CurSe Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Jeg blir litt forvirret om denne "2-millionersgarantien" som alle banker har, de som er med i Banksikringsfondet, er det virkelig en garanti for ALLE? Leste noen artikler i en nettavis her om dagen hvor det så pent sto at den vanlige mannen i gata som hadde under 2 millioner på bok hadde ingenting å frykte, staten skulle garantere for disse pengene hvis banken gikk konkurs. Så leser man diverse leserinnlegg og sånt som sier at det er slettes ikke sikkert at staten kan garantere for disse pengene for de har bare en vis sum som de kan betale ut som garantier, når dette er tomt så er det fritt for penger og de som ikke fikk noe må klare seg uten. Hva er rett? En annen ting jeg har tenkt litt på er at hvis norsk økonomi virkelig skulle havne i en krise med skyhøye renter og sånt, hva skjer med pengene mine da? Har en del penger på bok, men langt fra millionær, så på en måte hadde jo ikke skyhøy rente gjort meg noe, men ville pengene samtidig bli mindre verdt? Eller kanskje omvendt? Er ingen økonom som dere skjønner og er rett og slett nysgjerrig på hva som kan skje med sparepengene mine fremover. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Det bankene tjener penger på, (bortsett fra investeringer og gebyrer ), er forskjellen mellom utlånsrente og innskuddsrente. Du setter f.eks 1000 kroner på konto, får f.eks 5% rente av de pengene, som så banken låner ut igjen til 10% rente. Banken låner altså penger av deg, som den låner videre til høyere rente, og tjener derved penger på det. Det som har ført til bankkrisen i f.eks island er at bankene har lånt ut mer penger enn de har til folk med dårlig betalingsevne, og har da endt opp i en situasjon der de mangler penger til å betale ut pengene folk har på kontoene, og kan da selv ikke betale sine "lån". En slik situasjon fører alltid til en viss hysteri blant folk, som da vil sikre sparepengene sine ved å ta de ut. Dette fører til enda mer negativ kapitalstrøm for bankene, som til slutt har gått konkurs. Grunnen til at norges stat garanterer for sparepengene til folk, er nettopp for å forhindre en situasjon der folk står i kø for å ta ut sparepengene sine om det får dårlig med banken, og dermed omtrent garanterer at banken faller sammen. Selvfølgelig, om samtlige norske banker går konkurs samtidig, vil nok staten ikke kunne betale ut, men norske banker er solide, og noe slikt vil nok ikke hende. Har du lite eller ingenting i lån og en del penger på konto, kan du nok tjene på situasjonen ja. At pengene blir mindre verdt har med inflasjonen å gjøre. Om inflasjonen er på 5%, og innskuddsrenten er på 5%, går du i "null" hvert år du har pengene på konto. Hadde du gjemt dem i madrassen hadde du tapt 5% av pengeverdien. Inflasjonen er grunnen til prisstiging. Det er høyere enn normalt inflasjon i norge for tiden, så mye av gevinsten blir spist opp som du sier Endret 23. oktober 2008 av likferd Lenke til kommentar
KEX Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Applaus går til likferd! Enkelt og godt forklart innlegg. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Vel, det du HAR å frykte for tiden er at sparepengene "forsvinner" pga. at sentralbanken ikke klarer å gjøre den ene jobben de er satt til, og nå setter ned renten når den burde settes opp. La oss si du har markedets beste innskuddsrente for øyeblikket, 7%. Trekk fra skatten, så sitter man igjen med 5,04%. Dette er allerede mindre enn prisstigningen vi har hatt på 5,3% siste år, og det er før formueskatten er trukket fra. Kjøpekraften for pengene du har på bok blir altså mindre fra år til år, ikke større slik som man gjerne skulle tro. For å gjøre det enda mer tragisk, så kan man også se på kronekursen. Vi kan ikke ignorere det faktum at vi i Norge er avhengige av å importere stort sett det meste. Nå har vel kanskje 20% av verdien på kronen forduftet i løpet av bare et par uker. Dette betyr igjen at kjøpekraften på sparepengene går opp i røyk. Så konklusjonen er at så lenge du har under 2 millioner på bok, så er det ikke noe problem å få det antall kroner du har spart utbetalt fra staten. Problemet er at verdien at dette beløpet i dag er noe helt annet enn det var for bare noen få uker siden. Lenke til kommentar
trygvan Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Jeg er heller ikke økonom, så ta gjerne påstandene mine med en klype salt. Når det er sagt vil jeg påstå at det skal gå svært langt før du trenger å frykte sparepengene dine, og vi er LANGT unna den situasjonen nå. Jeg skal prøve å forklare hvorfor jeg ikke er pessimistisk ift dette: Sikringsfondet er på et par titalls milliarder. Nøyaktige tall kan jeg ikke stille med, dette er etter hukommelsen fra hva Kristin og co sa på dagsrevyen for et par dager siden. Sikringsfondet utgjør en viss andel av de totale innskuddene i Norge (en fjerdedel eller noe sånt). Hvis alle bankene går konkurs samtidig blir det altså et problem. MEN; hvis de går konkurs, så er mest sannsynlig årsaken til dette at folk har tatt ut mye av pengene sine av banken på forhånd. Det vil si at den totale innskuddsmengden er betydelig redusert og sikringsfondet dekker da plutselig en langt større andel. Derfor tviler jeg på at tapene blir store. Jeg har også litt penger på bok, men jeg har også et stort lån. Jeg tenker derfor at det er lurt å bruke det lille jeg har som en sikkerhetsbuffer mot for eksempel permitering eller liknende og har det derfor på banken. Det er imidlertid begrenset hvor mye slik likviditet det skal lønne seg å ha. Hvis du har mer enn 4-5 månedslønner på bok, hva med å se på noen indeksfond nå som kursene er lave? Endret 25. oktober 2008 av trygvan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå