Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Importere bruktbil fra Tyskland...umulig?

Gjest medlem-98070

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-98070

Jeg vil kjøpe førstegangsbil fra Tyskland og lurer på hvor realstisk dette er...vil bruke ca 100 000 kr... bilen er BMW E39 520

Prisene på bruktbiler i Tyskland er meeeget brukbare, men denne kalkulatoren på tollvesenet jeg fant ga meg bakoversveis...

http://www.toll.no/templates_tad/Registrat...NO#anchorResult

her regner jeg på en normal personbil (1997 mod, bensin 1991cc, 110kW, pris ca 60 000 NOK i tyskland) og kommer opp i nesten 70 000 kr!!! Kan da ikke stemme? :S Håper for guds skyld jeg gjør noe feil...kjøper jeg en bil til 60 000 kan jeg da ikke betale 70 000 kr, dvs 10 000 kr mer enn selve bilen, bare for import?

Engangsavgiften for dette kjøretøyet blir som følger:

Avgift for egenvekt: 72 491,50

Avgift for motoreffekt: 45 676,10

Avgift for slagvolum: 52 145,76

Engangsavgift for tilsvarende nytt kjøretøy: 170 313,36

Bruksfradrag (70%): -119 219,35

Vrakpantavgift: 1 300,00

Totalt 52 394,00

MVA: 15 000,00

Engangsavgift + MVA: 67 394,00

Jeg hører det begynner å bli vanlig å importere bil, og å kjøpe en BMW fra Tyskland skulle forhåpentligvis være litt mer lønnsomt...

Jeg håper noen med litt kunnskap om import kan hjelpe meg... håper noe er feil, hvis ikke er det jo bare latterlig :p her er det snakk om bruktbil, slik jeg har forstått det skulle det være enda vanskeligere å spare på import av nye biler, da jeg har hørt at jo eldre bilen er jo lavere blir avgiften...

Ca hva må jeg egentlig forberede meg på å betale når jeg vil ha en bruktbil i prisklassen 60 000 NOK fra tyskland?

På forhånd stor takk for svar!!!

Endret av medlem-98070
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-98070

"Ikke alltid" you say... :ph34r: når lønner det seg da? Trodde en slik bil ville være av den fornuftige typen... vanlig sedan med relativt liten motor, og hverken veldig gammel eller helt ny.

Lenke til kommentar
"Ikke alltid" you say... :ph34r: når lønner det seg da? Trodde en slik bil ville være av den fornuftige typen... vanlig sedan med relativt liten motor, og hverken veldig gammel eller helt ny.

Ikke allid det lønner seg, nei. Kommer litt an på hva slags bil det er også. Stor bil (vekt) med stor og kraftig motor er dyrt å importere. Og prisene på bruktbil i Norge har jo gått nedover som en følge av all denne importen.

Å importere ny bil er heller ikke alltid lønnsomt. Sjekka nettopp en 2008-modell Citroén C5, 2,7 liters V6'er...listepris i Norge er ca 650 000. Ved import av en tilsvarende bil, fra Sveits riktignok, kom det på 700 000.

Pantera

Lenke til kommentar

Biler som er 11 år gamle kommer nok sjeldent bra ut. Selv om nybilprisen er mye mindre i Tyskland er det begrenset hvor mye prisen kan synke på en såpass bra bil. I Norge gjelder det motsatte; det er begrenset hvor mye en såpass gammel bil kan koste. Når en da i tillegg må betale en del avgifter kommer fort den tyskimporterte bilen dårligst ut.

Ser du etter biler som er 2-5 år gamle vil du nok se et helt annet regnestykke.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-98070

Jeg trenger jo ikke 97-modell, var kun for å få et eksempel ettersom jeg trodde jo eldre jo lavere avgifter...

Vil selvfølgelig prøve å finne så ny modell som mulig, så lenge totale utgifter ikke kommer på så mye mer enn 100 000 kr

Er det 100% sikkert av kalkulatoren jeg linket til er korrekt? FIkk andre resulateter på tyskland.org

Lenke til kommentar

Kalkulatoren på toll.no er riktig, du må legge til bilens pris til den summen du får der (de 67.000 kronene).

Også må du også legge til alt det andre som kommer i tillegg.

Reise / fraktkostnader

Forsikring under frakt (om du kjører selv)

Fergebilletter/bro/bensin/mat/overnatting

Registreringsomkostninger (kontroll/prøveskilt et.c)

Årsavgift

Når du har lagt til dette så ser du hva bilen koster ferdig på veien i Norge.

Endret av turboknut
Lenke til kommentar

Gjør du dette selv, regner du det som det koster deg (pluss evt reisefølge) å dra og hente bilen.

Får du andre til å gjøre jobben for deg må du legge til det som de skal ha for jobben i tillegg til alle reelle utgifter.

Jeg har hentet et par hundre biler fra Tyskland, så du må regne med mellom 5 og 10.000 om du henter den selv - alt etter hvor i Tyskland den står.

Det har i alle år vært auset inn BMW'er til Norge, så jeg vil heller si at bruktbilprisen er gunstig her i Norge - det flyter jo over av dem og muligheten for å finne en billig er absolutt til stede.

Endret av turboknut
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...