Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Varmeovn: Oljeovn eller vifteovn med keramisk varmeelement?

Anbefalte innlegg

Det er på tide å kjøpe en dings som kan varme opp kjøkkenet mitt en times tid før jeg våkner om morgenen, så jeg trenger en varmeovn med tidsur/timer. Helst en jeg kan stille inn til å fyre igang en times tid før jeg må stå opp slik at det er god lunk i huset når jeg skal nyte mine tørre brødskiver med brunost..

Jeg har sett på to alternativer fra DeLonghi. En oljeovn på 2000W med timer og fjernkontroll og det hele. Prisen er på stive 1695 kr. Så har jeg sett på en vifteovn med keramisk varmeelement (som ikke skal brenne støv og liknende) på 1800W med timer og fjernkontroll. Sistnevnte kan brukes som vifte om sommeren eller til å få sirkulasjon i luften i et vedovnoppvarmet hus, den står på en slik fot som gjør at den snur seg fra side til side for å spre varmen osv. Den koster 799 kr.

Kan noen anbefale enten oljeovn eller vifteovn med keramisk varmelement? Finnes det klare motforestillinger mot noen av delene? Andre tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I min erfaring er vifteovnen greiere hvis du skal ha rask oppvarming.

La oss si at du en morgen står opp en time tidligere, har glemt å stille om timeren og kjøkkenet er dritkald.

Da kan du sette deg foran vifteovnen og bli oppvarmet. Også grei hvis du trenger rask varming/tørking av klær/sko. Heng plagget over en stol og sett ovnen til å blåse bort på den.

Fordelen med oljeovenen er at den kan du ha stående på termostat, slår seg av og på hele dagen på egenhånd og holder en jevn temp i rommet i feks helgene. Vifteovenen er en litt mer strikkmotor, du må slå den av og på etterhvert som det blir for varmt/kaldt.

Lenke til kommentar

Sjølv har eg denne: vifteovn

Er heilt utmerka til å få opp temperaturen fort, den kan settast på timer, men eg bruker stort sett fjernkontrollen. Slår den på når eg våkner om morgonen og da er det varmt når eg er ferdig på badet.

Om du har stort kjøkken så berre rettar du den mot det området kvar du oppheld deg mest. Då slepp du å varme opp heile volumet.

Lenke til kommentar
Høres topp ut! Hvordan er støynivået på disse ovnene?

Dei er ikkje akkurat lydløse for å seie det slik men eg har ikkje målt den. Men når fyrst du har fått opp temperaturen så slår den seg berre på av og til.

Sjølv er eg godt fornøgd med den, men det hender seg at eg bruker fjernkontrolen og slår den av visst eg ser på tv eller liknande.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...