L4r5 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Så enig så enig i denne artikelen. Lenke til kommentar
Lea Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) josh909, jeg syns pastasausresonnementet dit er glimrende! Den abstrakte varen "kjøttdeig til en pastasaus" har en fastpris på 39 kr uansett hva man mener er passe mye kjøttdeig til en pastasaus, så lenge denne mengden befinner seg innfor omstendighetenes begrensninger som i dette tilfellet er størrelsen på kjøttdeigpakken. Hvis pakken er 400 g, er prisen 39 kr uansett om jeg velger å benytte 75 eller 400 g. Fastpris. Men selvfølgelig snakker vi om en fastpris med visse betingelser. Alt i livet har betingelser. Kjøttdeigen har en mengdebegrensning (hvor stor pakken er) og en tidsbegrensning (siste forbruksdag). Du legger jo selv betingelser i din definisjon av fastpris ved en tidsbegrensning på en måned. Spør du meg, vil begrepet "fastpris på kjøttdeig" uten noen liten skrift, * etter ordet eller lignende bety at jeg betaler 39 kr, og så har jeg fri tilgang på varen. Ubegrenset. Noe som desverre for Meny ville bety at de måtte ansette folk som fulgte meg døgnet rundt året rundt verden rundt med rikelige mengder fersk kjøttdeig. For det var jo ingen betingelser? Ingen betingelser om et bestemt geografisk sted innenfor visse åpningstider... Og forsåvidt, det var vel ingen betingelser som begrenset det til meg som person? Så når jeg en dag dør, vil mine barn arve varen, så får de selskap av han fyren i Meny-skjorte som bærer en kjølebag med kjøttdeig helt til deres barn igjen arver den osv. Poenget er: "fastpris"-begrepet til mobiloperatørene er et veldig forvirrende og upresist begrep, og f.eks. "pakkepris" ville nok være et bedre begrep, men en bestemt betingelse endrer ikke begrepets gyldighet i større eller mindre grad enn en annen. Hvis det kan kalles fastpris med tidsbegrensning, så kan det også kalles fastpris med mengdebegrensning. En begrensning er en begrensning uansett. hvordan kan en fastpris ha begrensninger (utover tidsbegrensning, f.eks. per måned)? Hva gjør en tidsbegrensning så forskjellig fra alle andre begrensninger at den skal få særbehandling? Endret 23. oktober 2008 av Lea Lenke til kommentar
Essem Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Dere får ringe forbrukerombudet Lenke til kommentar
zaqqoZeq Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Burde vært en lov som sa at gratis er gratis Lenke til kommentar
Geirern Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Flott innlegg Lea! =) Ellers er jeg delvis enig i artiklen, selv om jeg ikke har noe imot fast-pris-begrepet. Hvis det skulle vært som du sier, altså uendelig forbruk mot en fast-månedsavgift, så hadde en av to ting skjedd. Enten måtte månedsprisene på "pakkepris"-abonnomentene gått opp, noe som hadde vært ugunstig for de aller, aller fleste. En annen ting som hadde skjedd hadde vært KillBill-fenomenet, og hvordan gikk det med dem.... ? Ellers vil jeg være vrang og si at Telenor også har en oppstarts-avgift på 0,69 på vennetjenesten sin, ikke 0,89. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Unnskyld meg, men hvorfor vanker det skryt her? La meg sitere ingressen på denne artikkelen:Amobils Marius Valle er lei av operatørenes ordkløveri. ..og så la meg sitere Marius Valle fra overskriften på en artikkel han selv publiserte i går: Talkmore med fastpris på data Ja, den observante leser vil påpeke at det nå står "fastpris" (med klammetegn), men det gjorde det ikke da artikkelen ble publisert. Så -- Marius Valle hater tøvet fra operatørene, men har ingen problemer med å spre det på sin egen nettside for å dra inn flere klikk og da tjene mer i reklameinntekter. Herlig. Kommer da tydlig frem at han mener det det med "fastpris" ironisk .. Talkmore med "fastpris" på data Men det gjelder kun de første 50 megabytene du laster ned. Om man leser underteksten til overskriften Endret 23. oktober 2008 av Dain Bramaged Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Burde vært en lov som sa at gratis er gratis Markedsføringsloven § 2. Villedende forretningsmetoder. Det står riktignok med juridisk språkdrakt. Lenke til kommentar
