Sacro Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Heisann! Sitter på en litt eldre P4 her og lurer på om det er mulig å gjøre noe med den! Motherboard er ett MSI P4N SLI-FI nForce4 med følgende specs: CPU • Supports Socket 775 for Intel® P4, P4EE, Pentium D, Pentium XE and Celeron D processors. • Supports Intel® 05B and 05A processors • Supports FSB 1066/800 MHz • Supports Intel® Hyper-Threading Technology Chipset • NVIDIA ® nForce4 SLI Intel Edition Chipset - HyperTransport link to nVidia MCP04 south bridge - Supports 2 PCI Express x16 and 1 PCI Express x1 interface - Supports dual channel, DDR2 533/667 • NVIDIA® MCP04 (for nForce4 SLI Intel Edition) Chipset - Integrated SATA-II controller, four drives - Dual Fast-ATA 133 IDE controller, for four devices - IEEE 802.3 NVIDIA MAC for 1000BASE-T Main Memory • Supports dual channel DDR2 533/667, using four 240-pin/1.8V DDR2 DIMMs • Supports the memory size up to 4GB Slots • Two PCI Express X16 slot (supports PCI Express Bus specification v1.0a compliant) Normal mode: Primary PCI-E slot is compatible with PCI Express x16 Secondary PCI-E slot is compatible with PCI Express x1 SLI mode: Primary PCI-E slot is compatible with PCI Express x8 Secondary PCI-E slot is compatible with PCI Express x8 • Two PCI Express x1 slot (support PCI Express Bus specification v1.0a compliant) • Two 32-bit v2.3 Master PCI Bus slots, one orange slot reserves as communication slot. • Support 3.3V/5V PCI bus interface On-Board IDE/SATA • An IDE controller on the NVIDIA MCP04 (for nForce4 SLI Intel Edition) chipset provides IDE HDD/CD-ROM with PIO, Bus Master and Ultra DMA133/100/66 operation modes. - Can connect up to 4 IDE devices; supports RAID 0,1,0+1, RAID 5 or JBOD mode. • MCP04 (for nForce4 SLI Intel Edition) supports 4 SATA II ports (SATA 1 to 4). - Transfer rate is up to 300 MB/s - Supports RAID 0,1,0+1, RAID 5 or JBOD mode. • NV RAID supports 4 SATA II ports (SATA1-4). Transfer rate is up to 300MB/s. • NV RAID (Software) - Supports up to 4 SATA plus 4 ATA 133 Hard drives - RAID 0 or 1, 0+1, JBOD is supported - RAID function work w/ ATA 133 + SATA H/D or 2 SATA H/D BIOS • The mainboard BIOS provides "Plug & Play" BIOS which detects the peripheral devices and expansion cards of the board automatically. • The mainboard provides a Desktop Management Interface (DMI) function which records your mainboard specifications. • Supports boot from LAN, USB Device 1.1 & 2.0 and SATA HDD Audio • Chip integrated by Realtek ALC850 (7.1 ch. S/W audio) - Compliant with AC'97 2.3 spec. Gigabit LAN • Supports dual LAN jacks - 1st LAN supports 10/100/1000 Fast Ethernet by nForce4 SLI Intel Edition MCP04 south bridge IEEE1394 • VIA 6306 chipset - Supports up to 3 x 1394 ports - Transfer rate is up to 400Mbps On-Board Peripherals - 1 floppy port supports 1 FDD with 360K, 720K, 1.2M, 1.44M and 2.88Mbytes - 1 serial port - 1 parallel port supports SPP/EPP/ECP mode - 1 audio jack (5-in-1), coaxial/fibre SPDIF out - 10 USB 2.0 ports (Rear x 4 / Front x 6) - 1 RJ45 LAN jack - 3 IEEE 1394 a connectors (Rear x 1/ Front x 2) Dimension 12 in (L) x 9.61 in(W) ATX Form Factor Mounting 9 mounting holes --------------------------------------------------------------------- Av annen maskinvare står det nå som følger: Intel Pentium 4 650 3.4GHz Socket Kingston DDR2 HyperX PC5400 1024MB CL4 Asus GeForce 6600GT 256MB GDDR3 Silencer Western Digital Caviar SE 250GB SATA2 Fullt klar over at HD ikke er relevant, men uansett! Er ikke så veldig inn på PC lengre, selv om jeg var det før og lurer på om det er noen mlighet for å kansje endre prosessor, mere RAM, nye skjermkort osv. Alle tips tas imot. Klart en ny PC er nok best, men om det er mulighet ? Driver ikke med det mest voldsomme av spill og sånnt lengre og har egentlig en ganske rå laptop til dette! EDIT: kikket litt på komplett og fant som følger: Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent, PCI-Express (337821) Corsair Value S. PC5300 DDR2 2048MB Kit (313834) Og diverse harddisker. 2stk av skjermkortet og 2sett ram burde vel hjelpe på. Koster 749 per skjermkort og 275 per RAM sett, så ikke dyre pengen! NB! nummerene i parantece er varenummer hos komplett! Fjernet CPU da dette er håpløst å finne til detta! God gammel Prescott får holde! Endret 22. oktober 2008 av Sacro Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Etter testene jeg har studert hos Toms Hardware så er 8600GT i SLI TREGERE enn ett enkelt Radeon HD 3850, noen få tester var de 1 FPS raskere men det var 1-2 ellers lå de godt under ATi kortet. Så det er kanskje en ide å se på om du har ett fungerende nForce til Intel (Sliter selv med ett 780i akkurat nå som er litt for stille) Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Etter testene jeg har studert hos Toms Hardware så er 8600GT i SLI TREGERE enn ett enkelt Radeon HD 3850, noen få tester var de 1 FPS raskere men det var 1-2 ellers lå de godt under ATi kortet.Så det er kanskje en ide å se på om du har ett fungerende nForce til Intel (Sliter selv med ett 780i akkurat nå som er litt for stille) Kan bli ett problem med HD3850 da dette enten er agp eller PCIe 2.0. Etter det jeg vet støtter ikke hovedkortet PCIe2.0, eller gjør det? Om det faktisk støtter 2.0 finnes det kort jeg kan tenke meg mere enn ett simpelt 8600! Noen ideer? Også, hva mener du med finnet ett fungerende nForce? Tenker ikke på noe nytt egentlig, men worst case, Motherboard og ram. er vel egentlig ikke så dyrt da. Endret 23. oktober 2008 av Sacro Lenke til kommentar
007CD Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 La oss begynne med nForce delen, med fungerende så mener jeg at om du kjøper hvilket som helst nForce kort i en webbutikk så har du ingen garanti for at det funker, det kan funke litt, det kan funke i enkelte situasjoner eller de kan være helt umulige å få til å funke i det hele tatt. Stabilitetsmessig er de ikke kjent for sin kvalitet, og nå sitter jeg på en slik skramlekasse også. Uansett, PCI-E 2.0 og 1.0 er bakover og framover kompatible, i allefall i teorien. Gamle hovedkort kan bli problematiske her, de som har VIA sitt brikkesett til Intel sliter med nyere skjermkort av PCI-E 2.0 kvalitet, men nå mener jeg at ditt kort med en BIOS flash i verste fall skal kunne ta ett 3850 eller råere skjermkort... Lenke til kommentar
Sacro Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) Ahh ok! tenkte bare skjermkort jeg nå. Og må vel nesten bare prøve med ett 2.0 kort da! Kom på at antagelig er skjermkortet som står vel så bra som det jeg nevnte, joda, men til sitt bruk mente jeg! Kansje en heeeelt ny desktop hadde vært noe allikevel Endret 23. oktober 2008 av Sacro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå