Gå til innhold

Hijab i politiet.

Anbefalte innlegg

Etter å ha mottatt Politidirektoratets vurdering, er det besluttet at politiets uniformsreglement skal endres slik at det gis anledning til bruk av religiøst hodeplagg sammen med politiuniformen

Det eneste dette viser er jo at de i beste fall ikke egentlig vet hva de vil oppnå, eller at de til og med lyver og dikter opp argumenter etter hvert som diskusjonen går for å få noe gjort for å oppnå et eller annet mål de har som de kanskje ikke vil snakke for høyt om offentlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
det trenger ikke være mer enn en kartlegging av resurser. Folk med forskjellig bakgrunn har forskjellige fordeler og ulemter i forskjellige situasjone rsom politiet må håndtere til daglig. Å skaffe seg oversikt over hvor forskjellige ansatte kommer fra og hva slags språk de eventuelt snakker i tillegg til norsk har lite med rasisme å gjøre. Jeg føler meg ikke forskjellsbehandlet bare fordi sjefen min vet hvilke programmeringsspråk jeg kan og hvikle språk han i nabokontoret kan.

Jeg syns det er litt rart at de ikke allerede har rutiner rundt denne type informasjon. Det er for eksempel veldig greit å vite om han vietnameseren som jobber i den eller den enheten snakker vietamesisk eller om han er adoptert. På den måten kan han hentes inn som resurs i andre enheter når det er behov for det. Alle som er i arbeidlivet må tåle å bli flytet litt rundt på i forhold til arbeidoppgaver og hva som trengs i bedriften. Hvorfor skulle det være noe anderledes i politiet?

Jeg skjønner at det vil være visse fordeler ved dette, f.eks. hvis man skal infiltrere et tungt religiøst gjengmiljø (lol). Men en "Vietnameser" som du sier, vil jeg heller kalle en nordmann, om han har norsk pass og personummer. Snakker norsk, bor i Norge, jobber i Norge, da vil jeg betrakte han som norsk. Uansett om han heier på vål'enga ("min rellion") eller er buddhistisk munk, og kan ha hva som helst som hudfarge , så skal man vel ikke dette ha noe med jobben å gjøre?

Lenke til kommentar

Det har like mye med jobben å gjøre som alle andre ting du er flink til hvor arbeidgiver kan benytte deg som resurs, sammtidig som de bruker dine kolleger til andre ting som de kan som du ikke kan. Det å være av invandrerbakrgunn kan gi en person en erfaring som ikke alle andre har derfor er det viktig å kartlegge hva slags pakgrunn folk har. Dette gjelder selvsagt ikke bare invandrere, men alle mulige egenskaper. Men som sagt så vil det spesielt for politiet kunne være av betydning (resursmessig, ikke særbehandlingsmessig) hvorvidt en person er av invandrer bakgrunn eller annen minoritet.

Du sier du skjønner det kan være lurt i forhold til spesielle situasjoner, samtidig som du ikke skjønner hva dette har med jobben å gjøre. Hvordan i alle dager skal man kunne plukke ut mennesker som er bra egnet til diverse "spesialoppdrag" uten å på forhånd ha kartlagt hva slags bakgrunn de forskjellig har. Med bakgrunn mener jeg da alt personen har erfart før politiopplæring og det innebærer også hvorvidt man er invandrer (spesifikt hvor man kommer fra), nordlending eller hardbarka vål'enga-fan.

Endret av Xell
Lenke til kommentar
Etter å ha mottatt Politidirektoratets vurdering, er det besluttet at politiets uniformsreglement skal endres slik at det gis anledning til bruk av religiøst hodeplagg sammen med politiuniformen

Det eneste dette viser er jo at de i beste fall ikke egentlig vet hva de vil oppnå, eller at de til og med lyver og dikter opp argumenter etter hvert som diskusjonen går for å få noe gjort for å oppnå et eller annet mål de har som de kanskje ikke vil snakke for høyt om offentlig.

Det tror jeg du har helt rett i.

Men det var forslaget, og uavhengig av tiltenkt effekt så ville det tilatt andre religiøsehodeplagg.

Jeg hadde krevd å kunne gå med spaghetti og kjøttboller på hodet.

Lenke til kommentar
Det er altså tydelig at det er hijab regelen var ment å gjelde for.

Skjult agenda altså, for det ble vel sagt, så vidt jeg har forstått dette, at dette skulle åpne for ALLE religiøse å bruke vissvasset sitt synlig sammen med uniformen... Men det er kanskje som du sier, at det først og fremst gjalt muslimske kvinner... De andre har kanskje ikke noe behov for å gå rundt å reklamere for sin overtro? :)

Lenke til kommentar
Jeg skjønner at det vil være visse fordeler ved dette, f.eks. hvis man skal infiltrere et tungt religiøst gjengmiljø (lol). Men en "Vietnameser" som du sier, vil jeg heller kalle en nordmann, om han har norsk pass og personummer. Snakker norsk, bor i Norge, jobber i Norge, da vil jeg betrakte han som norsk. Uansett om han heier på vål'enga ("min rellion") eller er buddhistisk munk, og kan ha hva som helst som hudfarge , så skal man vel ikke dette ha noe med jobben å gjøre?

Nordmann eller norsk? For å være norsk må man ha et norsk pass, man kan ikke bli nordmann uansett hvor man er født eller hvilke språk man snakker.

Lenke til kommentar
Men Dagbladet sier følgende:

"Ola Borten (Sp) har sammenliknet signaleffekten av hijab på politifolk med «Nei til EU»-button og jødekalott.

Storberget drar litt på det, men konstaterer:

- Slike symboler på uniformen blir ikke aktuelt."

Det er altså tydelig at det er hijab regelen var ment å gjelde for.

Jeg tror(!) fortsatt at han tenkte på politiske "buttons" når han svarte. "Slike symboler på uniformen" refererer neppe til et hodeplagg.

Geir :)

Lenke til kommentar
Nordmann eller norsk? For å være norsk må man ha et norsk pass, man kan ikke bli nordmann uansett hvor man er født eller hvilke språk man snakker.

Hva skal til for å bli nordmann, da? Hvor mange generasjoner tar det før en innvandret familie kan regnes som nordmenn? Kan de det i det hele tatt?

Hvor mange generasjoner tar det før en norsk familie som flytter til Kina blir kinesisk? La oss si at de holder seg stort sett sammen med andre nordmenn/europeere og formerer seg med disse.

Hvor mange generasjoner, Geir? :)

Det er nå engang sånn at denne familien vil skille seg fra flertallet i landet både på utseende, kultur, religion og delvis språk.

Hvis man lever på denne måten og klumper seg sammen med sine "egne", så blir man ikke skikkelig integrert og en av "urinnvånerne".

Lenke til kommentar

Hva skal til for å bli nordmann, da? Hvor mange generasjoner tar det før en innvandret familie kan regnes som nordmenn? Kan de det i det hele tatt?

På papiret er man norsk, og det er det eneste som skal bety noe i en arbeidssituasjon. Språk- og kulturforståelse er selvfølgelig å foretrekke, men man skal da ikke dømmes ut ifra hvordan man ser ut, hva slags religion man selv måtte ha og hva slags kultur man har på fritiden.

Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde vært politi, og var daglig bruker av samelue, da ville jeg ikke fått tillatelse

til å gå med luen på hodet, i stedet for den capsen dem bruker.

Det er jeg svært sikker på.

Det er en grunn til at det kalles 'uniform'.

Endret av TheIdanator
Lenke til kommentar
Hvis jeg hadde vært politi, og var daglig bruker av samelue, da ville jeg ikke fått tillatelse

til å gå med luen på hodet, i stedet for den capsen dem bruker.

Det er jeg svært sikker på.

Det er en grunn til at det kalles 'uniform'.

Det var en politibetjent i finnmark som ikke fikk lov til å gå med samelue fordi det ikke passet til uniformen, politiet er rimelig firkantet.

Hvis du lurte på hvorfor han skulle gå med samelue så var det for å varme seg på hodet, fordi det politiet vanligvis bruker holder rett og slett ikke ved så mange minusgrader.

Lenke til kommentar
...fordi det politiet vanligvis bruker holder rett og slett ikke ved så mange minusgrader.

Feil, politiet har alternativt hodeplagg til bruk i kalde perioder (skinnlue med øreklaffer). Det er ikke så ofte vi ser de her nede på srøstlandet, antakelig vis fordi de fleste vurderer det til å ikke være kaldt nok.

phx_301.gif

Endret av Xell
Lenke til kommentar
...fordi det politiet vanligvis bruker holder rett og slett ikke ved så mange minusgrader.

Feil, politiet har alternativt hodeplagg til bruk i kalde perioder (skinnlue med øreklaffer). Det er ikke så ofte vi ser de her nede på srøstlandet, antakelig vis fordi de fleste vurderer det til å ikke være kaldt nok.

phx_301.gif

Den luas offisielle navn på "nordnorsk".. er ikke det bjønnefitte? :D

Politiet har vel, i likhet med andre yrker der en må være ute, klær som dekker det meste av behov tenker jeg, så slik sett er vel en hijab uten verdi med mindre den skal signalisere troen på religiøst vissvass og jeg kan enda ikke se at det er noe vi trenger i politiet! Vi trenger ikke at folk tydelig skal si hva slags overtro de tror på i den instansen. At de vil ha turban i militæret er greit nok, det gir ihvertfall fienden noe stort å sikte på, men ikke i politiet. Der trenger vi nøytralitet og det får vi ikke når noen skal gå rundt med synlige tegn på sin overtro...

Lenke til kommentar
Den luas offisielle navn på "nordnorsk".. er ikke det bjønnefitte? :D

Politiet har vel, i likhet med andre yrker der en må være ute, klær som dekker det meste av behov tenker jeg, så slik sett er vel en hijab uten verdi med mindre den skal signalisere troen på religiøst vissvass og jeg kan enda ikke se at det er noe vi trenger i politiet! Vi trenger ikke at folk tydelig skal si hva slags overtro de tror på i den instansen. At de vil ha turban i militæret er greit nok, det gir ihvertfall fienden noe stort å sikte på, men ikke i politiet. Der trenger vi nøytralitet og det får vi ikke når noen skal gå rundt med synlige tegn på sin overtro...

Syntes det går for langt når alt skal tilpasses religion & innvandrerne.

Dem tar snart over Norge, ved å manipulere naive mennesker som godtar alt

for å unngå å bli kalt 'rasister'.

Det er få som tar opp saken om å innføre jødiske "kippaer", babyluer,

klovnehatter, sameluer, cowboyhatter osv..

Politiluer hører til uniformen, så får man legge kostymene igjen hjemme. :thumbup:

Endret av TheIdanator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...