Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilen min mugler :S

Økotufs

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med at min Nissan Serena 7 seter 98'mod, mugler innvendig. Først var det bare litt bakerst i bilen, men nå er det hele veien rundt frontruten og rundt flere av vinduene. Muggen strekker seg 20-30 cm innover langs taket, og lukter ikke særlig godt. Det forsvinner aldri helt hver gang jeg prøver å vaske/skrubbe det bort, og det kommer raskt tilbake det lille jeg får fjernet.

Noen som har forslag på hva jeg kan gjøre med det og evt. pris? Helst billig. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må eliminere grunnen til at det skjer.. dvs fukt. Hadde en bil for lenge siden som slapp inn vann gjennom takluka når det regnet, og det tørket aldri helt opp så da ble det mugg. Tørket opp noen ganger med 2000W varmevifte, men det ble fort rått igjen. Måtte rense opp i dreneringskanalene til takluka og så bruke varmevifta før det ble bra igjen. Brukte trykkluftpistolen til å rense kanalene, funket gull.

Så rådet er; finn ut hvorfor du har fukt i bilen, eliminer kilden og tørk opp med varme.

Lenke til kommentar
Som karen over meg sa: finn fuktkilden. Det kan være alt fra pakninger i ruter, "plastikken" i døren, dreneringsplugger, pakninger rundt baklykter mm. :)

Tusen takk for tips! :D jeg skjønte såpass at det var fukt, men sliter med å finne ut hvor det kommer fra. Det er værst rundt frontruten.

Skal bruke alle tips å se om det funker :p

Lenke til kommentar

En ting som kan hjelpe deg er å, en dag det er tørt, kjøre bilen i maskinvask (børsteløs så klart) og rett etterpå fjerne trekk rundt lykter, sjekke rundt takluker, alle pakninger osv, og se om du finner noen vannansamlinger.

Dvs, åpne opp deksler rundt baklykter f.eks, samme som når du skal skifte pære. Du skal ikke ødelegge noe. :p

Endret av fredrik
Lenke til kommentar

Nå har hatt bilen min til vurdering. Det viser seg at det er fukt lekasje rundt HELE frontruten, venstre bakdør og rundt begge baklyktene. Så frotruten skal skjæres løs (ikke erstattes, etter slik jeg oppfattet det). Når jeg kjøpte bilen hos bruktforhandler, garangterte de ingen feil iløpet av et år. Det har gått 5 måneder. Har jeg da noen klage/angre rett? Det står ingenting om det i kontrakten.

Noen som vet hva det vil ca. koste det de gjør med bilen min nå? De skal fikse alt + skifte bensinslange og en oljelekasje.

Lenke til kommentar
Nå har hatt bilen min til vurdering. Det viser seg at det er fukt lekasje rundt HELE frontruten, venstre bakdør og rundt begge baklyktene. Så frotruten skal skjæres løs (ikke erstattes, etter slik jeg oppfattet det). Når jeg kjøpte bilen hos bruktforhandler, garangterte de ingen feil iløpet av et år. Det har gått 5 måneder. Har jeg da noen klage/angre rett? Det står ingenting om det i kontrakten.

Noen som vet hva det vil ca. koste det de gjør med bilen min nå? De skal fikse alt + skifte bensinslange og en oljelekasje.

Finn frem kjøpekontrakten sier jeg bare.. sannsynligvis har du en del rettigheter her

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...