Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Fordommer kan da være bra. Møter du for eksempel en gjeng somalere i en mørk bakgate i Oslo, kan det være lurt å ta en omvei.

 

Ja, somalere er nemlig alle høye, svarte, og går rundt med somalske flagg. :roll: Å gå inn i en mørk bakgate i Oslo sent på natten er generelt lite streetwise, og du bør ta en omvei uansett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fordommer kan da være bra. Møter du for eksempel en gjeng somalere i en mørk bakgate i Oslo, kan det være lurt å ta en omvei.

 

Ja, somalere er nemlig alle høye, svarte, og går rundt med somalske flagg. :roll: Å gå inn i en mørk bakgate i Oslo sent på natten er generelt lite streetwise, og du bør ta en omvei uansett.

Jeg hadde hvertfall tatt om omvei i gitt scenario.

Lenke til kommentar
Noen som så dagens debatt på nyhetskanalen, eller?

 

Snakker vi om debatten mellom Per Willy Amundsen, hu muslimske dama og han fra politiets fellesforbund?

I så fall, ja den så jeg.

 

Som vedkommende muslimsk kvinne -- som jeg ikke la merke til hva het -- sa så er det ikke slik at alle muslimske kvinner bærer hijab og at bruk av hijab er en frivillig sak, så da må en nesten spørre seg hvor alle påstandene om stengte dører kommer fra?

Dørene har vært vid åpne de, det er ingen som har blitt nektet å utdanne seg til politi på bakgrunn av religion/livssyn, så å påstå at hindringen lå hos myndighetene er å snu det hele på hodet. Hindringen har alltid lagt hos den individuelle selv som av personlige årsaker ikke ønsket å følge det reglementet som forelå. Her var jeg faktisk enig med Amundsen, for en gangs skyld.

 

Jeg ser også helt klart fordelen med et mangfoldig politi og er enig i at både politi og andre yrkesgrupper forøvrig bør rekruttere bredt, men muslimske kvinner som vil bære hijab i arbeidstid utgjør ikke hele dette mangfoldet alene. Likevel virker det som at enkelte tror man må endevende på regler i div. yrkesgrupper for å kunne oppnå en mangfoldig arbeidskraft. Dette mener jeg blir feil fokus da det åpenbart ikke er tilfellet.

 

For et flott forslag!

Et skritt i riktig retning mot diskriminering og undertrykkelse, nå må vi bare sørge for at også alle andre "kulturelle minoriteter" får samme muligheter.

Vi kommer til å få verdens mest inkulderende, og ikke minst verdens mest originale politistyrke!

post-173883-1234008944_thumb.jpg

Kanskje noe lignende dette bildet, bare bytt ut indianeren med en same.

H3N bruker her en kraftig salve ironi og setter saken ganske så på spissen, men det er ikke så altfor langt i fra den problematikken dette vil kunne medføre. For nå som hijab godtas i politiet, går det da egentlig noen klar grense lengre? Hva stopper f.eks. en annen religiøst troende fra å bytte ut deler av uniformeringen med et annet antrekk? Vil det kunne godtas bare det følger samme farge/stil som resten av stabens uniformer, eller vil man diskriminere en annen minoritet? Hva skal man med uniformering om den kan forandres på etter personlige behov, og hvorfor har man kastet nøytralitetsprinsippet ut vinduet?

Dette er bare noen få av mange spørsmål som dukker opp, og for å si det mildt så tror jeg hele denne regelendringen har vært en impulshandling på linje med det tidligere forslaget om å fornye blasfemiparagrafen. Det har helt klart vært gjort et svært dårlig forarbeid!

Endret av BlueBench
Lenke til kommentar
Jeg mener at det finnes saklige velbegrunnede "fordommer", men også usaklige genrelle fordommer skapt av uvitenhet og av media.. Som f.eks at "alle innvandrere bedriver vold og kriminalitet" Det sier mer om personen som kommer med slike uttalelser enn hva det gjør om innvandrere..

 

Enig i det, men ved å endre setningen til "det er større andel av innvandrere enn etnisk norske som er kriminelle" så har du plutselig et faktum. Dermed går grensen et sted i slike saker på hva som er statistisk dokumenterbart og hva som er uvitenhet. I dette tilfelle er det for de fleste ganske enkelt å si hva som er faktum og hva som er fordommer, men det er ikke alltid like lett å sette grensen, jeg vil da påstå at mange fordommer støtter seg på eller begrunnes utifra fakta, men er blitt "dratt litt langt" om du kjønner hva jeg mener.

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Ja, skjønner hva du mener.. Men om man sier at alle innvandrere er her for og lage kvalme, så gjør man seg selv uviten i mine øyne.. Akkurat som folk som ikke vil gi penger til narkomane fordi de "vet" at de kommer til å bruke det på stoff.. Narkomane må spise de også! Dessuten blir de ikke mindre narkomane av man ikke gir de penger, det betyr bare at de må ty til andre metoder for og få de pengene..- type ting. Man må tenke utenfor boksen og ikke falle for "mytene" der ute.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke verdien i et mangfoldig politi. Hele konseptet med et flerkulturelt samfunn er dømt til å mislykkes. Jo flere rasjonalister politiet består av, jo bedre. Selv om halvparten av Norges befolkning tror på eventyr, betyr det ikke at det er best at politiet gjør det.

 

NB! Jeg foreslår ikke å nekte muslimer adgang til politiyrket, akkurat som jeg heller ikke ønsker å nekte nazister denne muligheten. Jeg ser det bare ikke som fordelaktig at vi har slike i politiet.

Lenke til kommentar
Var enig i alt Per Willy Amundsen sa i den debatten.

 

Vel, i grunn jeg også, men jeg mener at selve argumentet mot hijab i militæret ikke er at vi i Norge har lange tradisjoner med politilue og at innvandrerne må rette seg etter vår kultur, men at politiuniformen skal være nøytral.

 

De er jo like dyktige politifolk, bare at de fjerner hijaben. Er den som plager meg, ikke at hun er muslim. Alle burdte få en sjanse uansett hvor de kommer fra.

 

Man kommer ikke fra en religion. Alle står frie til å forlate religionen sin. Å nekte noen å bli politikvinne fordi hunn er iraner ville vært idiotisk. Å nekte noen å bli politikvinne fordi hun er en ekstrem muslim som ikke vil legge fra seg hijaben, er helt ok.

Lenke til kommentar
Var enig i alt Per Willy Amundsen sa i den debatten.

 

Vel, i grunn jeg også, men jeg mener at selve argumentet mot hijab i militæret ikke er at vi i Norge har lange tradisjoner med politilue og at innvandrerne må rette seg etter vår kultur, men at politiuniformen skal være nøytral.

 

De er jo like dyktige politifolk, bare at de fjerner hijaben. Er den som plager meg, ikke at hun er muslim. Alle burdte få en sjanse uansett hvor de kommer fra.

 

Man kommer ikke fra en religion. Alle står frie til å forlate religionen sin. Å nekte noen å bli politikvinne fordi hunn er iraner ville vært idiotisk. Å nekte noen å bli politikvinne fordi hun er en ekstrem muslim som ikke vil legge fra seg hijaben, er helt ok.

 

 

Når man må faktisk begynne å sende søknad for å få lov til å gå i ett religiøst hodeplagg så kan man la vær å sende, for hvis din religiøse overbevisninger er viktigere en jobben så kan man være uten. Selv om hijab er tillatt i forsvaret så har jeg aldri sett en person med den.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest hele tråden, så det er mulig at jeg gjentar noe noen andre allerede har sagt, men den risken er jeg villig til å løpe.

 

Jeg synes det er helt latterlig at hijab skal tillates i politiet. Ser du mange kristine politifolk som løper rundt med pavehatt eller et digert kors hengende rundt halsen? Kan ikke se for meg at det er særlig praktisk å ha ei sånn slingrefille hengende rundt huet når man skal utføre ordenstjeneste, heller... Og hvis religiøse plagg er tillatt, må det jo også være lov å gå med antireligiøse/sataniske plagg? Vi kan jo for all del ikke diskriminere. Dessuten må vi ta inn masse overvektige, funksjonshemmede, tilbakestående, mindreårige, pensjonister, jøder, samer, negere og andre minoriteter, slik at ingen føler seg utelatt.

 

Det er forsåvidt greit at politiet skal representere gjennomsnittet av befolkninga osv, men det er i ferd med å gå for langt. Snart er det vel slutt på opptakskrav til PHS også, fordi gjennomsnittet av befolkningen ikke er i stand til å klare opptakskrava.

 

Hvis vi virkelig skal bli usaklige og trekke dette alt for langt, kan vi like godt si at vi ikke trenger noen lover. Gjennomsnittet av befolkningen vil jo i gjennomsnitt gjøre det gjennomsnittet mener er gjennomsnittlig riktig uansett :-) Totalt usaklig, men jeg har aldri vært kjent for å ikke dra på når jeg gir eksempler eller gjør sammenligninger...hehe...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...