Erman Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det var mildt sagt komisk å se på RedaksjonEn på NRK1 om denne saken igår. Videoopptak av sendingen ligger sikkert på nett-tv. I utgangspunktet mener hardcore muslimer, med Islamsk Råd i ryggen, at Hijab er påkrevd for jenter. For det første sitter da Bushra Ishrak - en representant for Muslimsk Studenorganisasjon - i salen og forsvarer bruken av hijab i politiet, UTEN selv å bære hijab. Deretter presterer hun å si at jenter som ønsker å bruke hijab i politiet, men som må ta den av, risikerer å miste sin muslimske identitet. Rett etter dette, etter en kommentar fra Aslam Ahsan, sier hun at Aslam er pakistaner, mens hun er norsk-muslim. Jeg er 99% sikker på at Bushra selv har pakistansk opprinnnelse. Mot Aslams ytringer om at demokratiske [og sekulære] land som Pakistan, Egypt, og Tyrkia ikke tillater hijab i tjeneste, presterer hun å dysse ned dette med å si at de landene ikke er demokratiske. Hennes ytringer reiser en del spørsmål. 1 - Dersom Bushra forsvarer bruken av hijab som "muslimsk identitet", hvorfor bruker hun ikke selv dette? 2 - Vi ser en ytterliggående trend, der hovedsaklig 3. generasjons ikke-vestlige innvandere klamrer seg til sin religion, og forsvarer den med nebb og klør. I mellomtiden har de gjort avkall på sin nasjonale identitet. De er ikke lenger norsk-pakistanere eller norsk-arabere - de er norsk-muslimer. Er denne systematiske endringen av sjargong er et resultat av personlig overbevisning, eller en videreføring av religionspolitikk fra islamske menigheter? Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Var det ny debatt på redaksjon 1 eller var det reprise Uansett, hu dama er dårlig til å argumentere. Var det ikke hun som også argumenterte med at det allerede var religiøse symboler i politiuniformen, nemlig korset. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jo, det er mulig at det var reprise. Jeg så det for første gang igår, og ble rasende. Hadde jeg vært tilstede der, ville jeg sagt både det ene og det andre for å få de til å løpe ut med halen mellom beina. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis vi tillater hijab, blir vi i neste omgang nødt å tillate burka og da blir det helt umulig å fange spøkelseskladden.... :!: Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Visste ikke at Religionsfrihet betød at vi kunne gjøre hva vi ville i forhold til religion, det sa jo hu dama. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Har de muslimene hørt om å integrere seg? Hvis de ikke klarer det, så synes jeg de nesten må reise et annet sted eller der de kom fra. Og nei, jeg er ikke rasistisk. Jeg synes det eneste riktige er at de må tilpasse seg vårt land så vårt land ikke blir til noe av den nye midtøsten. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Mot Aslams ytringer om at demokratiske [og sekulære] land som Pakistan, Egypt, og Tyrkia ikke tillater hijab i tjeneste, presterer hun å dysse ned dette med å si at de landene ikke er demokratiske. Det er jo et poeng til ettertanke. Hvor ofte ser du debattanter på diskusjon.no som peker på Pakistan og Egypt som ledesnorer for Norge innen et toleransespørsmål? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Jeg er med i ku klux klan, og samtidig sikh, samt jøde. Skal ikke jeg få lov til å bære laken, turban og jødehatt i polititjenesten?? Det vil da ikke kunne forvirre noen!! (edit: nei sammenligner ikke sikh og jødedom med kkk) Endret 17. februar 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Sjekk Redaksjon1 fra ca 25-26 min (bare skyv markøren oppover) http://www1.nrk.no/nett-tv/klipp/464406 - hvor på trynet de kvinnfolka er i sin desperate argumentasjon: Hvis man ikke skal kunne bære hijab innebærer det at politiet må være menn og snakke plettfritt uten aksent osv. ! Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Digger han litt eldre pakistaneren. Han virker så koselig. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 DET ER DET MAN EGENTLIG MENER. RASISTER AAAAAAAAAAAAAAAHHHHHHHHH Lenke til kommentar
Erman Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Ja faen, det demrer når du sier det. Det er helt på trynet. Som jeg antyder i posten over, hjernevaskingen har gått så langt at jentene fører en retorikk der "norsk-utlending" blir "norsk-muslim" - altså en utvisking av nasjonal identitet. Videre sier de at politiet i Norge ikke ønsker kvinner, etterfulgt av det du skriver. Tull og tøys herfra til helvete. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes det bare skulle kommet en random inn i debatten og bare si: Ja hva med hakekors, oppnedkors og pentagram da? da hadde hijab folka sikkert bare blitt helt stumme. Jeg elsker hvordan de sier at alle argumenter som er imot dem er usakelige. Særlig når hun Bushra sitter med de dårligste argumentene jeg har kommet over på lenge. Lenke til kommentar
Erman Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Det er ikke noe feil med debatten i seg selv, men NRK gjør noe fundameltalt feil når de presser 7 menneskers meninger inn i 30 minutter med prat. De berømte samtalene i Davos inkluderte 4 deltakere og én moderator. Selv da klarte de ikke komme frem til noen sammenhengende svar til hverandre. Hvordan forventer Red1 (NRK) at man skal komme fram til en løsning når hver deltaker (inkl programlederen) får 3 minutter 45 sekunder i snitt til å snakke? Det er det som irriterer meg med norske debatter på tv, det er aldri nok tid for deltakerne å snakke ut nok. Det hjalp heller ikke noe da hun blonde dama begynte å sitere kronikker fra flere dager før. Halvtimesdebatten på tv skal foregå på denne måten; bestemte parametre/agenda, to minutters åpningstale per deltaker/part, 30 sekunder motsvar fra berammet part per besvarelse, ferdig. Også må det være obligatorisk å invitere meg sånn at jeg kan sette på plass folk som trenger å jekkes ned noen hakk. Jeg synes det bare skulle kommet en random inn i debatten og bare si: Ja hva med hakekors, oppnedkors og pentagram da? da hadde hijab folka sikkert bare blitt helt stumme. Jeg elsker hvordan de sier at alle argumenter som er imot dem er usakelige. Særlig når hun Bushra sitter med de dårligste argumentene jeg har kommet over på lenge. Husker ikke navnet hennes, men hun blonde forfatterdama nevnte noe i den duren. Det kom som forventet ikke noe godt nok svar fra motsatt side. Lenke til kommentar
Beges Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) HAHAHAH til Bushra Ishrak i debatten. Ganske vanskelig å følge med på argumentene hennes. Bunnlinjen var "DE TER RASITISISK Å ITKKE TIL ATE HIJAB" Og ja, han gamle pakistanern på nei-siden var koselig --- Herregud! Blir så irritert av å se på denne debatten! Hijab-damene misbruker nei-sidens argumenter! Blondina: Politiet har ikke rett til ytringsfrihet Ja-siden: Hva mener du, hva er ytringsfrihet, skal ikke muslimer få uttrykke seg, diskriminerer du muslimer, WHARHGHABLARHLARBA Endret 17. februar 2009 av Beges Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Og ja, han gamle pakistanern på nei-siden var koselig Ja han virket som en koselig og fornuftig fyr. Ikke for å være rasistisk, men er det noen andre enn meg som reagerer på hvordan hun Bushra prater. Høres ut som om hun ombestemmer seg i hver setning. Endret 17. februar 2009 av Perrern Lenke til kommentar
Beges Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Og ja, han gamle pakistanern på nei-siden var koselig Ja han virket som en koselig og fornuftig fyr. Ikke for å være rasistisk, men er det noen andre enn meg som reagerer på hvordan hun Bushra prater. Høres ut som om hun ombestemmer seg i hver setning. Høres ut som om hun prøver å finne på nye måter å si "rasist" på i hver setning. Saera Khan kom med svært gode argumenter i debatten. Bl.a. det er ingen menneskerett å bli politi, slik som ja-siden prøver å fremstille det. Lenke til kommentar
Perrern Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Saera Khan kom med svært gode argumenter i debatten. Bl.a. det er ingen menneskerett å bli politi, slik som ja-siden prøver å fremstille det. Jepp. Jeg ble skikkelig glad over de gode argumentene, jeg hadde jo tenkt på mange av dem selv =D Lenke til kommentar
Beges Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Politiet: Politiet skal være verdinøytralt. Ihlam Hassan: Du sier politiet skal være nøytralt og verdifritt. Politiet skal ikke skille seg ut. Da må politiet bestå av kun menn, alle skal snakke plettfritt norsk uten aksent, bare hvite menn skal være politi. Får da være måte på å vri på argumenter! Endret 17. februar 2009 av Beges Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå