Gå til innhold

Vista 32/64 bit og samme nøkkel?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
samtlige vista-nøkler fungerer både på 32 og 64bits instalasjonsmedia, så ja.

(også oem-nøkler, selv om man da kansje må benytte seg av telefonaktivering...)

dette er tvilsomt, da følgende er til salgs hos Komplett

Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk SP1,OEM,DVD 32bit

Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk SP1,OEM,DVD,64bit

Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk, Fullv, DVD ( denne har fritt valg mellom 32- 64 bit )

jeg sendte en mail til microsoft angående dette ( om det var mulig å installere 64bit på samme nøkkelen ) og fekk dette svaret:

Mange takk for epost.

Er der en OEM-versjon som var installert på din PC av en av de store

leverandørene som Dell eller Hewlett Packard ber vi deg vennligst om å

vende deg til denne leverandøren for å få informasjon om du kan bestille

en 64-bit-versjon.

Skulle noe være uklart eller du har flere spørsmål er du velkommen til å

kontakte oss igjen.

Med vennlig hilsen

Karin Schulenkorf

Microsoft Direct Services Team

E-mail: [email protected]

Lenke til kommentar

Ditt eksempel fra komplett:

Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk SP1,OEM,DVD 32bit

Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk SP1,OEM,DVD,64bit

Forskjellen mellom disse to er mediet som følger med i pakken.

Microsoft Windows Vista Ultimate Norsk, Fullv, DVD ( denne har fritt valg mellom 32- 64 bit )

Denne har en AIO-disk, med både 32 og 64bits inkludert.

OEM vs fullversjon går på hva man har lov til å gjøre med lisensen. OEM kjøpt som OEM og ikke medfølgende en ferdig maskin er forøvrig forskjellig fra systembygger-OEM som komplett selger.

Det som skjer om man tar nøkkel fra en større oem og bytter til 64 eller 32bits er at den da vil oppdage at maskinen ikke stemmer med det lisensen gjelder for, og da nekter å aktivere seg over nett, men alikevel fungerer fint med telefonaktivering. Har gjort dette selv, i strid med lisensbestemmelsene(siden jeg byttet den over til en annen maskin), men alikevel så fungerer det...)

Lenke til kommentar

Jeg har en laptop fra Asus, ble levert med 32 bit. Reinstallerte for å slippe alt forhåndsinstaler møl, og tok 64 bit, brukte samme nøkkel. Dette er en OEM. Måtte bruke telefonaktivering, men ellers null problem.

Har også retail nøkler jeg har bytta i mellom også. Så det går, i prakis iallefall, selv om det kanskje strider med lisensregler.

Lenke til kommentar

Den nøkkelen du fikk gjennom jobben kan nok være en MSDN nøkkel, og det burde iallefall ikke være noe problem.

Vista har kun to DVD plater. En 32bit og en 64bit. Hver av disse inneholder alle versjoner. Når du taster inn nøkkelen legger den inn riktig versjon basert på nøkkel.

Derfor trenger du kun å skaffe en Vista x64 plate. Jeg vil anbefale deg å prøve å skaffe en som har SP1 inne allerede, for å slippe å legge denne inn etterpå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...