Gjest Slettet+891234 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hijab er diskriminering. Hijab står ikke for likestilling eller likeverd, tvert om. At denne kunnskapen eventuelt skulle være mangelvare i regjeringskorridorene, er ikke verdt tilgivelse. Knapt noen debatt i nyere tid vekker så sterke reaksjoner som fremmarsjen av hijab i det offentlige rommet. Folk flest synes å skjønne at hijab overhodet ikke er et ufarlig eller uskyldig hodeplagg. Ja, kvinner kan være i sin uskyld når de bruker det. De kan være indirekte eller direkte tvunget til å kle på seg dette plagget. Men spør flyktninger fra muslimske diktatur, særlig persere, hvordan de opplever å møte hijabkledde kvinner i Norge. Venner av meg sier rett ut at de ser oppseiling av samme religiøse diktatoriske krefter som de flyktet fra. De skremmes dypt over utviklingen. De fleste av dem vil engang ikke bo på Oslos østkant. De orker ikke emosjonelt daglig å bli utsatt for de følelsesmessige reaksjonene hijaben utløser hos dem. Nå vil Storberget at de ikke skal unnslippe: De skal møte hijaben på politistasjonen, på politi i gatene, og på sykehusene, sykehjemmene og i skolen er den allerede veletablert. De skal vitterlig ikke unnslippe å bli minnet på fremmarsjen av religiøse intoleranse i sitt nye hjemland. Flere har vært inne på dette tidligere, allerede i 2004 skrev Walid Al-Kubaisi i Aftenposten: Den sanne historien om slør og skaut i islam. Skautet i den utgave som nå vekker strid er en politisk uniform for den militante islamistbevegelsen, oppfunnet i vår tid, i kontrast til de tradisjonelle klesdraktene for kvinner i muslimske kulturer. Mange islamske land har derfor lagt restriksjoner på bruken, skriver forfatteren og eksilirakeren Walid al-Kubaisi. Om islamistene hos oss får gjort skautet ensbetydende med religionen islam, vil de ha oppnådd en seier i Vesten som de ikke har klart å oppnå i den muslimske verden, mener han. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Gode poeng i de artiklene. Jeg er gammel nok til huske Khomeini, og hvordan unge kvinner på universitetet i Teheran kledde seg i hijab som symbol på støtte for saken. Geir Lenke til kommentar
Melisma Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Sukk...Hvilket parti skal man stemme til høsten? F to the R to the P , no more big happy family! No more mr. nice guy. Lenke til kommentar
Addan Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 (endret) I norge har vi et politisk sekulært samfunn, der religion og samfunn er atskilt. Dette betyr i utgangspunktet at religion og statlige offentlige tjenester ikke skal ha eller har noe med hverandre å gjøre. Derfor skjønner ikke jeg at det kan være lov å bruke Hijab(et religiøst plagg) i Politiet. Det er også fakta at det er en pågående islamisering i Norge, og jeg mener det er galt at det norske samfunn skal tilpasse seg islamske skikker, og ikke omvendt. Endret 9. februar 2009 av Addan Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Med all respekt: Det er ikke riktig. Vi har grunnlovsfestet statsreligion, krav til religiøs tilhørighet for kongen og statrådene og en politisk styrt statskirke. Desverre, men like fullt. Geir Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 For det første er det Politidirektoratet som har sagt ja til at det skal være tillatt å bære religiøse hodeplagg til politiuniformen. Politiets egne organisasjoner støtter ikke dette forslaget. Men ikke politifolk flest. For det andre: Hijab er ikke i noen særstilling. Forslaget er som sagt at det skal være tillatt å bære religiøse hodeplagg i tilknytning til uniformen. Hva så? Hvorfor sette grensa ved religiøse hodeplagg? Er samelue mindre verdt enn hijaben? Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Slik også i dette spørsmålet, det er foreløpig redselen (reell eller imaginær) for islamisering av samfunnet som dominerer argumentene. Sterkt uenig. denne saken handler ikke om fremmedfrykt, men om å ta vare på det uhyre viktige prinsippet med et nøytralt politi. Islamiseringen av samfunnet er en uting, og bidrar nok til at mange som normalt ikke ville engasjere seg, faktisk gjør det. Personlig ser jeg ingen problemer med at damer bærer hijab i det sivile og på jobb i normale yrker. Men å gå med hijab i politiuniform er galskap. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det er ikke spesielt luurt å bruke ironi/sarkasme i slike diskusjonstråder hvor mange har svært forskjellige og til dels ytterliggående meninger. Skriver man noe i ironi bør man gi klart uttrykk for det. Jeg tar det for gitt at ingen her på forumet mener steining er ok. Lenke til kommentar
Camellia Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det er ikke spesielt luurt å bruke ironi/sarkasme i slike diskusjonstråder hvor mange har svært forskjellige og til dels ytterliggående meninger. Skriver man noe i ironi bør man gi klart uttrykk for det. Jeg tar det for gitt at ingen her på forumet mener steining er ok. Steining er helt okay så lenge det er frivillig fra begge sider. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Hvilket aldri er tilfelle. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Det er ikke spesielt luurt å bruke ironi/sarkasme i slike diskusjonstråder hvor mange har svært forskjellige og til dels ytterliggående meninger. Skriver man noe i ironi bør man gi klart uttrykk for det. Jeg tar det for gitt at ingen her på forumet mener steining er ok. Du antar det, men E7ite, etter å ha lest utallige ekstreme meninger i denne tråden og andre, gjorde tydelig vis ikke den samme antakelsen. Dette var jo et godt eksempel på at sarkasme eller ironi kommer ikke fram i ren tekst, så om man ikke ønsker å bli tilegnet ekstreme meninger bør man speisfisere slik at det kommer frem at dette er sarkastisk/ironisk ment. Det kan feks holde med en slik smilie eller ugyldige tager som [sarkasme][/sarkasme] for å fremheve at dette faktisk er det stikk motsatte av ens engen mening. Det var ikke ment som en irettesettelse av deg, pumaen, men en generel påminnelse til alla at i tråder som denne, der folk har prinsipielt forskjellige meninger, kan uspesifisert sakrasme missforståes grovt. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Dette var jo et godt eksempel på at sarkasme eller ironi kommer ikke fram i ren tekst, så om man ikke ønsker å bli tilegnet ekstreme meninger bør man speisfisere slik at det kommer frem at dette er sarkastisk/ironisk ment. Tatt ut av kontekst kan innlegget mosforstås. Lest i lys av innlegget jeg svarte på, kan det ikke mosforstås. Fyren misforsto med vilje, og er dermed et troll. Lenke til kommentar
Baltazar94 Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Jeg tar det for gitt at ingen her på forumet mener steining er ok. Det bør du ikke gjøre uten videre. For så lenge det er noen her på forumet, eller ellers i samfunnet som støtter islam, så støtter de også steining etter islams lov. For steining er en del av islam, og støtter man islam, så støtter man også alt som er foreskrevet og tillatt i følge islams skrifter. Selv om personene selv ikke oppfatter det som støtte, så gjør muslimene det. Lenke til kommentar
pumaen Skrevet 9. februar 2009 Del Skrevet 9. februar 2009 Bare hvis de støtter politisk Islam, vel? De som hevder Islam er fredens religion, kan de jo ikke støtte steining! Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 For det første er det Politidirektoratet som har sagt ja til at det skal være tillatt å bære religiøse hodeplagg til politiuniformen. Politiets egne organisasjoner støtter ikke dette forslaget. Men ikke politifolk flest. Nei, det var jo akkurat det jeg skrev? Dessuten var det et svar på din påstand om at "regjeringen bare hadde godtatt det". Regjeringen har ikke tatt noen avgjørelse ennå. For det andre: Hijab er ikke i noen særstilling. Forslaget er som sagt at det skal være tillatt å bære religiøse hodeplagg i tilknytning til uniformen. Hva så? Hvorfor sette grensa ved religiøse hodeplagg? Er samelue mindre verdt enn hijaben? Jeg har ikke argumentert hverken for eller mot hijab eller sameluer. Jeg har kun påpekt feil i din påstand om at hijab var i noen særstilling. Det er religiøse hodeplagg som er i en særstilling her. Det må også være lov å påpeke at mange (ikke alle) muslimske kvinner frivillig bærer hijab som symbol for sin tro og at det er svært viktig for dem at de får bære dette når de beveger seg i det offentlige rom. Det er en vesensforskjell fra sameluer, mexikanske sombreros og kilt som enkelte har sammenliknet det med. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 For så lenge det er noen her på forumet, eller ellers i samfunnet som støtter islam, så støtter de også steining etter islams lov. For steining er en del av islam, og støtter man islam, så støtter man også alt som er foreskrevet og tillatt i følge islams skrifter. Selv om personene selv ikke oppfatter det som støtte, så gjør muslimene det. Dette er like meningsløst som å si at alle kristne og alle som støtter kristendommen automatisk støtter drap på homofile og folk som bedriver utroskap. Rent tøv. Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 (endret) Skal kristne leve etter reglene i eventyrboka, så har kristne lov til å drepe folk i mange forskjellige "synder". Forskjellen er at islamistene følger det som står i sin eventyrbok "til punkt og prikke" (eller skal vi si "til piskeslag og lemlesting"?). Endret 10. februar 2009 av Svedge Lenke til kommentar
Lionel_Luthor Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Jeg tar det for gitt at ingen her på forumet mener steining er ok. Det bør du ikke gjøre uten videre. For så lenge det er noen her på forumet, eller ellers i samfunnet som støtter islam, så støtter de også steining etter islams lov. For steining er en del av islam, og støtter man islam, så støtter man også alt som er foreskrevet og tillatt i følge islams skrifter. Selv om personene selv ikke oppfatter det som støtte, så gjør muslimene det. Har du en link til en online koranen elns hvor det står dette, hadde vært interessant og fått lest dette slik det står i Koranen. Vist du ikke vet hvor det står så trenger du heller ikke lete, jeg tviler ikke på at det står der.. Lenke til kommentar
PrettyBoy Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 Har du en link til en online koranen elns hvor det står dette, hadde vært interessant og fått lest dette slik det står i Koranen.Vist du ikke vet hvor det står så trenger du heller ikke lete, jeg tviler ikke på at det står der.. Det står ingenting i Koranen om steining er lov,.Prøv å let Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 10. februar 2009 Del Skrevet 10. februar 2009 I norge har vi et politisk sekulært samfunn, der religion og samfunn er atskilt. *snipp*Det er også fakta at det er en pågående islamisering i Norge, og jeg mener det er galt at det norske samfunn skal tilpasse seg islamske skikker, og ikke omvendt. Dette er rett og slett galt, her i Norge er det tvert om statskirke. Resten er jeg enig i, det vil si - jeg mener vi må tilpasse oss hverandre, men vi skal ikke tilpasse oss steinaldermentalitet. Det er ikke spesielt luurt å bruke ironi/sarkasme i slike diskusjonstråder hvor mange har svært forskjellige og til dels ytterliggående meninger. Skriver man noe i ironi bør man gi klart uttrykk for det. Jeg tar det for gitt at ingen her på forumet mener steining er ok. Jeg tar det tvert om for gitt at kristne og jøder mener steining er ok, for det er i tråd med deres guds befalinger. Jeg vet faktisk ikke nok om Koranen til å uttale meg om hva som står der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå