Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Maskina nekter å boote.


Anbefalte innlegg

Hallois.

 

Har over lengre tid hatt problemer med at maskina slår seg av i ny og ne, litt som den vil, noen uker var den helt fin uten et eneste problem, også iløpet av en dag slo den seg selv av fem-seks ganger. Men i kveld var det altså slutt. Satt og prata med noen på MSN, da skjermen plutselig lyste blått i en brøkdel av et sekund, også reboota PCen, viftene på turbospeed, som vanligvis skjer de to-tre sekundene etter oppstart, men deretter skjedde det ikke noe. Viftene gikk i hundre, men det kom ikke noe bilde på skjermen. Dro ut PSUen, PCen slo seg av, satt den inn igjen og prøvde på nytt. Viftene på turbo, alle lysa i kabinettet lyser, men ingen bilde på skjermen, ingen tegn til respons fra PCen at all. Jeg sjekka en del kabler, at de satt riktig i, og koblet til og fra en liten ekstravifte jeg monterte, uten hell. PCen er relativt ny, fra Komplett, kom i Mai. Skjønner ikke helt hva i all verden problemet kan være.

 

Nå sitter jeg her med en ubrukelig PC til 10000 kroner.

 

Noen ideer? Hjelp! (550W PSU, E8400 Duo Core, 9800GTX, 4gb RAM, 32-bits Vista)

Endret av Calath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen errorbeeps idet jeg slår på maskina, ihvertfall ikke etter det jeg har hørt. Bare masse viftestøy og lys. Kan høre nøyere etter senere i dag. Har snoka litt rundtom på nettet og ble ikke akkurat noe klokere. Antall feil det kan være som jeg fant hos folk med samme problem;

 

- Defekt hovedkort

- Løst hovedkort

- Løse kabler

- Svidd CPU eller skjermkort

- HDDen ikke skikkelig tiloblet

- HDDen ødelagt, kjøp ny

- Defekt minne

 

Skal prøve å resette CMOS senere i dag, men jeg har mine sterkeste tvil på at jeg får noen positive resultater som resultat av det.

Lenke til kommentar

Jeg kan ihvertfall utelukke et par av de mulighetene.

 

Følgende kan IKKE være grunlag for feilen din (ihvertfall den delen som gjør at maskinen ikke starter):

 

- HDDen ikke skikkelig tiloblet

- HDDen ødelagt, kjøp ny

(begge disse to ville fremdeles ført til at POST skjermen viste, og så ville den stoppet der, men du hadde fått bilde)

 

I tillegg er disse usansynlige:

 

- Svidd CPU: For det første skal det jæla mye til for at du dreper en CPU ved mindre du overvolter den sterkt eller fysisk mishandler den. Har ALDRI sett eller hørt om en CPU som bare døde av seg selv ved mindre som sagt den var seriøst overvoltet. Selv om evt. kjøleren var totalt feilmontert så har alle moderne CPUer safeguards mot at de kan brenne seg ut pga. varme. CPUen vil throttle seg ned og om nødvendg slå seg helt av om de når kritisk temp. Manglende/skadet CPU vil som regel også produsere error-beep fra hovedkortet gitt at du har en intern-speaker tilkoblet naturligvis.

 

- Ødelagt skjermkort: Joda, men om det bare er sjermkortet skal du fremdeles da få startup-beep'et som kommer på POST skjermen. Du ville også da hørt at harddisken lastet inn OS'et som normalt. Om ingen av disse to tingene skjer så kan du som regel utelukke det som årsak. Selvfølgelig er det best dog om du tester kortet i en annen maskin for å være sikker.

 

-Løse kabler: Jo, kanskje mulig, men jeg kan ikke komme på noen situasjon hvor det ville produsert det problemer du opplever, untatt kanskje strømtilførselen til hovedkortet, og den ekstra strlmtilførselen som går direkte til CPUen (dersom ditt hovedkort har en slik tilkobling, hvilkeet det sikkert har).

 

Jeg tipper som sagt det kan være defekt RAM, så test som nevnt over. Reset av CMOS er aldri galt, så det ville være neste steg. Fungerer ingen av disse tingene så reduser maskinen til det absolutt minimale. Dvs: kun hovedkort+CPU+1 brikke RAM+ skjermkort, ingenting annet. Noe mer trenger du ikke for å få POST skjermen frem for å se hva som skjer, og du minimerer da antall mulige feilkilder.

 

Du får teste litt som beskrevet og gi oss en oppdatering så får du nok orden på det skal du se ;) Ved mindre du er skikkelig uheldig og det er hovedkortet som har klart å ta kvelden av seg selv så er det i grunnen ikke så vanskelig å teste/uteukke de andre kritiske komponentene.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

I forbindelse med POST-skjermen, så har jeg et lite spørsmål. CPUen min har vært overklokka til 3.6GHz på luft, med en volt på 1.30000. Jeg fant etter en stund ut at jeg egentlig ikke var komfortabel med å leke med PCens liv, og restoret BIOS til default etter en stund, men selv under prime 95-load så var temperaturene aldri over 55 grader.

 

Uansett, etter å ha lekt med CPUen i BIOS, ser jeg kun Motherboardets (ASUS P5N) startupskjerm, og deretter hopper PCen rett på OS-loading. Noe måte jeg kan få tilbake den svart/hvite skjermen med ymse informasjoner og tall som omhandler PCen min?

 

Er forøvrig for tiden på skolen. Tar og tester CMOS-reset før jeg begynner å ta inn og ut RAMen. Hvis ikke det fungerer prøver jeg å gjøre som du sier, selv om jeg ikke er spesielt trygg på det som skjer inne i kabinettet, for å si det sånn. Har dog en del kamerater som kan hjelpe, så det går nok greit.

 

Hvis ikke dette funker, så satser jeg på at Komplett tar det på garantien selv om jeg har kuka med litt lett overklokking.

Lenke til kommentar

Det der høres nøyaktig ut som et problem jeg fikk for et par dager siden. Viftene startet opp, viften på skjermkortet gikk for fullt slik den pleier å gjøre med en gang etter boot, men det skjedde ikke noe mer. Ikke noe bilde, ingenting.

 

Det som var problemet hos meg var at den ene minnemodulen var defekt. Etter at jeg fjernet den fungerte alt som før. Egentlig et ganske greit problem siden minne for tiden er veldig billig, samt at det er lett å sende inn til retur. En slipper også å demontere hele PC-en for å sende inn en minnemodul. Håper derfor for din skyld at Stigma har rett og at det er en minnefeil.

Endret av AskBurle
Lenke til kommentar

Vel. Som jeg var redd for, så hjalp ikke noe av det jeg nå har prøvd. Først tok jeg ut mitt ekstra lydkort for å forsikre at det ikke skapte noen problemer. (Et Xi-Fi Bulk Xtrene Gamer) Reboota, hjalp ikke.

 

Deretter tok jeg ut RAM-brikkene (jeg har 2), prøvde dem én og én, i hvert av de fire sporene, og prøvde begge brikkene i begge sporene samtidig, skifta plass på dem og prøvde det jeg tror var omtrent alle mulige kombinasjoner. Ingenting fungerte, så da, med mindre jeg overså noe, kan det ikke være det heller.

 

Edit: det er jo en minimal sjanse for at begge RAM-brikkene mine er defekte, så en kamerat skal ta seg en tur over med hans brikker for å finne ut om det er problemet. Jeg tviler. :l

 

Til sist fjerna jeg skjermkortet mitt, fordi det er umulig å komme til CMOSen når skjermkortet er i. Deretter dro jeg ut batteriet til hovedkortet (Etter jeg hadde unplugga PSUen), flytta pinen på CMOSen et hakk bort, venta i ti sek, satt den tilbake, inn igjen med batteriet, inn igjen med skjermkortet, prøvde å reboote, samme problem. Masse viftestøy, ingen bilde på skjermen. For å utelukke at skjermkortet var problemet, koblet jeg lydkortet til speakers og satt relativt høy lyd på for å høre om Windows startet opp, men den gang ei. Ikke noe lyd etter ti minutter.

 

Jeg har dog ikke prøvd å starte opp PCen uten lydkortet etter jeg resetta CMOS, men jeg tviler på at det skal ha noe å si.

 

Hovedkortet har forresten strøm, det lille power-LED lyset lyser grønt og ser ut til å ha det helt fint.

 

 

Nå er jeg virkelig clueless ???? Ser ut som at jeg må kontakte Komplett igjen, med mindre noen andre har noen innspill?

Endret av Calath
Lenke til kommentar

Jeg opplevde nøyaktig det samme på jobbpc, 2 stk faktisk. Pc'en skrudde seg av og når jeg starter den opp igjen så går vifter på max turtall, men jeg får ikke bilde på skjermen. Testet først å bytte ram og psu uten at det hjalp, så pc'en ble sendt inn og dødt hovedkort ble konstatert.

 

Det første HK døde uten en lyd, men med nøyaktig samme symptomer som du beskriver. Den andre forsvant med et lite *poff* (kjip lyd), og hadde også samme symptomer. Disse pc'ene er riktignok av litt eldre årgang (garanti akkurat utgått selvfølgelig), men jeg holder en knapp på at det er hovedkortet ditt som har tatt kvelden.

Lenke til kommentar

Og da er spørsmålet; kan lett overklokking av en god CPU (Duo Core E8400 3.0GHz til 3.6GHz på 1.30000v) føre til et defekt hovedkort, og, hvorvidt kan reperatørene finne ut om overklokking er grunnen til dette? Jeg har garanti, men jeg tviler på at den gjelder hvis overklokkinga er grunnen.

Lenke til kommentar
Og da er spørsmålet; kan lett overklokking av en god CPU (Duo Core E8400 3.0GHz til 3.6GHz på 1.30000v) føre til et defekt hovedkort, og, hvorvidt kan reperatørene finne ut om overklokking er grunnen til dette? Jeg har garanti, men jeg tviler på at den gjelder hvis overklokkinga er grunnen.

Det lureste du kan gjere er å benytte deg av garantien din, det hørest for meg ut som Hovedkortet ditt kan vere synderen. Lett overklokking skal ikkje skade hovedkortet og er det gåent kan dei ikkje finne ut at du har fikla med det nei, for då får dei ikkje fram biosinnstillingane. Lykke til

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...