omern Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Hei alle sammen, vil først begynne med å si at jeg er så fersk som det er mulig å bli innen foto, å litt ferskere enn det igjen men har ønsket med dslr i flere år nå, å skal nå bestille dette! - Lest så mye som mulig den siste tiden, å vil ha så bra som mulig, for så lite som mulig nå i starten, for å se om dette er noe jeg fortsetter med! har da kommet frem til japanphoto.no sine tilbud på Olympus E-520 m/ 14-42mm Kit for 3999.- og Pentax K200D m/18-55mm AL II men KLARER IKKE BESTEMME MEG! :O er inneforstått med at pentax'en er mere allsidig utendørs i ruskevær osv, er jo endel ute i båt å fisker og på fjellet i all slags vær, men hvor viktig er dette egentlig tenker jeg. også tenker jeg på olympus'en, disse ekstra funksjonene, også er jeg jo vant til kompaktkameraer, er det ikke da behagelig med liveview, som en overgang i starten? hmm... det jeg ALTSÅ vil ha et klart som mulig svar på er; hvem kamera gir mest for pengene? se bort ifra brukervennlighet osv, tenker da på bildekvalitet, funksjoner, medfølgende linse (allround egenskaper?) håper på noen oppklarende svar så fort som mulig da jeg gjerne skulle bestilt kameraet ikveld! ps; håper folk her ihvertfall synes jeg har kuttet det ned til 2 kurante kameraer da, å ikke kommer med noen andre innlysende forslag, har som sagt ikke mere enn 4000 ca å koste på dette nå fortsatt god kveld! Endret 22. oktober 2008 av omern Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hmm. Nå trenger du et minnekort også da, så jeg håper du har et par hundrelapper til på lur. Men uansett hva selger sier, så trenger du ikke UV filter. OG bag kan du kjøpe senere. Hvilket av de to kameraene som du bør gå for; det er ikke lett Blir litt "Noen liker mora, noen liker dattera". Du bør nok komme deg i butikken og prøve ut begge, og se hvor godt de ligger i hånda. Det er viktig at føler deg komfortable med kameraet. Kit-objektivene er OK på begge, så der er du trygg. Hvis du ønsker å kjøpe flere objektiver, så har Pentax en del snadder som ikke Olympus har; tenker da bl.a. på Limited serien og pancake'ne. Men hvis du kun ønsker et par greie zoomer, så har Olympus et like godt eller bedre utvalg. Bildemessig, så kommer du like godt ut; så det trenger du heller ikke bekymre deg om. Det er mulig at K200D har en lysere søker, i såfall, er ikke live view like viktig. I ditt tilfelle, så tror jeg det koker ned til Værtettet mot Liveview. I hverfall hvis du liker grepet på begge. Tom Lenke til kommentar
omern Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 Det jeg også har kommet frem til, har holdt begge kameraene i hånden for en stund tilbake, å eneste forskjellen jeg følte var at pentax'en føltes ut som litt mere kvalitet. Men hvor viktig ER liveview? Værtett er (om ikke så forbanna viktig) ihvertfall ikke en ulempe da. Så ingen vesentlige forskjeller bildemessig og funskjonsmessig? kommet frem til at pentax blir levert med engangsbatterier, vet ikke om jeg skal ta det positivt eller negativt jeg, det er jo kjekt å ha med seg extra batterier på hytta uten mulighet til oppladning, så synes det egentlig er greit. sliter veldig med å få bestemt meg Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det at Pentax bruker AA batterier er ikke noen ulempe, snarere tvert i mot. Du kjøper bare et eller to sett gode oppladbare f.eks. Varta hos Clas Ohlson. Vanlige alkaliske varer litt for kort til at det er økonomisk i lengden. Men det kan være nyttig i en krisesituasjon. Hvis jeg selv skulle velge, så tror jeg at jeg ville slått kron eller mynt. Tom Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg har en E-520 og er godt fornøyd med den. Liker spesielt de kompakte (og gode synes jeg) objektivene til Olympus. Pentaxen har en LCD skjerm oppå huset ser jeg, kan være positivt. Men samtidig har Olympus en meget god hurtigmeny i det vanlige displayet som burde kompensere for manglende LCD display oppå huset. Olympusen har mulighet for laaaange serier (99999 bilder) med 3.5 bilder i sekundet på jpeg fine kvalitet, Pentaxen begrenser seg til 4 bilder i seriemodus med 2.8 bilder i sekundet. Pentaxen har som du nevner en viss værtetting som Olympusen ikke har. Vel.... du bestemmer hva du synes er viktig for deg. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg syns det høres ut som at K200D passer deg som hånd i hanske. Men for å utnytte værtetnignen fullstendig må du også ha værtettet optikk. Lenke til kommentar
omern Skrevet 22. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2008 sa jeg ikke ville høre det da, men kikker på diverse video reviews nå, å systemet på olympus ser jo litt lettere å brukervennlig ut da. men se her på denne testen, bilder tatt med 3 kameraer, på alle disse bildene er jo pentax overlegent, eller er dette tilfeldigt? http://www.cameralabs.com/reviews/Olympus_...r_results.shtml Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 men se her på denne testen, bilder tatt med 3 kameraer, på alle disse bildene er jo pentax overlegent, eller er dette tilfeldigt? http://www.cameralabs.com/reviews/Olympus_...r_results.shtml Det kan ved første øyekast virke som om Pentax er overlegen; men som de sier i testen, Pantax har litt for hardt i med bildebehandlingen i kameraet. Problemet med det er at da har du ikke noe å gå på hvis du ønsker å etterbehandle bildet. De andre kameraene kan stilles inn til å gi lignende bilder. Tom Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Nå skal det vel sies at K200D kan stilles inn til å gi mer etterbehandlingsvennlige bilder. Mer viktig er det vel kanskje at CameraLabs har brukt DA 18-250 i stedet for kitzoomen (DA 18-55). Om man kun ser på bildene, virker de to andre underlegne, naturlig nok. (Det står i teksten over at 18-250 var det eneste objektivet de kunne få tak på.) Endret 22. oktober 2008 av Aiki Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Nå skal det vel sies at K200D kan stilles inn til å gi mer etterbehandlingsvennlige bilder. Mer viktig er det vel kanskje at CameraLabs har brukt DA 18-250 i stedet for kitzoomen (DA 18-55). Om man kun ser på bildene, virker de to andre underlegne, naturlig nok. (Det står i teksten over at 18-250 var det eneste objektivet de kunne få tak på.) Du har selvfølgelig rett i at du kan endre innstillingene til K200D. Men at de har brukt 18-250 istedet er jo ikke helt rettferdig da. edit: Hadde de ikke noe annet, så er det en annen sak. Jeg tror forøvrig at hvis de hadde skrudd ned støyreduksjonen til Olympus, så ville bildene blitt bedre der også. Hvorfor Canon ikke er bede enn dette kan tyde på at Canon har begynt å få problemer med kvalitetsikringen. Det passer med resultater jeg har sett i andre tester. Tom Endret 22. oktober 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
hadebratakkskalduha Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Test av Pentax K200D og Olympus E-520. Må bare si det er hærlig å se noen spørr om kjøpsråd der verken Canon eller Nikon er en av valgene. Jeg er Pentax bruker, samme for meg hvilke av disse to du velger. Du blir fornøyd uansett. Lenke til kommentar
Ageurk Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Så lenge du ikke trenger liveview, eller et sportskamera (mange fps) vil du ihvertfall bli storfornøyd med k200d.(har k200d selv) Grepet passer også de fleste. Hva angår e520 har jeg ikke prøvd det, men du vil sikkert ikke bli missfornøyd med det heller. Lenke til kommentar
omern Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 hehe, lest så mye tester å fått så mange råd om å prøve noe annet, så synes jeg pentax oser av kvalitet også synes jeg olympusen også virker snedig! men blir jo ikke no klokere, for meg er det fortsatt et umulig valg men som noen nevnte tidligere, er denne værtettingen ubrukelig med den linsen som følger med? for da er jo ikke dette et pluss lenger.. skjønner jo at kameraet er værtettet, men er jo ikke så moro å stå ute i plaske-regn å knipse hvis man skal være redd for at vann lander ved linsen, er jo ikke til å unngå.. :/ Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Objektivet er ganske så riktig ikke vanntett. Det er litt kjedelig med tanke på bruksområdet (Pentax burde virkelig hatt billige værtette objektiver). DA*-zoomene er vel det som finnes av vanntette saker, og det er generelt en prisklasse over hva de fleste K200D-eiere vil vurdere. Tross alt. Jeg ville dog tro at objektivet kan overleve en del regn, da det høyst sannsynlig er forholdsvis simpel elektronikk i et objektiv med skruedrift, og at denne ikke ligger direkte utsatt til. Det er tross alt ikke hull i objektivet, og selv om vann er en luring uten like, har jeg ikke tro på at det skal kunne renne vann rett inn i kameraet. Jeg vet ikke, kun en antagelse, og dessuten er det ikke mange sure sildene et nytt 18-55 koster. Sånn ellers, om du er usikker på hva du bør velge, kan du jo titte på objektivutvalg og -priser, slik at du ikke brenner deg for mye når du kjøper det. Generelt lager begge produsenter gode objektiver, men de har mindre utvalg enn de større systemene. Spesielt Olympus lider litt, med ofte dyrere optikk, og mindre utvalg i tredjepartsobjektiver enn Pentax. Samtidig er Zuikoene svært gode, kompakte og også svært lyssterke sammenlignet med hva man får tak i hos andre. Jeg skal altså ikke rakke ned på noen av delene, men finner personlig ikke Pentax-systemet som en hindring på noen måte. De som har Olympus ser nå ut til å være svært fornøyde, men det er kanskje noe annet om man er vant med et oppsett, og forventer å finne det på akkurat samme måten og samme pris på et nytt system. Misfornøyd blir du uansett ikke. Lenke til kommentar
omern Skrevet 23. oktober 2008 Forfatter Del Skrevet 23. oktober 2008 (endret) takker for all respons og råd! Bestilte ikveld pentax k200d! å gleder meg kjempemye til å sette igang å lære å leke Det utslagsgivende er at jeg er en svært ivrig fisker (er jo utrolig masse fint å se på sjøen klokken 6 om morgenen en vinterdag bla ), så Pentax sin robusthet å AA batterier vippet til et kjøp! kjøpte med 2x 4gb minnebrikker, så venter jeg med bæreveske til lommeboken får restituert seg litt! Endret 23. oktober 2008 av omern Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 23. oktober 2008 Del Skrevet 23. oktober 2008 Gratulerer. Dette tror jeg du vil bli fornøyd med. Tom Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå