Gå til innhold

Når ble det slutt på retningsnumere i telefonnummer?

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å tidfeste et dukument. På dokumentet er det oppgitt et telefonnummer 033-xxxxx

Nummeret til samme sted i dag er 333xxxxx.

Jeg lurer altså på når norge gikk over til å ikke bruke retningsnummere lenger for å få en pekepin på hvor gammelt dokumentet er.

Noen som husker?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De gikk ikke vekk fra de, før trengte du ikke å bruke rettningsnummer hvis du ringte innefor din egen "kommune", feks i bergen, hvis du skulle ringe det som nå er f.eks 55-123456 så ringte du før 123456 hvis du var i kommunen selv.

Er vel ikke så mange år siden man gikk over til 8 siffrede nummer for alle, 92?

Lenke til kommentar

1992?

I alle fall mellom september 1991 og oktober 1993. Jeg husker det ut fra at jeg bodde i Stavanger i den perioden, og da jeg bestilte telefon i mitt eget navn etter å ha flytta hjemmefra, fikk jeg nummeret 04-52 96 93. Allerede da måtte man som en overgangsordning bruke hele nummeret med 04 også når man ringte lokalt. Man kan dermed si at ordningen med retningsnummer allerede var opphørt, men numre på brevpapir etc. begynte fortsatt med 04-.

Mens jeg bodde der, ble nummeret endret til 51 52 96 93. Sannsynligvis i 1992. Eller første halvår 1993.

PS: Hvis noen lurer, så er nummeret jeg oppga her ikke i bruk i dag i følge telefonkatalogen.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Hva tolker man dette som?

At man i 1992 måtte slå retningsnummer og nummerene startet fortsatt med 0, eller at det var da alle fikk nye nummere uten 0 først?

Edit: Det jeg er på jakt etter er når nummerene endret seg på brev o.l.

Endret av petterg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...