobbelt så treig i SuperPI.

Det må da gå an å få C2D til å bruke ca. like lite (2,5W er ikke noe krav, 3-4W er greit nok), og fremdeles være kjappere (eller i det minste like kjapp) enn en fem år gammel budsjettprosessor.

Lenke til kommentar

Kanskje ikke alle som har fått det med seg, men man kjøper definitivt IKKE en mini-pc for hastighetens skyld. Om du faktisk kjøpte en EEE maskin og håpet på at den var raskere enn en vanlig desktop-maskin, om enn hvor gammel, så er det ikke rart du ble skuffet.

Kanskje du kunne fått sneket deg til angrerett...?

Lenke til kommentar
Kanskje ikke alle som har fått det med seg, men man kjøper definitivt IKKE en mini-pc for hastighetens skyld. Om du faktisk kjøpte en EEE maskin og håpet på at den var raskere enn en vanlig desktop-maskin, om enn hvor gammel, så er det ikke rart du ble skuffet.

Kanskje du kunne fått sneket deg til angrerett...?

Jeg synes ikke det er for mye forlangt at min-teknologien utvikler seg like mye som annen teknologi. I 2003 var det rævtreige Sony Ericsson T610 som herjet landet. I dag har vi smarttelefoner med operativsystemer som viser video, internett og liknende lynraskt, selv om telefonen er tynn som et knekkebrød. At det i dag ikke har blitt produsert en laveffektsprosessor som kan matche en budsjettprosessor fra 2003 synes jeg er ganske merkelig. Ihvertfall at den er over dobbelt så treig (2:12 kontra 0:55 i SuperPI). Til sammenlikning kan jeg kjøpe en større og tyngre laptop til 4500 kr som er omtrent 3 ganger raskere enn Athlon XP3200'en min (egentlig 6-8 ganger, siden dual-core kan kjøre 2 stk. SuperPI samtidig).

Men massene er vel villig til såpass ræva ytelse så lenge det ser stilig ut. Jeg gir egentlig langt faen i utseendet, men jeg trengte størrelsen, prisen og batterikapasiteten til EEE'en.

Jeg sier ikke at jeg vil ha en EEE som er raskere enn gamlemaskinen, men at den er ihvertfall omtrent like rask.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...