Kadra kadabra Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Hjelp. Jeg trenger en scsi-kontroller. Og så sjekket jeg på ps-data og komplett, og der var det mange. Men det stod at de heftigste (ultra320) var for PCI-X og så var det en ultra160, som var for PCI2. Hjelp!! Jeg har en vanlig nyere pc med "vanlig" PCI. Passer dette på min PCI? Vet noen? Det er kjempeviktig. Og så så jeg at alle harddisker var jo Ultra320 på komplett. Hva gjør jeg om jeg kjøper en ultra160-kontroller i så fall? Kan jeg sette på en ultra320 hdd? Lenke til kommentar
Da_Assassin Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Dårlig bruk av emnefelt. og unødvendig posting (inkludert min) Lenke til kommentar
orjanskaar Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 PCI-X PCI Express? PCI2 PCI 2.2 Vanlig type? Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 Så dette PCI-X kortet som til tross for at det passer inn på min PCI-slot kan ikke brukes i min pc? Finnes det adapter eventuelt? Og hva med dette med ultra320-hdd på en ultra160-kontroller? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Så dette PCI-X kortet som til tross for at det passer inn på min PCI-slot kan ikke brukes i min pc? Finnes det adapter eventuelt? Og hva med dette med ultra320-hdd på en ultra160-kontroller? Satt senest for et par dager siden et PCI-X-kort inn i et Asus nForce2 Deluxe-hovedkort og det fungerer som bare det PCI-X-kortene er i utgangspunktet laget for PCI-64-bits sloter, men de fleste av kortene fungerer også på vanlige PCI-sloter, men da med noe dårligere teoretisk maks grense. Med én Cheetah 15K.3 var det ingen forskjell mellom nForce2 og 760MPX m/64 bits PCI Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 Hei, desertglow Jeg synes denne kontrolleren ser grei ut: Tekram SCSI 68 pin DC-390U4W Ultra320 Kontroller PCI Retail. Som da altså er PCI-X. Hovedkortet mitt støtter da PCI2.2. (Amd med KT333 om det har noe å si). Vet jeg da på forhånd om det vil fungere på min pc? Eller er det et sjansespill? Hovedkortet mitt er vel ikke så nytt (og heftig) som ditt da. Eller er det avgjørende kun hvilken kontroller det er og ikke hvilket hovedkort, i dette tilfellet med en PCI-X scsi-kontroller i en vanlig PCI slot? Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 Og det er fint om du gidder å svare på dette også: Med en ultra160-kontroller, kan jeg ha på en ultra320-hdd? (Så lenge kabeltypen wide/ultra wide osv) er den samme? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Fant ikke noe spec på engelsk på det kortet i farten, men det så ut til å passe i vanlige PCI-sloter med tanke på utformingen på kortet (dog, jeg vedder ikke PCen min på det). Du kan fint plassere U160 disker på en U320 kontroller og U320 disker på en U160 så lenge kabelen er korrekt. Edit: Bildet som ligger på Komplett.no lignet ikke det jeg fant på Tekram sine sider, så jeg ble litt usikker nå. Spør butikken før du kjøper eller finn fram nøyaktige spesifikasjoner så du er sikker). Det kortet jeg brukte på nForce2 finner du her Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Personlig ser jeg ikke poenget i at du kjøper en ultra320 kontroller i det hele tatt. Hvorfor ikke ta en u160 istede? Den er både billigere og vil fungere 100% på ditt hk. Disken vil sannsynligvis ikke bli raskere på en u320 kontra u160 og grunnen er ganske enkel. Om du har 1stk u320 hd på en u160 kontroller, så vil ikke en u320 disk klare å spise all båndbredde som u160 kontrolleren klarer å lage. Ergo, jeg ser ikke helt poenget (dette iforhold til ditt hk selvfølgelig). Men din vanlige pci kontroller, så klarer du ikke engang den teoretiske makshastigheten til en u160 kontroller engang Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 desertglow, det kortet du viste til er vel ikke pci-x? vanlig pci? Angående Tekram ultra 320. Det kortet passer oppi en PCI-slot. MEN ca 1/3 av pin'ene henger da utenfor PCI-sloten. (Tekram-kortet ovenfor altså). Så betyr det at det virker?? Eller er det likevel usikkert? Så ingenting om det på Tekram siden sider annet enn at dette kortet støtter PCI-X...