gulars2001 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jo mer jeg ser argumentasjonen her angående begrensningen så tenker jeg at begge sider her tar feil. Fastpris må jo bety at prisen for abonementet er det samme. vilket vil si at hvis det pluttseilg blir islandske tilstander her så koster fremdeles abonementet ditt x antall kroner prisen er og blir fastsatt. Ordkløyveri blir det uansett men er enig i at det missbrukes i denne sammenhengen da fastprisabonementet markedsfører seg med at du kan ringe så mye du vil (men så tar forebehold om at jeg ikke "vil" ringe mer enn 3000 minutter). Essensen her er vel et merkelig utalt ønske om standarisering av prisetting på telefonabonement. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Vet ikke om det er noen andre enn meg som ser at det blir litt galt dersom f.eks. en operatør innfører fastpris: Fastpris 1: 3000 ringeminutter gratis per måned, og 0.79 utover det. Fastpris 2: 5000 ringeminutter gratis per måned, og 0.79 utover det Fastpris 3: 1000 ringeminutter gratis per uke, og 0.79 utover det. Fastpris 4: 100 ringeminutter gratis per dag, og 0.79 utover det. Fastpris 5: 45 ringeminutter gartis per time, og 0.79 utover det Eller satt helt i spissen: Fastpris 6: 50 ringesekunder gratis per minutt, og 0.79 utover det Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Burde vært en lov som sa at gratis er gratis Markedsføringsloven § 2. Villedende forretningsmetoder. Det står riktignok med juridisk språkdrakt. Er dette vi som forbruker kan klage inn til Forbrukerombudet? Vil det være ein mulighet for at dei kan kjøre ein sak på dette? edit:skrivefeil Endret 24. oktober 2008 av Akvarius Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Er dette vi som forbruker kan klage inn til Forbrukerombudet? Ja, klage kan sendes inn her. Vil det være ein mulighet for at dei kan kjøre ein sak på dette? Jeg vet ikke hvordan rettsgangen i dette er, men det kan nok ende opp med en rettsak ja. Lenke til kommentar
Akvarius Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Takker Da skal det klages. Da har eg faktisk gjort noe fornuftig på jobb i dag og. Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 (endret) Jeg har irritert meg lenge over de kyrre-reklamene til talkmore/telenor. Det burde ikke vært lovlig å markedsføre noe på den måten. Å si at man "i praksis" eller "nesten", som de så fint smyyyyger inn så man såvidt får det med seg hvis man hører godt etter, kan ringe så mye man vil for kr 349 er jo blank løgn. Man kan DEFINITIVT IKKE i praksis ringe så mye man vil for kr 349. Og å kalle noe slikt for fastpris er utelukkende misvisende. Fastpris er forbundet med å betale èn pris, og deretter ha ubegrenset bruk. Det er også dette de hinter til i reklamene sine. Men det er verken fastpris eller ubegrenset bruk. Juks og bedrag, og det burde vært stoppet. Endret 24. oktober 2008 av bo1e Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Jeg har selv vært på en pizzasjappe med 'spis så mye du vil' der jeg etter en 'god del' besøk i disken for å hente mer pizza (jeg var sulten student ) fikk en sur kommentar fra hun som jobbet der om at "det er ikke meningen man skal sitte her og spise hele kvelden!". Hehe... Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 "Spis så mye du vil"-tilbud ser jeg på som en utfordring. Jeg skal spise så mye at jeg koster dem mer i råvarer enn det jeg betaler. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 hehe, enda bedre om en har mobilt bredbånd eller wifi innen rekkevidde. bare ta med laptopen og opprett "kontor" men dette er ett generelt problem med markedsføring, ikke noe som er unikt for mobilmarkedet. markedsføring spiller som oftest på at forbruker oppfatter ett ord til å ha annen mening den hva ordbok og forbrukerkontor mener det har. trikset blir å være ett eller flere skritt foran lovskribentene, slik at når ett hull blir tettet har dem forlengst to-tre nye klar til bruk. økonomisk geriljakrig rett og slett. Lenke til kommentar
ptfe Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Helt enig dette her, men vil bare legge til: Husk at om du faktisk kunne ringe så mye du ville for 399,- i måneden, er det jo ingen som stopper deg i å sette mobilen på lading, ringe kina, og snakke i 30 uavbrutte døgn. Og vips så har du et konkurs telefonselvskap. Tull å kalle mye av dette fastpris, men noe ekte fastpris (type bredbånd), tror jeg ikke lar seg gjøre... Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Helt enig dette her, men vil bare legge til: Husk at om du faktisk kunne ringe så mye du ville for 399,- i måneden, er det jo ingen som stopper deg i å sette mobilen på lading, ringe kina, og snakke i 30 uavbrutte døgn. Og vips så har du et konkurs telefonselvskap. Tull å kalle mye av dette fastpris, men noe ekte fastpris (type bredbånd), tror jeg ikke lar seg gjøre... Tror ikke noen foruten om de 100% dedikerte kverulantene ville reagert på om du bare kunne ringe så mye du vil til de i Norge. Det at du faktisk ikke engang kan ringe så mye man vil i Norge er det stor grunn til å reagere på. Lenke til kommentar
hobgoblin Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 gjetter meg til at fastpris kun vil gjelde for innenlandssamtaler, alternativt at operatør forbeholder seg retten til å kutte en lengre (og dem bestemmer definisjonen av lengre) utenlandssamtale etter å ha gitt en advarsel i telefonen. men så er jo det hva som gir problemer for en del isp-er også, etter at folk bruker mer og mer streaming og p2p, kunden betaler fast sum, mens isp har en mengdebasert avtale med neste trinn i kjeden. dette fordi isp har gamblet på at ingen vil finne på å bruke all kapasiteten dem faktisk betaler for, 24/7. når så det skjer så sitter isp igjen med svarteper. derfor ser i flere og flere rapporter om isp-er som driver med underfundige løsninger for å redusere bruken. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2008 Del Skrevet 24. oktober 2008 Tull å kalle mye av dette fastpris, men noe ekte fastpris (type bredbånd), tror jeg ikke lar seg gjøre... Helt enig. Selv uten så ekstreme eksempler så vil fastpris la seg utnytte av enkelte slik at det hever prisen på tilbudet til alle de som ringer lite med det abb. Fastprisen vil altså falle heldig ut for noen men tilsvarende uheldig for andre. Da synes jeg det er bedre å kutte fastpris og bare tilby betaling etter forbruk. Men betalingen etter forbruket bør gjøres mye enklere å sammenligne enn i dag. Prisene bør være reelle i forhold til hvor mye belastning det er på GSM-nettet målt i f.eks Byte. Hvis 1 MB koster 1 krone og 1 minutt tale bruker 1MB så burde det kostet det samme. Hvis SMS bruker 0,01 MB så burde det koste 1 øre. MMS er vel rundt 0,2 MB og dermed 20 øre. Oppstartskostnader burde vært oversatt til de reelle kostnadene. F.eks kobling mot en annen kunde (telefon/SMS/MMS) = koster det dobbelte av å koble mot internett (datatrafikk). Prisstrukturen burde vært pålagt så enkel at det blir lett å sammenligne. Altså ingen bonusordninger, billig helgeringing, familie og venner, kampanjepris på MMS, ulike datatrafikk på ulike tider av døgnet osv. Det burde være enkelt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg