Gå til innhold

Hijab i politiet.

Anbefalte innlegg

Er det problematisk å forstå at man med å åpne for hijab også må åpne for alle andre religiøse og ikkereligiøse symboler som kan identifisere en eller annen tilhørighet? Muslimer er ikke i særstilling og skal ikke ha særbehandling - politiets uniformer skal være nøytrale og uklanderlige.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det problematisk å forstå at man med å åpne for hijab også må åpne for alle andre religiøse og ikkereligiøse symboler som kan identifisere en eller annen tilhørighet? Muslimer er ikke i særstilling og skal ikke ha særbehandling - politiets uniformer skal være nøytrale og uklanderlige.

Du hadde mest sannsynlig ikke fått jobb som politi hvis du hadde et pentagram tattovert i panna. Derfor mener jeg at det samme burde gjelde for en som ville gå med muslimsk hatt istede for normal uniform.

Lenke til kommentar

Hørteen disksjon på radio om dette. Politidame som var muslim prøvde å argumentere for sin sak. Nullargument på nullargument på nullargument. Når programleder foreslo at andre politimenn kunne gå med caps ble hun stum og viste ikke hva hun skulle svare.

En annen ting som er rart er at det er en diskusjon bare rundt hijab. Når man først skal diskutere valg av hodeplagg så kan man vel likegodt ta med caps, strikkelue og cowboyhat(US Marshall style) i diskusjonen.

Er igrunn rart at dette i det hele tatt diskuteres. Hijab vil nok bare skape flere problemer enn det løser.

Lenke til kommentar
Jeg mener politiet bør godta hijab, dette kan hjelpe for bedre samtale med muslimske miljøer.

jeg har blitt litt smårasistisk i d siste mot islamkse grupper. men jeg er enig i d du sier d er bedre mot muslmiske miljøer

Og provoserende for en del norske miljøer, som de kanskje må rydde opp i. Nei, de må da greie å vise nok respekt til at de kan holde seg til den norske uniformen. Det blir feil hvis politiet skal begynne å signalisere tilhørighet til en religion - og attpåtil islam.

Lenke til kommentar
Så du er avhengig for å se håret til en polititjenestekvinne for å fungere optimalt hvis du treffer politiet?

Som flere har nevnt, er man er avhengig av at politiet er nøytrale. De skal være der for deg i vanskelige situasjoner, da vil jeg ha meg frabedt at vedkommende sitter i hijab.

Lenke til kommentar
På hvilken måte?

La oss si at jeg har vært i en krangel med en muslim, så komme det en politikvinne med hijab. Da føler jeg jo automatisk at disse to er på lag. Og etter 16 halvlitere så er ikke det bra. Der jeg bor så er det veldig utbredt med rasistiske holdninger, og før i tiden så hadde vi jo nynazister til opp etter øra. Politifolk med hijab hadde ikke vært gull i en konflikt full av narkomane negerhatere.

Hørteen disksjon på radio om dette. Politidame som var muslim prøvde å argumentere for sin sak. Nullargument på nullargument på nullargument. Når programleder foreslo at andre politimenn kunne gå med caps ble hun stum og viste ikke hva hun skulle svare.

Politifolk går med caps.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Eg må vere einig i at hijab er ikkje noko politiet bør ha på seg, på same måte at politiet ikkje bør ha på seg AP-pins, halskjede med kors, eller svastika-tattis i panna.

Synast ikkje politiet skal vise kva dei tilhøyrer når dei er på arbeid. Kva ein gjer på fritida derimot, er opp til ein sjølv.

Lenke til kommentar
Som flere har nevnt, er man er avhengig av at politiet er nøytrale. De skal være der for deg i vanskelige situasjoner, da vil jeg ha meg frabedt at vedkommende sitter i hijab.

Nøytral? Hva med hvis det er en mann med en annen etnisk bakgrunn, og du er blodrasist (hypotetisk sett)? Vil du da ha en hvit politimann? Fordi at politimannen må jo være nøytral. Det jeg sier er at så lenge de gjør jobben sin på lik linje med alle andre (noe som jeg forsåvidt er skeptisk til at politikvinner generelt kan) så ser jeg ikke problemet. Hvis folk ikke takler at en tjenestekvinne har på seg hijab ligger problemet hos dem, og ikke polititjenestekvinnen. Når det kommer til hijab generlt skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor de bruker det, men så lenge de gjør det så ser ikke jeg poenget med å være vanskelig.

La oss si at jeg har vært i en krangel med en muslim, så komme det en politikvinne med hijab. Da føler jeg jo automatisk at disse to er på lag. Og etter 16 halvlitere så er ikke det bra. Der jeg bor så er det veldig utbredt med rasistiske holdninger, og før i tiden så hadde vi jo nynazister til opp etter øra. Politifolk med hijab hadde ikke vært gull i en konflikt full av narkomane negerhatere.

Dette blir for dumt. Du vil vel ikke ha politifolk med etnisk minoritetsbakgrunn du heller.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Monzilla, er du ikkje einig i at ein/ei politimann/-kvinne bør verte framstilla som politi PUNKTUM når han/ho er i teneste og ikkje politi som stemmer Venstre eller politi som er ein sekulær humanist osv.?

Lenke til kommentar

Nøytral? Hva med hvis det er en mann med en annen etnisk bakgrunn, og du er blodrasist (hypotetisk sett)? Vil du da ha en hvit politimann? Fordi at politimannen må jo være nøytral. Det jeg sier er at så lenge de gjør jobben sin på lik linje med alle andre (noe som jeg forsåvidt er skeptisk til at politikvinner generelt kan) så ser jeg ikke problemet. Hvis folk ikke takler at en tjenestekvinne har på seg hijab ligger problemet hos dem, og ikke polititjenestekvinnen. Når det kommer til hijab generlt skjønner jeg rett og slett ikke hvorfor de bruker det, men så lenge de gjør det så ser ikke jeg poenget med å være vanskelig.

Rase kan du ikke gjøre noe med. Det trenger ikke være 100% perfekt for å fungere.

Det er vel ett fett hvem som har skylda. Det er politikvinnen som ikke kommer til å klare jobben skikkelig og da taper alle, kun fordi hun krevde å ha på seg hijab.

Endret av Mynotir
Lenke til kommentar

Politifolk bør gå i politiuniform.

Uten religiøse symboler av noe slag.

Ingen kors.

Ingen hijab.

Ingen darwinfisk tatovert på nakken.

Ingen pentagram-ringer på fingrene.

Alt som er en del av kroppen må gå bra.

Langt hår.

Kort hår.

Skjegg.

Meg bekjent finnes det bare en menneskerase, og den varierer fra nesten hvit til nesten sort, med varianter av bronse og gulaktig i mellom.

Lenke til kommentar
Meg bekjent finnes det bare en menneskerase, og den varierer fra nesten hvit til nesten sort, med varianter av bronse og gulaktig i mellom.

Det stemmer nok ikke helt. Mennesket er en art. En gang i tiden var det nok ikke forskjellige raser, men etterhvert som vi utvandret fra Afrika, utviklet de forskjellige folkegruppene seg forskjellig alt etter hvor de bodde. Dette førte til at enkelte etniske grupper fikk spesielle egenskaper som etniske grupper andre steder i verden ikke hadde. For eksempel er enkelte etniske grupper mer utsatt for blodsykdommer (sicklecelleanemi), og jeg synes forskjeller som dette (i tillegg til de synlige) tyder på at vi har ulike raser av mennesker.

Utover at du bør være klar over hvilke sykdommer din rase er utsatt for, og hvilke andre svakheter du bør ta hensyn til (dårligere beskyttelse mot sollys hvis du har veldig lys hud), har rasen liten betydning, siden de biologiske forskjellene er veldig små.

Endret av Aurvan
Lenke til kommentar
Jeg mener politiet bør godta hijab, dette kan hjelpe for bedre samtale med muslimske miljøer.

I og med at de samme som krever at kvinner skal gå med hijab er de samme som mener at kvinner ikke har noe ute i offentligheten å gjøre (SÆRLIG i yrker som politiet), så tror jeg heller det har motsatt effekt: En provokasjon for vedkommende at en kvinne som bærer muslimske symboler for undertrykking er såpass frigjort.

Lenke til kommentar

Det stemmer nok ikke helt. Mennesket er en art. En gang i tiden var det nok ikke forskjellige raser, men etterhvert som vi utvandret fra Afrika, utviklet de forskjellige folkegruppene seg forskjellig alt etter hvor de bodde. Dette førte til at enkelte etniske grupper fikk spesielle egenskaper som etniske grupper andre steder i verden ikke hadde. For eksempel er enkelte etniske grupper mer utsatt for blodsykdommer (sicklecelleanemi), og jeg synes forskjeller som dette (i tillegg til de synlige) tyder på at vi har ulike raser av mennesker.

Utover at du bør være klar over hvilke sykdommer din rase er utsatt for, og hvilke andre svakheter du bør ta hensyn til (dårligere beskyttelse mot sollys hvis du har veldig lys hud), har rasen liten betydning, siden de biologiske forskjellene er veldig små.

Vel.

Den genetiske forskjellen er mindre mellom mennesker med forskjellig hudfarge enn for en rekke andre trekk.

Den genetiske variasjonen innenfor en isolert folkegruppe er større enn når vi sammenligner to folkegrupper mot hverandre; De overlapper mer enn de er separat.

Mange etniske hvite blåøyde nordmenn er genetisk sett likere mørkhudede brunøyde afrikanere enn de er den hvite grønnøyde naboen sin.

Dermed faller rasebegrepet i fisk:

Det er ingen definitiv eller NÆR definitiv grense for hvor grensen skulle gått -- og i alle tilfeller ville mange som er definert som en rase ikke ligne gjennomsnittet i den rasen i nærheten av like mye som de ligner rasen som dominerer området de bor i.

Det er lettere å "late som" om vi har klart definerte raser -- slik som vi gjør i dag -- og bare bruker utseende til å definere en rase, hvor medlemmene av den rasen kun deler utseende og ikke genetikk -- ikke nødvendigvis genetikk som definerer utseendet engang.

Og angående Sickle Cell Anemia; En feil i produksjonen av røde blodlegemer som har oppstått hos en farget person (enten i afrika, midtøsten eller sørvest-asia) en gang i tiden: Barn med en hvit og en farget forelder kan arve "Sickle Cell Anemia", og barna deres og barna deres igjen, helt til barna har grønne øyne og rødt hår og hvit hud med fregner.

Det er blodproduksjonsfeil. Arvelig sådan. Og ingen "rase" er således mer utsatt, det er bare det at apartheidet og rasisme de siste par hundre årene har gjort det uhørt at hvite har hatt stor sjanse for å få sykdommen.

Det er faktisk en arvelig defekt i ett eneste gen som kun finnes hos isolerte grupper -- ikke alle fra afrika KAN få det.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
På hvilken måte?

Politifolk går med caps.

DU??konflikt med en muslim??pøøh, hva om jeg hadde kommet i en konflikt med en nordmann, og politimannen er også en nordmann??Mener du da at jeg skal føle at disse to nordmenna er på lag da?hmm? Det du mener da? At det skal kun være NORDMENN innenfor politiet? Hva om politimannen er paksitaner, marokaner, iraner, afrikaner?? Og DU er i bråk med en av disse nasjonene??

Hva er problemet med hijab egentli?undertrykkende? Hvor kommer det fra???I India (sikher) så går menn med turban?? Er det undertrykkende for menna???Nonner går med skaut, dekker håret, er det undertrykkende??? For 60-70 år siden her i Norge gikk kvinnene med slør, var det undertrykkende??

Skjerp Dere, hijab er kun et symbol for relgion, ikke no annet.

I Usa og Storbritannia, er det helt greit at kvinnen går med slør, selvom hun er en politidame, i mitt hjemland, som er et MUSLIMSK land, der ser jeg nok av kirker, synagoger osv, ser også mange kvinner innenfor politiet går UTEN slør som er ateister/jøder/kristne? Plager ingen,.We get aloong gooood..

Så la denne damen få bruke slør på jobb, kan jo ha et slør som er identisk med uniformen? Kan tom bruke en Cap, Lue oppå hijaben????

Endret av prettyboy
Lenke til kommentar

Prettyboy (yeah right!), poenget er at politiet burde være religion og politikk-nøytralt. Om vi åpner for hijab må vi åpne for andre religiøse symboler og da kan en uansett tomskalle som hevder han tilber Hitler gå med svastika og liknende, og jeg kan gå med pentagrammer og nagler. Det er greit at du ikke har et problem med noen religioner, men det er altså mange folk som har det.

Politiet har en uniform, og det er en grunn til at de bruker en uniform! Om en skal bruke hijab så må da også alle det. Ganske enkelt.

Endret av Hamnli2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...