Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Vel og bra, men mannen fortsetter jo å surre:

 

De dropper forslaget fordi det "ikke er et så tungt virkemiddel for å fortsette arbeidet med å rekruttere minoriteter"... har sjeldent hørt noen verre bortforklaring :D

 

"Det har vært en glede å jobbe med så gode medarbeidere - også med mine nære politiske medarbeidere". Bare "LOL" til denne :D

 

Ok, han tok kritikk på prosessen, men prøver å glatte over det og forsvare tvilsomme rådgivere. Det burde definitivt rullet noen hoder etter disse sakene der man har prøvd å snikinnføre endringer uten debatt. Det var nok ikke meningen at medier og andre skulle få nyss om dette før det var vedtatt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og det i seg selv er ikke negativt! Det kommer an på tiltakene.

 

Geir :)

 

Sant, men det sa han ingenting om. Synes forresten det er grenseløst irriterende at han ikke kan kalle en spade for en spade. Si "muslimer" i stedet for "innvandrere med minoritetsbakgrunn"!

Endret av buskmannen
Lenke til kommentar
Og det i seg selv er ikke negativt! Det kommer an på tiltakene.

 

Geir :)

 

Sant, men det sa han ingenting om. Synes forresten det er grenseløst irriterende at han ikke kan kalle en spade for en spade. Si "muslimer" i stedet for "innvandrere med minoritetsbakgrunn"!

 

Fordi en politisk korrekt spade ikke er en spade, men et skjeformet redskap til å omplassere jord og annen løs materie.

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar
Og det i seg selv er ikke negativt! Det kommer an på tiltakene.

 

Geir :)

 

Sant, men det sa han ingenting om. Synes forresten det er grenseløst irriterende at han ikke kan kalle en spade for en spade. Si "muslimer" i stedet for "innvandrere med minoritetsbakgrunn"!

 

Ikke enig. Ordet "muslim" betegner folk basert på deres religion, og er neppe en "minoritet" i ordets forstand.

Hvis jeg skal reise et sted vil jeg mye heller bli assosiert med betegnelsen om hvor jeg kommer fra, kontra hva majoriteten der tror på.

Lenke til kommentar

Dette forslaget var det, ja. De som er varslet vet vi ennå ikke noe om.

 

Så lenge vi har muslimer i Norge er det etter min mening uansett ikke negatïvt at de er representert i politiet, og at det settes igang tiltak som øker rerkutteringen av disse dersom de idag er underrepresentert. Forutsatt at disse tiltakene ikke er diskriminerende av natur. Det vil si at det er OK med tiltak som får flere muslimer til å søke politiskolen, så lenge selve opptaket skjer på like vilkår og ikke ved hjelp av for eksempel kvotering. Tiltakene må også være behovsprøvet, slik at den dagen muslimene er representert i politiet i forhold til folketall er slike tiltak ikke lenger påkrevet.

 

Hijab-forslaget var galt fordi det svekket uniformeringen og verdigrunnlaget, ikke fordi det gavnet muslimer.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Enig med Geir.

 

Jeg er heller ikke i mot det av andre grunner enn at en hijab ER og BLIR et religiøst plagg som er helt OK å gå med for kvinner på privaten, hvis de vil seg så vondt, men har ingenting i politiets uniform å gjøre. Det og det faktum at dette KUN skulle gjelde muslimer (mulig at jeg ikke har rett her.. so correct me please...) og ingen andre tros eller mennings retninger som fikk lov gjorde at jeg var i mot dette.

 

Hva slags farge folk har driter jeg en lang marsj i så lenge de oppfører seg OK......

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Så lenge vi har muslimer i Norge er det etter min mening uansett ikke negatïvt at de er representert i politiet, og at det settes igang tiltak som øker rerkutteringen av disse dersom de idag er underrepresentert. Forutsatt at disse tiltakene ikke er diskriminerende av natur.

 

Ja, tiltakene må ikke innebære særegne rettigheter. Muslimer blir jo behandlet som problembarn her. Man må gjerne sende ut vervebrosjyrer rettet mot muslimer spesielt, men aldri innføre forbud mot gris på politiets julebord, bønnerom på politistasjoner osv.

Lenke til kommentar

Siden jeg er motstander av at staten skal finansiere folks trosutøvelse, men heller ikke ser at det er statens oppgave å hindre den, så ligger det i det at hvis muslimer eller kristne vil be i kaffepausen sin så skal de få lov til det, men de har ikke krav på at staten bygger "bønnerom". Ikke at jeg har hørt at noen muslimske politifolk har bedt om det.

 

Dog har jeg ingenting imot at arbeidsgivere gjør det, om de mener det bedrer arbeidsmiljøet. Dersom en lokal politimester synes det er vel anvendt bruk av budsjettet for arbeidsmiljøtiltak, og de ansatte er enig, så er det OK for meg.

 

Geir :)

 

Edit: Skrivesperre og leif går hånd i hånd i dag.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Da tar du feil. Det opprinnelige forslaget gikk ut på å tillate religiøse hodeplagg, uavhengig av tro.

 

Det var ikkje det Storberget sa direkte på TV2 Tabloid, på direkte spørsmål fra programleiar om dette betydde at også den jødiske kalotten ville bli godtatt!

 

Etter å ha mottatt Politidirektoratets vurdering, er det besluttet at politiets uniformsreglement skal endres slik at det gis anledning til bruk av religiøst hodeplagg sammen med politiuniformen
Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
I kaffepausen; ja, men muslimene har faste bønnetider, og de kan ikke forvente at bønn skal prioriteres foran jobben.

Nå har jeg ikke hørt om noen muslimer som har forventet det.

 

Ellers har jeg forstått det slik at muslimer under spesielle situasjoner kan ta en av bønnene på forskudd eller etterskudd, altså sammen med den foregående eller etterfølgende bønnen. Jeg antar at en politiutrykning (eller for eksempel en operasjon på et sykehus) regnes som en slik situasjon.

 

Geir :)

Lenke til kommentar
Da tar du feil. Det opprinnelige forslaget gikk ut på å tillate religiøse hodeplagg, uavhengig av tro.

Den er grei. Da tok jeg feil. Takk for korreksjonen, fint å vite. Steilet "litt" av at bare muslimer skulle tilgode sees skjønner du, men slik var det altså ikke. Vel vel, det var vel ille nok at de skulle ødelegge den verdi nøytrale uniformen i politiet.... Er vel ikke lenge før det følger en debatt i NSB og andre statelige "firmaer" der uniformering er en del av arbeids antrekket tenker jeg... :-) Med mindre denne storberget gjør det eneste riktige og trekker seg fra regjeringen SAMMEN med sine rådgivere, om de kan kalles sådan da etter hva de har prestert i denne og blasfemi saken..... :no:

Lenke til kommentar

Det verste jeg har hørt i nyhetene i disse dager, angående ansettelser av flere "innvandrere med minoritetsbakgrunn" er at man må prøve å kartlegge hvor mange innvandrere som allerede jobber i politiet.

 

Dette mener jeg strider mot alt som heter personvern. Skal man altså ha databaser hvor det står hva slags religion man har, slik at man kan forskjellsbehandles pga. det? Det er rasisme satt i system.

Lenke til kommentar

det trenger ikke være mer enn en kartlegging av resurser. Folk med forskjellig bakgrunn har forskjellige fordeler og ulemter i forskjellige situasjone rsom politiet må håndtere til daglig. Å skaffe seg oversikt over hvor forskjellige ansatte kommer fra og hva slags språk de eventuelt snakker i tillegg til norsk har lite med rasisme å gjøre. Jeg føler meg ikke forskjellsbehandlet bare fordi sjefen min vet hvilke programmeringsspråk jeg kan og hvikle språk han i nabokontoret kan.

 

Jeg syns det er litt rart at de ikke allerede har rutiner rundt denne type informasjon. Det er for eksempel veldig greit å vite om han vietnameseren som jobber i den eller den enheten snakker vietamesisk eller om han er adoptert. På den måten kan han hentes inn som resurs i andre enheter når det er behov for det. Alle som er i arbeidlivet må tåle å bli flytet litt rundt på i forhold til arbeidoppgaver og hva som trengs i bedriften. Hvorfor skulle det være noe anderledes i politiet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...