årsaken til at jeg likevel vil ha ultra320, om det skulle fungere er at jeg regner med å flytte det over til en ny pc senere..og ultra160-hdd har de ikke på komplett heller. Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Vet ikke om det hjelper noe serlig, men en liten del av Radeonen min "slenger" utenfor AGP porten (Kortet støtter AGP 8 men HK'et mitt har bare AGP 4). Kortet fungerer fortsatt fett fordi Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Jeg har et Tekram U4W kort (U320) med PCI-X. Dette er 100% bakoverkompatibelt - og kjører fint på et vanlig P4 eller Athlon kort. En U320 disk yter like bra på et U160 kort, 320MB/s er uoppnåelig for både disk og PCI kanalen din. Disken (15K3) topper ut under 80MB/s og PCI kanalen din på 133MB/s. * PCI-X har ikke noe med PCI express å gjøre, det har og har ingen fremtid (eller fortid) på desktop. Bruker du det idag - fint men PCI Express som er her om et års tid - og er mye bedre så ikke tenk noe sånn som at her er en "fet SCSI kontroller å bygge på". Hvis jeg ikke er helt på villspor så vil uansett et PCI Express spor vil likevel kjøre kortet som "32bit og 33MHz" (bakoverkompatiblitet). Lenke til kommentar
Flyndresnik Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 For å finne ut hva forskjellige ting angående PC er, kan jeg anbefale whatis.com Angående PCI-X fra whatis.com: whatis.com[/url]"]PCI-X is backwards-compatible, meaning that you can, for example, install a PCI-X card in a standard PCI slot but expect a decrease in speed to 33 MHz. You can also use both PCI and PCI-X cards on the same bus but the bus speed will run at the speed of the slowest card. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. mars 2003 Del Skrevet 30. mars 2003 Husk at båndbredden på en vanlig 32/33 pci er 133 MB/s, så ikke forvent å kunne kopiere til mange disker med fortsatt høy hastighet. Men alle de andre fordelene med SCSI får du jo. Selvsagt får du det du betaler for... Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 30. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 30. mars 2003 TUSEN TAKK for hjelpen folkens!!! Jeg digger dette forumet. Skrev inn innlegg lagt ut på natten, natt til mandag når alle sover før jobb. og likevel får jeg svar på spm mitt. Utrolig kult. *KOS* til dere alle..ehm..uten å være klissete da Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 desertglow, det kortet du viste til er vel ikke pci-x? vanlig pci? Gikk litt raskt der. var dette jeg mente: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...15&GrpID=4&s=pl Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Hei igjen, nå ringte jeg Komplett da, og de mente umiddelbart at Tekram-kortet siden det er PCI-X, IKKE kommer til å fungere med en vanlig PCI-slot..Hva i all verden skal jeg gjøre da? (Har allerede fått tilsendt kortet nå da. Og attpåtil mangler driverdisketten i esken, og finner ikke driveren noe sted på internett). Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 31. mars 2003 Forfatter Del Skrevet 31. mars 2003 Dollar det er DC-390U4W du har da? Fikk du med driverdiskett til den kontrolleren? Lenke til kommentar
Dollar Skrevet 31. mars 2003 Del Skrevet 31. mars 2003 Komplett tar feil - kortet her fullstendig bakover kompatibelt. PCI-X er kort kan kjøre "vanlige" PCI (32bit/33MHz) samt 64bits - begge deler på enten 33, 66, 100 eller 133MHz modus. Driver CD medfulgte. Litt morsomt at det var virus i U3W driver'n på CD'en (U4W driver'n var ren). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå