GrandMa Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Noen som ser på Tabloid? Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Noen som ser på Tabloid? Tittelen på det programmet er meget represantativt for innholdet, så; nei. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 4 muslimer og 1 jøde som gjester? Interessant. ^^ Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 4 muslimer og 1 jøde som gjester? Interessant. ^^ Pussig, for jeg synes ikke det er særlig interessant, noe du tydeligvis insinuerer at det er - hva med å belyse den interessante delen av det for resten av oss? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Jeg hadde håpt vi kunne fått et litt mer variert panel med litt flere grupper som er representert. Savner for eksempel politiet. Debatten blir i tillegg relativt uinteressant når de velger personer med så lav saklig kompetanse. Den ene muslimen er riv ruskende gal og avbryter i øst og vest og den jødiske damen snakker kun om hvor jævlig islam er. Den eneste som passer seg sånn nogenlunde i denne diskusjonen er Saera Khan, selv om jeg synes de kunne valgt en annen politiker. For eksempel Storberget. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 De 40 årene vi har hatt muslimske innvandrere her i landet har ikke gitt grunn for slike dommedagsprofetier. Vent nå litt. Mener du å si at muslimene ikke har fått gjennom flere og flere særkrav etter hvert? Etter hva jeg kan se er det hovedsaklig etniske nordmenn som diskuterer hijaben Ja, de muslimene som kunne ønsket hijab i politiet er vel ofte de samme som mener at menn og kvinner ikke skal omgås, så de ønsker ikke kvinner i politiet i utgangspunktet. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Det fikk meg til å tenke over mine standpunkter, og endog å endre mine konklusjoner Er du mot hijab i politiiet, nå? Du må henge med i svingene vet du, her går det unna: Link. Beklager om jeg skaper forvirring. Jeg vet at det er lettere med folk som står skråsikkert på sine standpunkter... Geir Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) De 40 årene vi har hatt muslimske innvandrere her i landet har ikke gitt grunn for slike dommedagsprofetier. Vent nå litt. Mener du å si at muslimene ikke har fått gjennom flere og flere særkrav etter hvert? Ja, det mener jeg. Forutsatt at du med særkrav mener: a. At det er noe de krever, og b. At det er noe vi som konsekvens må gi avkall på. Det ville vært et særkrav å få lov å gå med hijab i politiet, men det var altså ikke et krav og de har heller ikke fått et gjennom ennå. Derimot er det ikke et særkrav å få lov å bruke hijab som privatperson i det offentlige rom. Ei heller er det et særkrav at de vil ha Halal-slaktet mat, så lenge de betaler frivillige aktører for å forsyne dem med det, og så lenge vi fortsatt kan få vår svineribbe. Det kan dog diskuteres om Halal-mat i fengsler er et særkrav. Det er derimot et særkrav å forlange delt svømmeundervisning i grunnskolen, siden det betyr at vi gir opp prinsippet om felles undervisning. Det er et særkrav å kreve forbud mot Muhammedkarikaturer, siden det innskrenker din og min ytringsfrihet. Jeg sier altså ikke at det ikke finnes eksempler på særkrav, men at det ikke er mange av dem fordelt på 40 år. De fleste er heller ikke er spesielt alvorlige. Nå kan det hende at du mener at alt som muslimer gjør eller ønsker at var anderledes er særkrav. Men det skal du få lov å presisere, og du må gjerne komme med eksempler. Geir Endret 16. februar 2009 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) NRK Skriver om en undersøkelse som nylig ble gjort i politiet: http://www.nrk.no/nyheter/1.6483603 Spørsmål: Bør det tvære tillatt å bruke hijab i politiet?Ja 2,3% Nei 96,3% Vet ikke 1,4% Spørsmål: Hvis nei, hva er din viktigste grunn til å si nei?Prinsippet om symbolfri uniform/nøytralt politi er så viktig at det bør stå over andre hensyn 88,6% Hijab symboliserer noe politiet ikke ønsker å symbolisere 1,6% Hijab er uttrykk for islamisering av det norske samfunnet 1,6% Vi får ulike politi for ulike grupper 0,2% Dette er ødeleggende for tanken om ett politi for alle 2,1% Hijaben vil gjøre det praktiske politiarbeidet vanskeligere, i konfliktsituasjoner med andre religiøse grupper 1,9% Hijab vil redusere tryggheten til den enkelte politibetjenten (dras ned over hodet, strammes rundt halsen etc.) 0,8% Annet 3,2% NRK sendte i forrige uke ut spørreskjema til nær 8000 politijenestemenn. Nesten 30 prosent av alle tjenestemenn svarte, noe som tilsvarer et antall på 2166. Jeg tror politiets egen mening er veldig viktig i denne saken, de er tross alt de som har mest kunnskap om hvordan dette ville fungert i praksis. Endret 16. februar 2009 av Slettet-lQle7N2M Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Det fikk meg til å tenke over mine standpunkter, og endog å endre mine konklusjoner Er du mot hijab i politiiet, nå? Du må henge med i svingene vet du, her går det unna: Link. Beklager om jeg skaper forvirring. Jeg vet at det er lettere med folk som står skråsikkert på sine standpunkter... Geir Jeg sier ikke at det er latterlig å bytte standpunkt. Jeg har respekt for folk som ikke er fremmed for å ta til seg fornuft, og ikke er fremmed for å tenke nytt. Gratulerer! Likevel - correct me if I'm wrong, men mener du hijab i politiet burde vært tillatt dersom Allah truet kvinnelige ikke-bærere av plagget med Helvete? Endret 16. februar 2009 av buskmannen Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Interessant (og positivt i mine øyne) at så mange som 9 av 10 svarte prinsipielt, og at så få som 3,2% oppga islamisering eller symbolikk. Selv med rimelige feilmarginer betyr det at politiets organisasjoner har klart å holde den interne debatten på et prinsipielt plan og at man ikke har hatt noen betydelig argumentasjon basert på frykt eller fordommer. Det er positivt fordi det betyr at politiet består en test av nettop den nøytralitet vi forventer av dem. Man får kanskje av og til et litt fortegnet bilde av opinionen når man leser forumtråder. Det skulle dog vært interessant å se en tilsvarende meningsmåling i befolkningen som helhet... Geir Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 Hvis islamisering hadde vært et argument i denne debatten, ville man med rette kunne kreve et forbud mot moskeer. Når det er sagt; "islamofob" har blitt et skjellsord, hvorfor? Er det ikke grunn til å frykte Islam? Blir som å kalle noen nazifob. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. februar 2009 Del Skrevet 16. februar 2009 (endret) Ja det var bra å se at 95% av politifolk ville ha en nøytral uniform, godt å vite at de få betjentene som snakket for Hijab i media ikke snakket for noen andre enn seg selv. Endret 16. februar 2009 av Bruktbilen Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Edit: Hahaha, fikk lættis da muslim-dama gjorde narr av Khans tro på spåkoner! Endret 17. februar 2009 av buskmannen Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Hvis islamisering hadde vært et argument i denne debatten, ville man med rette kunne kreve et forbud mot moskeer. Slett ikke. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 (endret) Moskeer fører ikke til islamisering? For mitt synspunkt burde denne saken vært et ikke-tema, av følgende årsakeer; 1. Vi trenger et religionsnøytralt politi 2. Det er ingen menneskerett å bli politi, man må være kvalifisert 3. Til forskjell fra hudfarge, er ikke hijaben noe man ikke kan legge igjen i garderobeskapet når man møter på jobb. Det er derfor ikke diskriminering av muslimer - tvert imot er det likestilling da alt man gjør er å forvente at de forholder seg til nøytralitetsprinsippet på link linje med andre nordmenn.Hvis kristne klarer seg uten hijab, gjør muslimer det også! Endret 17. februar 2009 av buskmannen Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Moskeer fører ikke til islamisering? Så lenge de er private så får de bare holde på som de vil. Det er når de skal bruke staten som brekkstang for å tvinge seg på andre at det blir galt. Lenke til kommentar
thai-mat Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Politiet skal være nøytralt, men er det det? Politiet representerer Staten, og Staten er definitivt ikke nøytral, men representerer en rekke overbevisninger og verdier. Lenke til kommentar
Pepsi Max Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Har selv far som jobber i politiet, han sier det er viktig at politi-uniformen skal være nøytral. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 17. februar 2009 Del Skrevet 17. februar 2009 Politiet skal være nøytralt, men er det det? Politiet representerer Staten, og Staten er definitivt ikke nøytral, men representerer en rekke overbevisninger og verdier. Selvsagt er vi en stat som bygger på en rekke overbevisninger og verdier. Hvis ikke vi hadde hatt et grunnlag med verdier hadde vi heller ikke hatt behov for å ha et politi som håndhever lovene som er bassert på disse verdiene. Når man snakker om et nøytralt politi så er det at de ikke skal gjenspeile personlige overbevisninger ut over den loven de er satt til å håndheve. Og bare for å påminne de som stadig ser ut til å glemme de; staten som politiet representerer, det er meg og deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå