Gå til innhold

Ateismens hellige tekster

Anbefalte innlegg

nei, du overreagerer som faen når jeg sier at Dawkins ikke er perfekt og viser seg fantatisk ovenfor Darwin.

Nei, jeg reagerer på påstanden om at Darwin er "kanonisert", og påfølgende påstander om at Dawkins forhold til Darwin er som katolikkers forhold til paven.

noe som tyder på at du er fantatisk ovenfor Dawkins da du overreagerer på samme måte realigiøse overreagerer om man sier ting de ikke liker.

Det er ikke en overreaksjon å rette på tåpelige sammenligninger med religion.

og jeg sa aldri at Dawkins dyrket Darwin jeg sa bare at han var fantatisk ovenfor han.

Han er ikke fanatisk.

I det at han setter darwin som den yperste vitenskaps mannen som har levd, og du kan ikke mene det uten å være litt fanatisk ovenfor han.

Jo, det kan du.

fanatisme kan fint eksistere sammen med fakta det handler bare om hvor mye du legger i fakta

Nei.

"Fanaticism is an emotion of being filled with excessive, uncritical zeal"

Fanatisme er UKRITISK. Dawkins vet utmerket godt at Darwin tok feil om en rekke ting. Han har selv påpekt dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
siden du quoter wiki gjør jeg også det, fra akurat samme artikkel

"or with an obsessive enthusiasm"

finner ikke noe bedre måte å beskrive Dawkins følelser ovenfor både hans felt i biologi og Darwin

Till og tøys.

"Obsession:

1. Compulsive preoccupation with a fixed idea or an unwanted feeling or emotion, often accompanied by symptoms of anxiety.

2. A compulsive, often unreasonable idea or emotion."

I alle tilfeller er det irrasjonelt. Dawkins har ingen irrasjonelle følelser overfor Darwin.

Lenke til kommentar

Kan jo hende at han er litt forelska i Darwin, virker sånn noen ganger :love:

Til en hellig tekst må jeg anbefale Atheism a very short introduction av Julian Baggini. Er en bok som tar for seg ateisme og gir som tittelen hinter til, en veldig kort introduksjon, men klarer det uten å dumme det ned. I slutten av boka er det en gullgruve av referanser til videre lesning. Yay :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...